Cramer in China voor aanpak illegaal vuurwerk

moontan

VWC lid
RIJSWIJK - Minister Jacqueline Cramer (Milieu) gaat harde afspraken maken met China over de aanpak van illegaal vuurwerk. Dat zegt ze zaterdag in een interview met het AD. De minister is op dit moment in China om een overeenkomst te tekenen die de controle op de export van vuurwerk moet aanscherpen.
,,Het zijn geen praatjes voor de vaak. De Chinezen willen echt aan de slag. Als er maar berichten blijven komen over gewonden door illegaal vuurwerk uit China, veroorzaakt dat natuurlijk flinke reputatieschade'', zegt de minister in het dagblad.
Het aantal vuurwerkslachtoffers steeg tijdens de afgelopen jaarwisseling flink. Ongeveer 1100 mensen belandden in het ziekenhuis. Een kwart van de verwondingen was te wijten aan illegaal vuurwerk. Inmiddels is dit jaar al 220 ton illegaal vuurwerk in beslag genomen.
Veel ellende komt voort uit verkeerde etiketten die de Chinezen op hun vuurwerk plakken. ,,Daardoor hebben consumenten soms niet door dat ze iets illegaals kopen. Ze lezen op een sticker dat alles oké is, maar kunnen een gevaarlijk explosief in handen houden. De bedoeling is dat er meer monsters worden genomen van pakketten die zijn bestemd voor de export'', aldus Cramer.

http://www.ad.nl/binnenland/2756064/Cramer_in_China_voor_aanpak_illegaal_vuurwerk.html

en gaat ze daar aleen heen of zijn er meer landen die er net zo over denken ?
want in haar eentje heeft ze geen poot om op te staan

Minister Cramer op reis 08-11-08 | 14:14
Door Sjaak Westervoort | Westervoort

Minister Cramer van Milieu is deze week in China.

Gevonden: afspraken maken met de Chinezen over hardere aanpak van illegaal vuurwerk.Maar wat voor Nederland illegaal vuurwerk is, is voor een ander land geen illegaal vuurwerk, en al zeker niet in China, waar je het hele jaar door alle maten en soorten vuurwerk af kunt steken. Dus lijkt me het logisch dat de Chinezen denken: dat is jouw pakkie aan.

Verder wil ze afspraken met de Chinezen maken over het feit dat er nog al eens een verkeerd etiket op het vuurwerk zit.

Denk toch eens na: Chinezen kunnen geen wereldtaal als het Nederlands lezen.Hier in Nederland moet ze zijn, om afspraken te maken met de vuurwerkimporteurs, dat die voor de juiste etiketten zorgen.
Dat geldt voor elk artikel uit China, dus waarom niet voor vuurwerk
.

http://www.wuz.nl/archief/page/1/focus/18/54920540

Zinds wanneer ligt het probleem dan dat er containers met vw vanuit china naar nederland wordt gebracht dat illigaal is. Daar moet je toch echt weer voor in belgie en duitsland wezen volgens mij. Dus mevrouw heeft weer lekker goedkoop een vakantie naar china gekregen!

En waarom moet ze helemaal naar china gaan om die etiketjes te regelen ? die chineesen krijgen dat van de impoteurs en plakken het er dan op. Dus probleem van verkeerde beschrijvingen liggen bij de importeurs en niet in china.

Ach dat vuurwerk komt hier echt wel heen. Ik herinner mij een verhaal dat Zink ook een bezoekje gehad heeft een aantal jaar geleden. Met de vraag waarom consumenten zoveel Zinkpijlen hebben. Toen is er volgens mij de regel ingevoerd 1 karton zinks per man met de juiste papieren en de juiste opslag.

Ik wil niet ***lig doen, maar zoals ik het meemaak nu kan je bij wijze van spreken op elke hoek van de straat Zink pijlen halen.

Over die containers maak ik me niet zoveel zorgen. :)

Willen ze de illegale handel echt fors indammen, dan zullen ze eerst al die (onodig)strenge regels moeten versoepelen, dus het knalwerk gelijk met België bijv. dus nitraten (en strijkers al dan niet met lont)legaliseren, grotere cakeboxen zoals in het zuiden van Europa en meer gram per tube (bijv. 25gram ipv 15). Bovendien is het vuurwerk hier in Nederland vaak aan de dure kant, sommige produkten zijn echt absurd duur, dus de prijzen ook ongeveer gelijk met de rest van Europa. En meer verkoopdagen, bijv. gelijk na de Kerst al beginnen met de vuurwerkverkoop, dan zijn er meer dagen waarop ze de verkoop kunnen spreiden, 3 dagen is echt veel te weinig. Ik merk zelf wel hoe druk het op 1 van die dagen kan zijn.
Pas als ze dat zullen doen, zal de illegale handel fors dalen.
Dat neemt natuurlijk niet weg dat er dan nog steeds illegale handel zal blijven bestaan, die handelaren verdienen daar goudgeld mee. Dat zal denk ik wel nooit uit te bannen zijn, maar het kan door zoiets wel minder worden.

Back
Bovenaan