• BELANGRIJK!

De media maakt graag gebruik van aannames, vaak kloppen feiten niet en worden onderwerpen en stellingen op een andere manier opgesteld waardoor vuurwerk sowieso negatief in de media komt. De media kan flinke ergernissen opleveren, maar alle media mag en zal geplaatst blijven worden, of het nu positief of negatief is m.b.t. vuurwerk.

Er zijn de laatste jaren tal van discussies op het forum ontstaan bij nieuws over verkeerd gebruik, gevaar, vernielingen en overlast waarbij de sfeer onderling ook vaak gespannen werd. Wij zullen vanaf dit jaar ook strenger toezien op de sfeer in de topics en waar nodig waarschuwen en topics sluiten.

De jaarwisseling is nog veraf, maar in Baarle-Hertog is de vuurwerkgekte weer begonnen

Knettermans

VWC lid
Bron: HLN
Publicatiedatum: 23-09-2024
Link: https://www.hln.be/baarle-hertog/de...udt-zich-hier-perfect-aan-de-regels~a82fb95f/

Het was zaterdag en zondag een drukte van jewelste in de Kapelstraat bij vuurwerkhandel Loots.

Het was zaterdag en zondag een drukte van jewelste in de Kapelstraat bij vuurwerkhandel Loots. © Toon Verheijen

De jaarwisseling is nog veraf, maar in Baarle-Hertog is de vuurwerkgekte weer begonnen: “Elke klant houdt zich hier perféct aan de regels”​

De jaarwisseling duurt nog even, maar in Baarle-Hertog is de vuurwerkgekte al weer begonnen. Dat bleek afgelopen weekend toch bij vuurwerkhandel Loots in de Kapelstraat. En dat ondanks dat de gemeente zich sterk maakte dat er vanaf 30 juni een einde zou komen aan die vuurwerkgekte. Loots had echter een hiaat gevonden in héél de procedure waardoor ze toch gewoon open blijven. “En dat gebeurt zonder problemen, want er is geen zwerfvuil, iedereen gedraagt zich én er staat niemand verkeerd geparkeerd”, klinkt het. En dat konden we ook zelf vaststellen.
Toon Verheijen 23-09-24, 05:35 Laatste update: 08:29

De vuurwerksage in Baarle-Hertog. Het lijkt een verhaal zonder einde te worden. Enkele maanden geleden maakte het gemeentebestuur zich sterk dat de vermeende overlast definitief tot het verleden zou behoren. De omgevingsvergunningen die liepen tot 30 juni, zouden immers niet verlengd worden. Dat gebeurde ook. Daarnaast waren er de springstofvergunningen. Voor drie van de zes winkels verliep die ook dit jaar, voor drie anderen loopt die nog tot 2026.

Decreet​

Door die omgevingsvergunningen leek het einde verhaal voor de handelaars, maar dat was buiten onder meer Pieter Loots van Loots Vuurwerk gerekend. Hij vond een juridisch argument waardoor de winkel toch kan openblijven. Want wat zegt het decreet? Dat vergunningen voor bepaalde duur kunnen afgeleverd worden, onder meer op voorwaarde dat ‘de lokaliseerbare gebiedsspecifieke ontwikkelingsperspectieven opgenomen in een voorafgaand aan de indiening van de aanvraag om omgevingsvergunning definitief vastgesteld ruimtelijk structuurplan of ruimtelijk beleidsplan’ er zijn. In het vergunningsdecreet staat daarna dat als die op basis van dat lid worden verleend – wat ooit zo vermeld stond in de nota rond het structuurplan Baarle – dat de vergunning van onbepaalde duur wordt als bij het verstrijken van de duur van de omgevingsvergunning de gebiedspecifieke ontwikkelingsperspectieven niét zijn verankerd in een definitief vastgesteld ruimtelijk uitvoeringsplan. En dat is dus niet gebeurd.
(Lees verder onder de foto)

De vuurwerkverkoop draait nog op volle toeren.

De vuurwerkverkoop draait nog op volle toeren. © Toon Verheijen

Dat was voor Loots het signaal om zijn winkel gewoon open te houden. Ook Dolfijn doet dat, de winkel net buiten het centrum voorbij de Loswal. Bij de andere winkels hangt een bordje dat ze hopen snel weer te kunnen open gaan. Het gevolg: het was zaterdag en zondag een best wel gezellige drukte in de Kapelstraat. Al voor openingstijd stonden ze bij Loots aan te schuiven tot tientallen meters voorbij de winkel. “Het was echt wel een knotsgek weekend”, zegt Pieter Loots. “Maar alles is heel rustig verlopen. Wij hebben in de buurt van de winkel geen zwerfvuil aangetroffen. We zagen ook geen enkele wagen die verkeerd geparkeerd stond. We roepen onze klanten ook expliciet op om te parkeren op het Sint-Annaplein om zo in onze straat geen overlast te veroorzaken. Ik hoop ergens wel dat de andere winkels binnenkort ook weer gewoon de deuren kunnen openen, want de koek is groot genoeg om te verdelen.” Er is trouwens regelmatig een tussentijds overleg met de gemeente rond de huidige gang van zaken.

Tevreden klanten​

En wat bleek uit een wandeling die we maakten zondag in Baarle? Van zwerfvuil was inderdaad geen sprake, laat staan van een fout geparkeerde wagen. Want ondanks de flinke rij die er stond aan de winkel van Loots, waren er nauwelijks wagens te bespeuren in de Kapelstraat. Het Sint-Annaplein daarentegen stond wél goed vol geparkeerd. Wildplassen? Niet gezien, en we hebben er toch een hele tijd rondgelopen. De klanten, allemaal Nederlanders, die kunnen de heisa niet zo begrijpen. “Baarle-Hertog is nu eenmaal verbonden aan het vuurwerk”, klinkt het bij enkele klanten. “Het is zalig weer. Na onze inkopen hier zetten we alles netjes in de wagen en daarna gaan we nog een terrasje doen en een hapje eten. Een daguitstap als een ander toch? Tja, en wij Nederlanders, wij houden gewoon van vuurwerk. We hopen vurig dat de handelaars er samen met de gemeente uitkomen, want dit mag toch niet verdwijnen?”
De gemeente zelf weigerde eerder al commentaar en verwees naar de juridische procedures die nog lopen. Maar als de we de standpunten lezen van de drie partijen in Baarle-Hertog, dan is hun mening wel duidelijk: de vuurwerkwinkels moeten verdwijnen uit het centrum. Lees hier de standpunten van N-VA, Forum+ en CDK.

mooi stuk, maar meestal is de echte gekte en dus het foutparkeren en de daar bij komende dingen pas begin december :confused:

Nou was ik gisteren toevallig in Olen gezien we vanaf Masters de Feu terugreden. Daar was het beduidend rustiger. Maar dat maakte het personeel daar niet uit. Iemand anders had wat besteld en moest welgeteld een uur lang wachten op 1 doosje. Mega ongemotiveerde medewerkers en ontzettend slechte service.

Nou was ik gisteren toevallig in Olen gezien we vanaf Masters de Feu terugreden. Daar was het beduidend rustiger. Maar dat maakte het personeel daar niet uit. Iemand anders had wat besteld en moest welgeteld een uur lang wachten op 1 doosje. Mega ongemotiveerde medewerkers en ontzettend slechte service.
Jammer om te horen. Dat het niet altijd even snel gaat dat klopt wel maar dat is voornamelijk als het wat drukker is, daar kunnen ze niet altijd even goed mee omgaan. Ik heb daar echter nog nooit meegemaakt dat de medewerkers ongemotiveerd waren. Doorgaans is het juist wel een goede en gezellige sfeer als het wat rustiger is. Misschien dat het te rustig was of de vaste medewerkers er niet waren.

Nog wel iets leuks kunnen scoren?

Jammer om te horen. Dat het niet altijd even snel gaat dat klopt wel maar dat is voornamelijk als het wat drukker is, daar kunnen ze niet altijd even goed mee omgaan. Ik heb daar echter nog nooit meegemaakt dat de medewerkers ongemotiveerd waren. Doorgaans is het juist wel een goede en gezellige sfeer als het wat rustiger is. Misschien dat het te rustig was of de vaste medewerkers er niet waren.

Nog wel iets leuks kunnen scoren?
Nee, ook niet, toen ik 120,- voor een 20mm 100 shots blokje zag, gaf ik op. Het is allemaal zo bizar duur geworden. Dat vader met zoon daar nog ieder jaar heen gaat om te denken niet opgelicht te worden en grotere dingen dan de buurman te hebben is eigenlijk eeuwig zonde. Er is in Nederland zo veel moois te krijgen en er is in België alleen nog maar duur spul. Wat mij betreft de laatste keer geweest dat ik daar een voet binnen heb gezet.

Nee, ook niet, toen ik 120,- voor een 20mm 100 shots blokje zag, gaf ik op. Het is allemaal zo bizar duur geworden. Dat vader met zoon daar nog ieder jaar heen gaat om te denken niet opgelicht te worden en grotere dingen dan de buurman te hebben is eigenlijk eeuwig zonde. Er is in Nederland zo veel moois te krijgen en er is in België alleen nog maar duur spul. Wat mij betreft de laatste keer geweest dat ik daar een voet binnen heb gezet.
van die 120 gaat nog wel 25% van de prijs af doormiddel van de LVC pas. Al is 90 euro nog steeds prijzig hahaha

Sommige prijzen slaan inderdaad helemaal nergens op. Dat ze ruime marges hanteren om er 25% korting op te kunnen geven dat snap ik wel maar dat er soms 200% op moet... Wat dat betreft teren ze denk ik ook nog heel veel op het idee dat vuurwerk in BE beter en goedkoper is. Blijkbaar zijn er nog steeds veel mensen die niet kijken wat er hier te koop is en dat is heel erg jammer aangezien het gros van het vuurwerk hier in NL beter is en zeker goedkoper (of minder duur). Ze hebben soms nog wel leuke aanbiedingen en op dat moment zijn producten feitelijk normaal geprijsd en ze hebben natuurlijk wat dingen die we hier niet (meer) in het assortiment hebben.

Sommige prijzen slaan inderdaad helemaal nergens op. Dat ze ruime marges hanteren om er 25% korting op te kunnen geven dat snap ik wel maar dat er soms 200% op moet... Wat dat betreft teren ze denk ik ook nog heel veel op het idee dat vuurwerk in BE beter en goedkoper is. Blijkbaar zijn er nog steeds veel mensen die niet kijken wat er hier te koop is en dat is heel erg jammer aangezien het gros van het vuurwerk hier in NL beter is en zeker goedkoper (of minder duur). Ze hebben soms nog wel leuke aanbiedingen en op dat moment zijn producten feitelijk normaal geprijsd en ze hebben natuurlijk wat dingen die we hier niet (meer) in het assortiment hebben.

Vuurwerk in Nederland is ook erg goed tegenwoordig en in vergelijking met België meestal goedkoper (mits je vroeg besteld uiteraard). Ik denk wat mensen veel aanspreekt zijn de dingen die hier niet meer mogen, pijlen, knallers etc. Dat zie je in Duitsland ook massaal verkocht worden door Nederlandse consumenten

Vuurwerk in Nederland is ook erg goed tegenwoordig en in vergelijking met België meestal goedkoper (mits je vroeg besteld uiteraard). Ik denk wat mensen veel aanspreekt zijn de dingen die hier niet meer mogen, pijlen, knallers etc. Dat zie je in Duitsland ook massaal verkocht worden door Nederlandse consumenten
Jeugd komt daar inderdaad naartoe voor knallers en single shots en liefhebbers voor pijlen. Toch zie ik het grootste deel altijd met cakes en compounds naar de auto lopen en dan weet je dat ze bijna altijd teveel betaald hebben. Er zijn best wel wat producten die hier ook te koop zijn al dan niet met een ander label en als je dan de prijzen vergelijkt dan liggen ze in BE doorgaans hoger dan de adviesprijzen in NL. Om dus nog maar niet te spreken over het verschil met de prijzen in de voorverkoop en freak acties. Gelukkig weten wij wel beter!

Jeugd komt daar inderdaad naartoe voor knallers en single shots en liefhebbers voor pijlen. Toch zie ik het grootste deel altijd met cakes en compounds naar de auto lopen en dan weet je dat ze bijna altijd teveel betaald hebben. Er zijn best wel wat producten die hier ook te koop zijn al dan niet met een ander label en als je dan de prijzen vergelijkt dan liggen ze in BE doorgaans hoger dan de adviesprijzen in NL. Om dus nog maar niet te spreken over het verschil met de prijzen in de voorverkoop en freak acties. Gelukkig weten wij wel beter!

Ahhh ligt toch wat anders dan in Duitsland, daar komt men voor pijlen, knallers en supermarkt cakes. Vervolgens staan ze raar te kijken als er een flut effectje uit komt, terwijl voor een paar euro meer had je een betere (kwalitatief) cakejes gehad. Neem een Monster Ride van Mania of in de zelfde prijscategorie een Argento/Iskra 7 shots voor 3,50... Men doet veel minder onderzoek dan wij iig ;)

Het hangt er vanaf wanneer je naar b.v Baarle gaat.
Zo ben ik er toevallig geweest in het laatste weekend op de laatste dag dat sommige open mochten zijn.
en ik kan je zeggen,als men dan korting op de korting geeft omdat men het anders moet wegrijden in een bus naar plek x zoveel km's verderop,dan word het toch echt wel leuk ;-)
Simpel voorbeeld: zena mixed box "normaal" 129,99,die ging mee voor 75 ,- :)
En er zijn wel meer dingen die ik kan benoemen die voor leuke prijzen mee gingen,maar dat gaan we niet doen,dat heeft toch niet veel zin meer.
(zitten ook dingen bij die je hier NL niet meer mag hebben omdat het levensgevaarlijk is :-/ )
Al moet ik toegeven dat er NL de laatste jaren meer kwaliteit is te halen.
Jammer is vaak echter dat als je het voor een leuke prijs wilt hebben,dan moet je een heel eind rijden naar (ik noem t maar) freak winkels) en vaak ook nog naar meerdere winkels omdat men niet al jouw leuks op 1 plek verkoopt voor echt leuke prijzen.
Als je dat dan mee moet gaan rekenen in het verhaal,dan word de leuke prijzen kofferbak ineens minder leuk en minder leuk geprijst.

Het hangt er vanaf wanneer je naar b.v Baarle gaat.
Zo ben ik er toevallig geweest in het laatste weekend op de laatste dag dat sommige open mochten zijn.
en ik kan je zeggen,als men dan korting op de korting geeft omdat men het anders moet wegrijden in een bus naar plek x zoveel km's verderop,dan word het toch echt wel leuk ;-)
Simpel voorbeeld: zena mixed box "normaal" 129,99,die ging mee voor 75 ,- :)
En er zijn wel meer dingen die ik kan benoemen die voor leuke prijzen mee gingen,maar dat gaan we niet doen,dat heeft toch niet veel zin meer.
(zitten ook dingen bij die je hier NL niet meer mag hebben omdat het levensgevaarlijk is :-/ )
Al moet ik toegeven dat er NL de laatste jaren meer kwaliteit is te halen.
Jammer is vaak echter dat als je het voor een leuke prijs wilt hebben,dan moet je een heel eind rijden naar (ik noem t maar) freak winkels) en vaak ook nog naar meerdere winkels omdat men niet al jouw leuks op 1 plek verkoopt voor echt leuke prijzen.
Als je dat dan mee moet gaan rekenen in het verhaal,dan word de leuke prijzen kofferbak ineens minder leuk en minder leuk geprijst.
Dat was dan wel een uitzonderlijke situatie. Buiten de uitzonderlijke situaties zijn de aanbiedingen vaak nog niet eens interessant.

In NL zijn er behoorlijk wat freak winkels die een heel breed assortiment hebben voor mooie prijzen waar je het op je gemak kan bestellen om aan het eind vh jaar op te gaan halen. We hebben in jaren niet zoveel winkels met freak acties gehad: https://forum.vuurwerkcrew.nl/forums/vuurwerkwinkel-acties-2024.66/

De vuurwerkgekte in Baarle kan weer helemaal los,las op FB een bericht van Zena,ze hebben de regelneefjes en nichtjes blijkbaar in de tang gekregen.
A.s. weekend zijn de winkels van zena weer open en schijnbaar ook de pyroshop mag de deuren weer openen :)

Als de prijzen naar mijn idee te duur worden dan haak ik ook af.

Ik moet een rit maken van in totaal bijna 400km (= heen en terug) en omdat men vaak leuke aanbiedingen heeft en men op de overige artikelen een beetje korting geeft is het voor mij financieel de moeite waard.
Word het nog duurder dan kan ik net zo goed wat duurder vuurwerk in Nederland kopen, loop ik ook het minste risico.

Maar misschien moet ik het niet zo bekijken.

Qua siervuurwerk hoef je naar mijn inziens niet meer naar Belgie, natuurlijk heb je er dikke compounds van bijvoorbeeld Surex, prima spul.
Wil je dat in combi met bijvoorbeel pijlen dan is het interessant. Tis natuurlijk ook gewoon een dagje uit vuurwerk shoppen in Baarle-Olen- Maaseik etc👌.

Qua knal is het natuurlijk allemaal minder geworden wel zijn er restvoorraden dan heb je mazzel maar ook dat loopt uiteindelijk ten einde en kun je afvragen of je nog wilt spelen met 0.5 grammers.

Zelf ben ik enkel liefhebber van siervuurwerk, zal wel aan de leeftijd liggen (40+). M.b.t het laatste zal de prijs/kwaliteit verhouding bepalen of een ritje naar Belgie de moeite waard is.

Neemt niet weg dat het natuurlijk bijzonder goed nieuws is voor de winkeliers & liefhebbers. TOP

PS: En lekker voor de haters😆

Back
Bovenaan