pyromaniac
VWC lid
De afgelopen maanden zijn in de Rotterdamse haven een kleine 2.000 containers met vuurwerk aangekomen. Ongeveer 750 stuks zijn bestemd voor de Nederlandse markt. De andere 1.200 worden verder vervoerd naar andere Europese landen. Dit meldt de Havenkrant.
Het meeste vuurwerk komt uit China, vooral uit Guangzhou en Hunang. Mede door fabrieksexplosies daar en in 2004 op een varend containerschip bij Sumatra, is de animo bij rederijen voor vuurwerktransport, geluwd. Volgens de Havenkrant zouden nog slechts vier rederijen dit aandurven.
De behandeling van containers met vuurwerk vereist extra aandacht. De containers krijgen een label met de internationale code voor explosieve stoffen. Op de schepen mogen de containers niet onderdeks, maar wel naast elkaar staan.
In Rotterdam worden vrijwel alle containers gelost op de terminals van ECT en APMT. Op de Maasvlakte kan men redelijk vrij lossen. In het stadsgebied zijn er strikte regels voor het aantal containers per keer. Containers die niet meteen over zee verder gaan of opgehaald worden, gaan naar een speciale plek op de terminals. Rijksinspecteurs controleren het lossen en nemen ook steek proeven op de kwaliteit van het vuurwerk. Het testen gebeurt op de Maasvlakte. Het vuurwerk wordt doorgaans per vrachtwagen, vervoerd naar grossiers die het opslaan in bunkers. In de loop van december worden de knallers en pijlen uitgeleverd aan de verkooppunten.
http://www.nieuwsbladtransport.nl/n...urwerk_uit_China_aangekomen_in_Rotterdam.html
Het meeste vuurwerk komt uit China, vooral uit Guangzhou en Hunang. Mede door fabrieksexplosies daar en in 2004 op een varend containerschip bij Sumatra, is de animo bij rederijen voor vuurwerktransport, geluwd. Volgens de Havenkrant zouden nog slechts vier rederijen dit aandurven.
De behandeling van containers met vuurwerk vereist extra aandacht. De containers krijgen een label met de internationale code voor explosieve stoffen. Op de schepen mogen de containers niet onderdeks, maar wel naast elkaar staan.
In Rotterdam worden vrijwel alle containers gelost op de terminals van ECT en APMT. Op de Maasvlakte kan men redelijk vrij lossen. In het stadsgebied zijn er strikte regels voor het aantal containers per keer. Containers die niet meteen over zee verder gaan of opgehaald worden, gaan naar een speciale plek op de terminals. Rijksinspecteurs controleren het lossen en nemen ook steek proeven op de kwaliteit van het vuurwerk. Het testen gebeurt op de Maasvlakte. Het vuurwerk wordt doorgaans per vrachtwagen, vervoerd naar grossiers die het opslaan in bunkers. In de loop van december worden de knallers en pijlen uitgeleverd aan de verkooppunten.
http://www.nieuwsbladtransport.nl/n...urwerk_uit_China_aangekomen_in_Rotterdam.html