Consumentenvuurwerk in Amersfoort deze jaarwisseling verboden

Journalastiek ook weer een slechte foto gekozen.
vuurwerk wat al "verboden" is in NL. knalvuurwerk en vuurpijlen..

houd me hart alweer vast voor alle kul/slecht onderbouwde artikelen of berichten met onjuiste informatie de komende tijd.

Toch wel apart dit. Je zou denken dat er een landelijke wetgeving zou zijn.
Nu is het dus een lappendeken van eilandjes van waar wel en waar niet.
Vroegahhh was nederland nog één.... is nu dus niet meer het geval. Dus daarom zeg ik altijd: vroegahh was alles (nou ja, veel) beter. Het gezeik (klachten e.d.) is eigenlijk begonnen met de introductie van dat "geweldige" online gebeuren.

Toch wel apart dit. Je zou denken dat er een landelijke wetgeving zou zijn.

Landelijk lukt het de linkse partijen niet om op een democratische wijze een verbod er door te krijgen. Omdat er toch geen meerderheid in de 2e kamer is hebben ze het wetsvoorstel (nog) niet ingediend.

Intussen zetten ze -veelal via ongekozen burgemeesters- in om zoveel mogelijk lokale verboden voor elkaar te krijgen. Helaas heeft deze strategie veel meer succes. Straks kunnen ze, wanneer er in een groot aantal gemeenten een verbod is, dit als argument gebruiken om alsnog een landelijk (verkoop)verbod er door te krijgen. Noem het ondemocratisch of oneerlijk, maar ons systeem biedt deze mogelijkheid en wanneer het lukt zal het een masterplan blijken.

Landelijk lukt het de linkse partijen niet om op een democratische wijze een verbod er door te krijgen. Omdat er toch geen meerderheid in de 2e kamer is hebben ze het wetsvoorstel (nog) niet ingediend.

Intussen zetten ze -veelal via ongekozen burgemeesters- in om zoveel mogelijk lokale verboden voor elkaar te krijgen. Helaas heeft deze strategie veel meer succes. Straks kunnen ze, wanneer er in een groot aantal gemeenten een verbod is, dit als argument gebruiken om alsnog een landelijk (verkoop)verbod er door te krijgen. Noem het ondemocratisch of oneerlijk, maar ons systeem biedt deze mogelijkheid en wanneer het lukt zal het een masterplan blijken.

Burgemeesters kunnen dat niet beslissen, is een beslissing van de gemeenteraad, die wel is gekozen. Heb je dus een linkse meerderheid in de raad, is de kans vrij groot dat er een lokaal verbod komt.

Burgemeesters kunnen dat niet beslissen, is een beslissing van de gemeenteraad, die wel is gekozen. Heb je dus een linkse meerderheid in de raad, is de kans vrij groot dat er een lokaal verbod komt.

Ik stel ook niet dat burgemeesters dat beslissen.
Probleem is dat op lokaal niveau vaak ook rechtse partijen, die landelijk tegen een verbod zijn, voor stemmen. Daardoor zijn de kansen van de PvdD/GL anti club lokaal veel groter.

Ik stel ook niet dat burgemeesters dat beslissen.
Probleem is dat op lokaal niveau vaak ook rechtse partijen, die landelijk tegen een verbod zijn, voor stemmen. Daardoor zijn de kansen van de PvdD/GL anti club lokaal veel groter.

Het leek zo, maar dan heb ik dat verkeerd begrepen. Doet er verder ook niet zo toe, je hebt gelijk dat op lokaal niveau partijen weer andere keuzes maken. Gelukkig hier nog niet, alhoewel het niet heel veel uit lijkt te maken, in gemeenten waar wel een verbod geldt wordt genoeg afgestoken volgens mij.

Kritisch interview waar deze CDA burgemeester terecht niet goed uit de de verf komt.

burgemeester Bolsius reageert op verbod in Amersfoort op afsteken vuurwerk: ‘Ik ben níet naïef’

INTERVIEW

Consumentenvuurwerk afsteken is komende jaarwisseling verboden in Amersfoort. Eerder was burgemeester Lucas Bolsius nog geen voorstander van een verbod, omdat het onmogelijk is om ‘op iedere straathoek’ te handhaven. Maar inmiddels ziet hij dat anders, reageert hij in een uitgebreid interview in deze krant. ,,Zoals het nu gaat, is eigenlijk geen feestje meer.”

Johan Hardeman 21-10-23, 05:00
Laatste update: 10:15

De Amersfoortse politiek heeft ingestemd met een lokaal verbod om vuurwerk af te steken vanaf komende jaarwisseling. Maar wat heb je aan een verbod dat je niet kunt handhaven? Op sociale media regent het reacties van Amersfoorters die met oud en nieuw ‘gewoon lekker blijven knallen’.

Bolsius kan dat niet tegenhouden, geeft hij toe. ,,Maar ik hoop dat dit verbod het gesprek aan de keukentafels gaat aanjagen. We moeten met elkaar inzien: je kunt ook een heel leuk feestje vieren zónder vuurwerk.”

Wat hebben Amersfoorters aan dit nieuwe verbod op het afsteken van vuurwerk, terwijl u dit niet kunt handhaven?
,,Laten we eerst kijken naar het bredere verhaal. Je ziet het maatschappelijk draagvlak voor vuurwerk afnemen. Dat is vanwege letselschade, milieuproblemen en meer narigheid. Dit is eigenlijk geen feestelijke bezigheid meer. En ik ben niet de enige, blijkt uit diverse enquêtes onder gewone Nederlanders. De gemeenteraad van Amersfoort heeft daarom gekozen voor een lokaal verbod.”

Dat begrijp ik, maar wat heb je aan een verbod als je het niet kunt handhaven?
,,Het gaat niet alleen om handhaven. We zijn met elkaar de maatschappelijke discussie aan het voeren. Laat ik een parallel trekken met alcoholgebruik. In het verleden was het heel normaal om vanaf je 16e alcohol te drinken. We zijn wijzer geworden en weten dat dit schadelijk is voor de ontwikkeling van de hersenen van jongeren. Om een verbod tot 18 jaar te laten slagen was de hulp van de samenleving nodig: van ouders tot winkeliers. Ook toen dat verbod werd ingevoerd, kon niet iedereen worden gecontroleerd.”

Maar het grote verschil is dat de overheid toen winkels kon controleren of ze toch niet stiekem alcohol verkochten aan kinderen van zestien jaar oud. U heeft géén stok om mee te slaan.
,,Wij zijn in Amersfoort daarom ook groot voorstander van een landelijk verkoopverbod, dus we hopen dat het Rijk daar snel mee aan de slag gaat. Als gemeente kunnen we dat niet zelf regelen. Ik heb wel vanaf het begin gezegd: het is een illusie om te denken dat er op iedere hoek van de straat iemand staat die dit verbod op het afsteken van vuurwerk kan controleren. De pakkans is niet groot, maar hij is er wel.”

Een deel van de problemen die u omschrijft worden vooral veroorzaakt door illegaal knalvuurwerk zoals vlinders en cobra’s en knalvuurwerk en vuurpijlen die al sinds de jaarwisseling van 2020/2021 verboden zijn. Daar gaat dit verbod toch niks aan oplossen?
,,De aanpak is dus én-én. We zetten óók in op de aanpak van verkoop van illegaal knalvuurwerk, samen met de recherche. Niet alleen hier, maar ook in de rest van Nederland. We kijken of we nog wat extra’s kunnen doen ten opzichte van afgelopen jaren.”

Door het verbieden van vuurwerk afsteken verliezen we een traditie. Wat krijgen we ervoor terug?
,,We hebben sinds een paar jaar een gezamenlijk aftelmoment bij de Onze Lieve Vrouwetoren. Ook zijn er overdag leuke dingen zoals het bekende voetbaltoernooi in Sporthal Zielhorst, dat is uitgegroeid tot een nieuwe traditie. We kijken met jongeren in de verschillende wijken naar nog meer leuke dingen om te organiseren.”

Ik hoor nog geen grote alternatieven zoals vuurwerkshows in de wijken of droneshows?
,,Dat is allemaal erg kostbaar om te organiseren. Dus ik denk niet dat dit gaat gebeuren.”

Dus u neemt een traditie weg, zonder een goede vervanging?
,,Er zit een grens aan wat financieel mogelijk is. We kunnen ook de lokale belastingen verhogen, maar dan weet ik wel welke krant dat weer opschrijft.”

,,De traditie van oud en nieuw is in mijn ogen dat je elkaar ontmoet en met elkaar het nieuwe jaar inluidt. Dat kan heel goed zonder vuurwerk. Dat doen heel veel mensen nu al. En zoals gezegd: we gaan met mensen in de wijken in gesprek naar hoe we met oud en nieuw nog meer kunnen doen.”

Wat zijn uw verwachtingen voor komende jaarwisseling?
,,Ik ben geen voorspeller.”

Nee, maar u denkt daar vast wel over na toch?
,,Ik ben niet naïef. Natuurlijk wordt er dadelijk ook in Amersfoort vuurwerk afgestoken. Maar ik weet ook dat er in veel gezinnen het gesprek gevoerd gaat worden over vuurwerk. Ik hoop dat niemand zijn vingers kwijtraakt en dat de hulpdiensten normaal hun werk kunnen doen. Kortom, dat iédereen kan genieten van oud en nieuw.”

Meeste Nederlanders steunen landelijk vuurwerkverbod
In Nederland lijkt een meerderheid van de inwoners voor een landelijk vuurwerkverbod.

Enquêtes laten niet precies hetzelfde beeld zien. Volgens recente cijfers van onderzoeksbureau I&O Research gaat het om 65 procent van de Nederlanders, in een enquête van EenVandaag 60 procent, maar volgens Ipsos juist iets minder dan de helft: 47 procent. In de loop der jaren is steun voor een vuurwerkverbod toegenomen, blijkt uit de cijfers van onderzoeken uit voorgaande jaren.

In de 12 gemeenten waar vorig jaar een lokaal vuurwerkverbod gold, werd er met oud en nieuw nog lustig op los geknald. Het Nederlands Genootschap van Burgemeesters en de boa-bonden hebben eerder aangegeven dat een lokaal verbod niet te handhaven is. Ze pleiten daarom voor een landelijk verbod.

https://www.gelderlander.nl/amersfoort/burgemeester-bolsius-reageert-op-verbod-in-amersfoort-op-afsteken-vuurwerk-ik-ben-niet-naief~abc6fb8e/

Soest al een paar jaar verboden ( gelukkig woon ik allang niet meer in dat kut dorp )
Nu Amersfoort er ook nog bij.

Gelukkig hebben we hier nog wel een burgemeester die na kan denken....

En als er een non- linkse meerderheid in de raad komt, zou dit weer teruggedraaid kunnen worden.

De vraag is, wil men dat dan nog wel? Als al die winkeliers opgedoekt worden, is er geen winkelier die zijn handen opnieuw zal willen branden aan de papierwinkel van huisvesting, vergunningen, installaties en dergelijke. We gaan helaas naar een totaalverbod toe.

Ik las trouwens dat ze in Amersfoort zelfs boetes gaan geven als je met vuurwerk over straat loopt of vuurwerk in je auto hebt liggen. Ik dacht altijd dat ze je alleen konden pakken als ze je daadwerkelijk iets zien afsteken?

Ik las trouwens dat ze in Amersfoort zelfs boetes gaan geven als je met vuurwerk over straat loopt of vuurwerk in je auto hebt liggen. Ik dacht altijd dat ze je alleen konden pakken als ze je daadwerkelijk iets zien afsteken?

Je mag 25kg legaal F2 in huis hebben en op 28 t/m 31-12 ook in je auto.

Sowieso mogen ze alleen in je auto kijken bij een aangekondigde vuurwerkcontrole. In alle andere gevallen mogen ze alleen je kofferbak in kijken wanneer je zelf toestemming geeft (nooit doen dus!).

Over straat lopen met vuurwerk is ook niet strafbaar tijdens de verkoop dagen. Al raad ik je aan dit zo beperkt mogelijk te doen.

Heb niet het idee dat de vuurwerk liefhebbers zich gaan houden aan het verbod. Sterker nog hopelijk gaat het los.

Soest al een paar jaar verboden ( gelukkig woon ik allang niet meer in dat kut dorp )
Nu Amersfoort er ook nog bij.

Gelukkig hebben we hier nog wel een burgemeester die na kan denken....

Ik woon er helaas nog wel… :sad: maar de lontjes branden toch wel.. :p

Back
Bovenaan