Crisis geen rem op vuurwerk

moontan

VWC lid
Crisis geen rem op vuurwerk

UTRECHT - De economische crisis lijkt vooralsnog geen invloed te hebben op de vuurwerkverkoop in Utrecht.

Wessel de Haan (links) en Bas de Groot sorteren net binnengekomen vuurwerk in de bunker bij Jongerius.
vuurwerk_188891a.jpg

FOTO SHODY CAREMAN

Dit stelt Ben Jongerius van Utrechts grootste vuurwerkverkoper Koningsdal, naar aanleiding van de voorverkoop op internet. Er zijn al meer bestellingen geplaatst dan vorig jaar voor gemidddeld 90euro per persoon.

„Vuurwerk is voor mensen geen luxeproduct,’’ vermoedt Jongerius. „We verkopen al vuurwerk sinds 1981 en hebben nog nooit gemerkt dat in economisch slechte tijden minder vuurwerk wordt gekocht. Mensen willen, denk ik, met een paar fikse knallen de problemen uit 2008 symbolisch achter zich laten en fris aan 2009 beginnen.’’

Hier staat een nog wat langer verhaal over de betreffende zaak;
http://www.ad.nl/utrecht/2864911/Geen_tijd_voor_slaap_op_de_drie_topdagen.html
Geen tijd voor slaap op de drie topdagen
Door PIM BRASSIEN

UTRECHT - Het bevoorraden van de opslagplaatsen markeert de start van het jaarlijkse vuurwerkseizoen.
Maar voor Ben Jongerius, eigenaar van Utrechts grootste verkooppunt Koningsdal, is het slechts een van vele vuurwerkmomenten door het jaar heen. ,,In januari beginnen we alweer met de inkoop voor het volgende jaar.’’

Hij is er maar druk mee. De Intratuin leiden, die zijn eigen pieken heeft met bijvoorbeeld de tuinstoelen in de lente en de kerstversieringen in de winter. Daarnaast het grootste vuurwerkverkooppunt van Utrecht runnen - met een top3-positie in de landelijke verkoop.

De koning van het Utrechtse vuurwerk ziet zijn bezigheden als een hobby. In moordend tempo: ,,Anders hou je het ook niet vol. Je moet echt gedreven zijn. Het hele jaar ben ik er wel mee bezig, met de daadwerkelijke verkoop voor mij als hoogtepunt van m’n jaar. Het heeft altijd iets magisch. Iedereen geniet echt van de oudejaarsnachtvoorpret en dat zorgt voor een sfeer die je nergens anders hebt. Dat geeft me de energie om op de drie verkoopdagen figuurlijk te kunnen knallen - dan heb ik geen tijd voor slaap.’’

Zover is het nog niet. De zichtbare voorbereidingen zijn afgelopen week van start gegaan. Vol trots laat Jongerius de tijdelijke vuurwerkopslag zien. Van buiten lijkt het een garage met wat bouwhekken eromheen. Van binnen oogt de ruimte als een vredige opslag van koekjes bij een supermarkt: er staan namelijk alleen maar rekken vol met anonieme bruine dozen. Maar schijn bedriegt, want hier ligt tot en met 31 december 30.000 kilo aan rotjes, vuurpijlen, grondpotten en gillende keukenmeiden.

Dit jaar wordt er groot ingezet op het siervuurwerk. Sinds 2006 mag een grondpot 500 gram kruit bevatten. Dat zorgt voor veel meer spektakel, vindt Jongerius. „Alle effecten worden nu samengevoegd tot één geheel. En dit jaar is er weer een grote kwaliteitssprong gemaakt. Veel kleuren, verschillende geluiden en grote explosies: prachtig.’’

Het vorig jaar met veel bombarie aangekondigde maak-me-gek-vuurwerkpakket met Gerard Joling keert niet terug. De vuurpijlen met de glimlach van ’slands hardst om zichzelf lachende zanger erop, verkochten voor geen meter. Niemand wilde Geer de lucht in knallen; wat dat zegt over zijn imago, daar is de vuurwerkbranche nog niet uit. De vurige wens die Jongerius vorig jaar had, om als opvolger de Katja- Schuurman-knallers te verkopen, is dan ook niet doorgegaan. ,,BN’ers en vuurwerk blijkt toch niet zo’n goede combinatie.’’

Als 31 december om vijf uur ’smiddags de deuren sluiten, verwacht Jongerieus meer dan 50.000 kilo vuurwerk te hebben verkocht. De voorraad die overblijft, gaat terug naar de groothandel, maar Jongerieus bewaart nog wel een paar van de mooiste voor zichzelf. ,,Ik steek het oudejaarsnacht af, praat nog wat met vrienden en rol dan doodop mijn bed in.’’

En dan, als alle drukte ineens voorbij is, een zwart gat? ,,Nee joh, de kerstafdeling moet worden afgebroken en dan komen de zeecontainers met tuinmeubelen alweer.’’

Aan hobbies bezuinig je niet natuurlijk! Leuk stukje dit. De sfeer wordt leuk beschreven. Owja: Zeecontainers met tuinmeubelen?

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan