Daling vuurwerkslachtoffers jaarwisseling

3xh

VWC lid
Het aantal behandelde vuurwerkslachtoffers lag dit jaar in de twee weken rond de jaarwisseling iets lager dan in 2010. Dat blijkt uit cijfers die de stichting Consument en Veiligheid vrijdag heeft gepubliceerd.

daling-vuurwerkslachtoffers-jaarwisseling.jpg

Tussen 24 december 2011 en 3 januari 2012 werden 670 vuurwerkslachtoffers behandeld op een Spoedeisende Hulpafdeling (SEH) van een ziekenhuis. Dat is 5 procent minder dan bij de vorige jaarwisseling. Bovendien waren er dit maal geen doden te betreuren als gevolg van vuurwerkletsel.

De daling van het aantal vuurwerkslachtoffers over de afgelopen 4 jaar is zelfs 40 procent.

© ANP

Bron: RTL-Nieuws [http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieu...aling-vuurwerkslachtoffers-jaarwisseling.xml]

---------------------------------------------------------------------------------------
Eindelijk een posetief Bericht!
dat is dan 1 slachtoffer op de 23881 mensen!(bij 16 miljn mensen)
of 1 op 25300 (bij 17 miljn mensen)
(vind ik vrij weinig!

Laatst bewerkt:
Zeker een positief bericht, bij het tellen ga je wel uit van 16 milj mensen, leven al meer dan 17 in nederland dus komt het getal nog hoger. Ongeveer 1 op 25300. Das niks

Eigenlijk zouden deze cijfers op een wat gestructureerde manier verzameld moeten worden. Elk jaar weer lijkt het erop dat de instantie die iets publiceert zijn eigen smaakje aan de cijfers geeft. Goed voorbeeld waren de oogletselgevallen vorige jaar. Landelijke cijfers vertoonden een daling, maar daar kwam oogarts de Faber al snel achteraan met zijn eigen cijfers. Hij had naar eigen zeggen betere cijfers, want hij verzamelde ze zelf. Uiteraard vertoonde ZIJN cijfers juist een stijging. En laat dat nu precies in zijn straatje passen, qua verzamelen van argumenten tegen vuurwerk welteverstaan.

Ik denk dat het voor iedereen goed zou zijn als er een centrale (ongekleurde) registratie komt van poliklinische behandelingen of operaties die direct gerelateerd kunnen worden aan vuurwerkgebruik met oudjaar. De aantallen en letseltypes zijn eenvoudig te verzamelen. Bottleneck zal zitten in het eerlijk optekenen van aangegeven oorzaken. Zo staan in de vrijwel alle poli-rapporten dat het betrokken vuurwerk van iemand anders was en de persoon in kwestie zelf niets afstak. Een hele comfortabele positie, want op die manier ben je 100% slachtoffer (denk aan verzekering en/of schaamtegevoel). Alleen exceptioneel zware verwondingen (waaronder fatale) worden nader onderzocht en blijken dan al snel anders in elkaar te zitten dan opgegeven.

Het zal nog een pittige klus worden om daarvan eerlijke cijfers op papier te krijgen.

PS: @3xh de link werkt niet meer, heeft RTL het bericht alweer verwijderd?

Grappig dat er een daling in het aantal slachtoffers zit en die daling nagenoeg is begonnen met de introductie van de 500gr cakes.

Raar dat dan sommige hersenloze niet nadenkende burgermeesters en andere pipo's het anders willen???
Mijn inziens gewoon om hun zin te krijgen.

En daarbij,Hoe zit het met die schade posten.
Is dit de schade in totale omvang of alleen van vuurwerkvandalisme?

Ik denk dat men in plaats van een verbod een verruiming beter werkt.

Al met al hoop ik dat deze trend zich voorzet,En dan vooral geen dodelijke slachtoffers meer.
gr

Dit staat ook in het Brabants dagblad(http://www.brabantsdagblad.nl/algem...Daling-vuurwerkslachtoffers-jaarwisseling.ece)

1 op de 25000 mensen is in verhouding heel weinig, ik snap niet dat er zo'n probleem van gemaakt word dat consumenten zelf vuurwerk afsteken die ene dag van het jaar.

Omdat er nou eenmaal van die zielige achterbakse personen zijn die er niet tegen kunnen dat andere plezier hebben.

Daarom stel ik voor dat er een opvang komt voor deze mensen waar ze het hele jaar door in negativiteit kunnen vertoeven en ons zo met rust laten.
Meneer Bonte en vriend kunnen wel als directie fungeren:p

gr

Bonte en Aboutaleb mogen dan als eerste in de rij staan voor de inrichting Pyro 1975:wink:
Gisteren had ik btw ook nog leuke discussie bij mij thuis over vuurwerk verbod, ik had me ouders wel even te pakken hehehe.
Stelletje koek koek wouzen daar bij dat linkse volk. Ik heb helemaal niets tegen links, maar sommige mensen denk ik van 'jongens, ga eerst eens nadenken voordat jullie iets beweren'

Bonte en Aboutaleb mogen dan als eerste in de rij staan voor de inrichting Pyro 1975:wink:
Gisteren had ik btw ook nog leuke discussie bij mij thuis over vuurwerk verbod, ik had me ouders wel even te pakken hehehe.
Stelletje koek koek wouzen daar bij dat linkse volk. Ik heb helemaal niets tegen links, maar sommige mensen denk ik van 'jongens, ga eerst eens nadenken voordat jullie iets beweren'

Heeft niets met "links" te maken, zijn genoeg rechtse mensen die ook niet nadenken voordat ze iets zeggen. Dit heeft meer met de klaagcultuur te maken waarin Nederlandn al zo'n 10 jaar zit waarin men denkt "ik doe dit niet/vind het niet leuk/maak er geen gebruik van, dus schaf het maar af/bezuinig er op/ beperk het maar", zonder dat ze erbij nadenken dat iets voor een medeburger misschien wel leuk/interessant/handig is.

Hoorde trouwens op het nos journaal dat het vooral ging over jongeren tussen 10-30 jaar en "door vuurwerk van een ander". Als ik deze 2 categorieen dan zie hebben we het voornamelijk dan over jeugdigen die elkaar met romeinse kaarsen/thunder kings/strijkers e.d. belagen voor de lol?

...
Hoorde trouwens op het nos journaal dat het vooral ging over jongeren tussen 10-30 jaar en "door vuurwerk van een ander". Als ik deze 2 categorieen dan zie hebben we het voornamelijk dan over jeugdigen die elkaar met romeinse kaarsen/thunder kings/strijkers e.d. belagen voor de lol?

Qua letsel? "Vuurwerk van een ander" moeten we in elk geval met een korrel zout nemen. De bommenbouwers laat ik buiten beschouwing, want zij hebben een ander probleem. Als mensen de veiligheidsafstanden respecteren en zich bewust blijven van de omgeving, dan kan het eigenlijk niet heel erg uit de hand lopen.

Ik ben ervan overtuigd dat de letselcijfers minimaal door de helft kunnen als iedereen zich om te beginnen eens aan de veiligheidsafstanden houd en een vuurwerkbril draagt.

Cameo

Voor de context, in de Telgraaf is dit nieuw ook naar buiten gebracht met nog wat commentaar van Cees Meijer erbij, waar ik op AVP op heb gereageerd:
http://www.telegraaf.nl/binnenland/...fers_vuurwerk__.html?sn=binnenland,buitenland
http://www.avpvuurwerk.nl/forum/topic/26685/

Valt wel mee, dat aantal. Een berekening leert mij dat ongeveer 0,00021 deel van de mensen die vuurwerk afstaken, wat er naar schatting 19% zijn, daarbij gewond is geraakt of een ander heeft verwond. Dat betekent dat je gemiddeld 4736 jaar vuurwerk kunt afsteken voordat je zelf of een ander iets overkomt. Reken het maar na. 670 Klinkt veel, maar vergeet niet dat dit over het gehele land is en er overal vuurwerk wordt afgestoken, daarom vallen deze berekeningen zo gunstig uit.

Op die manier bekeken vind ik het eerlijk gezegd verbazingwekkend dat ondanks al die gevaarlijke situaties met pijpbommen en gegooi met shells er alsnog zo weinig gevonden zijn gevallen. Ik zie het dus als positief nieuws. Minder slachtoffers is altijd beter, en het blijft zeker zinvol om te proberen het aantal te verminderen, maar over het algemeen denk ik dat we met dit aantal toch best tevreden kunnen zijn.

Neem je het aandeel zelfgemaakt vuurwerk en het niet kunnen omgaan met illegaal/professioneel vuurwerk mee, dan zal blijken dat het risico van consumentenvuurwerk zelfs nog een stuk lager is, voor de gemiddelde Nederlander echt verwaarloosbaar klein.

Vooral met het idee dat het aantal gewonden nog lager kan worden in de toekomst als er beter wordt opgetreden tegen gevaarlijk (gebruik van) vuurwerk, staat het voor mij buiten kijf dat het aantal gewonden zo laag is dat vuurwerk verbieden zoals meneer de woordvoerder Cees Meijer gezegd heeft graag te willen nergens voor nodig is.

Ook een interessante vergelijking is trouwens het verkeer.
http://www.veiligheid.nl/ongevalcijfers/Cijfers-verkeersongevallen-algemeen
Ik heb voor de grap even berekend dat je op een gemiddelde dag in het jaar, iedere dag dus, 40% meer kans maakt om gewond te raken in het verkeer dan je kans maakte om tijdens de oud-en-nieuw-viering gewond te raken. Over het hele jaar is het verkeer zelfs 522 keer zo gevaarlijk, met 700.000 gewonden en 730 doden per jaar.

ik ben zelf werkzaam in een vuurwerkwinkel en dan hoor je nogals eens om je heen wat de mensen allemaal uithalen.
*In een niet nader te noemen plaats gaan de jongens met de vuurpijlen op een melkkar door het dorp en gooien deze pijlen uit de losse hand gewoon van zich af.
*Moeders die voor hun zoontjes strijkers, vlinders e.d willen kopen.
Als je ze dan vertelt dat dit illegaal is verweren ze zich met: "maar hun vriendjes hebben ze ook, weet je dan waar ik ze wel kan krijgen?"
* Mensen die de stok van de vuurpijlen gewoon in de grond zetten, wel een beetje stevig natuurlijk, want stel je voor dat hij omvalt....
En zo zijn er nog veel meer voorbeelden te noemen.

En dan is het aan het vuurwerk van een ander te danken?

Heeft niets met "links" te maken, zijn genoeg rechtse mensen die ook niet nadenken voordat ze iets zeggen. Dit heeft meer met de klaagcultuur te maken waarin Nederlandn al zo'n 10 jaar zit waarin men denkt "ik doe dit niet/vind het niet leuk/maak er geen gebruik van, dus schaf het maar af/bezuinig er op/ beperk het maar", zonder dat ze erbij nadenken dat iets voor een medeburger misschien wel leuk/interessant/handig is.

Klopt uiteraard, maar het gezeur komt wel vaak van de linkse hoek vandaan, de groenlinks, sp, pvda partijen.

Verder ben ik het met je eens betreft de klaagcultuur haha.

Back
Bovenaan