D66 Teylingen stelt vragen over gevaar vuurwerk

ylke

VWC lid
TEYLINGEN - De fractie van D66 diende op 16 januari een motie in om voor de zomer een notitie te laten maken hoe schade als gevolg van vuurwerk tijdens oudjaar verminderd kan worden. In de raadsvergadering van 30 januari wordt daarover gestemd.

Het afsteken van vuurwerk veroorzaakt al jaren (ernstig) letsel men name bij jongeren, en er treedt in toenemende mate een verschuiving op van siervuurwerk naar knalvuurwerk, waarbij dikwijls zwaar illegaal consumenten-vuurwerk wordt afgestoken. De last voor huisdieren en milieu is overduidelijk. Het afsteken van vuurwerk is een mooie traditie van vrijheid/blijheid, maar weegt dat op tegen de maatschappelijke overlast en kosten? Zou een professionele vuurwerkshow kunnen bijdragen aan een rustiger en veiliger jaarwisseling? Kan de gemeente strenger optreden tegen te vroeg afgestoken vuurwerk? Kunnen de scholen betrokken worden bij een goede voorlichting? Wil het college druk uitoefenen via via op het Europees Parlement?

Enige partijen vonden de motie sympathiek; maar Joost Peetoom ( PvdA) zei dat hij geen voorstander van is de gemeente de show te laten betalen en verder 'onderzoek alles en behoud het goede'. Ook Marlies Volten (VVD) en Rob ten Boden ( Trilokaal) vroegen zich af hoe groot het probleem in Teylingen is en wat de meerwaarde van de studie is. Frans Nederstigt ( CU) steunde de motie met de woorden '67 miljoen ging in deze crisis tijd de lucht in, waar doen we het voor? ', waarop Rob ten Boden antwoordde dat de mensen vrij zijn een keuze te maken. Rose Marie Keijzer (D66) riep op om aan de hand van de notitie er eens in de raad over te praten.

Bron

Zwaar illegaal consumenten vuurwerk?
Volgens mij is consumenten vuurwerk niet illegaal!!!

Verschuiving van sier naar knal?
Ik heb toch meer het vermoeden dat het andersom is!!!

gr

Is het misschien mogelijk om niet meer van deze berichten te plaatsen,ik wordt er niet goed van.
Al dat gezeik,tuurlijk kan ik het negeren,maar zie dan bij nieuwe berichten het weer ineens staan en ja dan kijk je toch weer.
Ze weten ook totaal niet waar het nu fout gaat zoals 1975 al aangeef,zwaar illegaal consumenten vuurwerk,whaa wat een onzin.
Jammer hoor,steek al dik 40 jaar vuurwerk af,en de keren dat het wel eens fout ging {even dekking zoeken} was altijd door een ander en met met van die flut zooi.
Maar goed,we gaan het mee maken wat er gaat gebeuren.

Back
Bovenaan