Compound nu wel of niet dit jaar.

Marijntje

VWC lid
Beste mensen,

Ik heb diversen discussies voorbij zien komen over compound vuurwerk.
En de meningen zijn er behoorlijk in de markt over verdeeld.
Maar wij van Witte vuurwerk zijn van mening dat compound wel is toegestaan.
Ik merk dat veel importeurs praten over : het is er nog niet door.
Maar er valt helemaal niet te praten over of het er wel of niet door is.
De wetgeving is al geschreven en die gaat volgend jaar niet veranderen.
De vraag is dus hoe lees je deze wetgeving!!!
En wij bij Witte vuurwerk lezen dat het gewoon net als in Duitsland is toegestaan.
Dus wij komen met 2 kilo compound.
Wel is waar maar 2 boxen en geen boxen waar je weer steeds 4 x 4 x 4 boxen aan elkaar moet binden.
Want dan maak je het weer onduidelijk voor klanten, want dat is ons verhaal, boxen die stiekem wel worden door verbonden maar wat je dus als consument niet ziet, zijn gevaarlijk en ik ben de importeur die echt wel van een beetje spanning houdt, maar het moet wel leuk blijven.
Dus 100% 2 compound boxen bij ons en we gaan wel zien waar dit schip strand……

Ik houd jullie uiteraard wel op de hoogte.

Groeten Evelien

Hier houden wij van een beetje risico qua innovatie! :)

Bij ons komen de producten van Witte in de winkels te liggen! :D

Dus hoe ik dit lees.
er komen 2 cakeboxen die je moet connecten.
De 2 boxen zijn 4x500 gram maar die zijn dus al doorverbonden ?

Goed nieuws, maar rubro doet dit toch al jaren, die immortal gold kun je in principe toch in de doos late zitten en dan onsteekt hij zelf de lont van de volgende cake, doordat er een bosje lonten bij de 2e lont vast geplakt zitten:bonk:

Goed nieuws, maar rubro doet dit toch al jaren, die immortal gold kun je in principe toch in de doos late zitten en dan onsteekt hij zelf de lont van de volgende cake, doordat er een bosje lonten bij de 2e lont vast geplakt zitten:bonk:

Ja, maar compound betekent dat ze wel verbonden zijn met een lont, dus zijn geen losse cakes meer zoals je het eigenlijk werwacht. Duitsland had het al een aantal jaar, vooral bij de wat kleinere cakes. Ik zie dit als een vooruitgang, echter denk ik dat het toch beter zal zijn om dan meteen flowerbeds tot 2kg toe te staan.

Ook dit heeft rubro al gehad een jaar of 3 geleden,, 3 kleine cakes die al verbonden waren, alleen het kruidgewicht is nu wat hoger?

Ja, maar compound betekent dat ze wel verbonden zijn met een lont, dus zijn geen losse cakes meer zoals je het eigenlijk werwacht. Duitsland had het al een aantal jaar, vooral bij de wat kleinere cakes. Ik zie dit als een vooruitgang, echter denk ik dat het toch beter zal zijn om dan meteen flowerbeds tot 2kg toe te staan.

Klopt inderdaad, nu (dadelijk) mag het tot 2kg kruit. Dan heb je in principe een flowerbed, want doorlonten hoeft dan niet meer, de cakes zijn dan al met elkaar verbonden. Niks meer geklooi om het zelf te doen. :)

Bij compound vuurwerk is er een (verplichte) pauze tussen de cakes. Het gaat dus niet vloeiend over.

Wat betreft of compound vuurwerk al dan niet is toegelaten. Volgens de laatste update in de CE-norm die gaat over F1 t/m F3 vuurwerk, daarin staat dat compound vuurwerk inderdaad is toegelaten als type vuurwerk dat in aanmerking kan komen voor de CE-markering. Nederland heeft het "type" (compound vuurwerk) niet overgenomen in de Regeling aanwijzingen consumenten- en theatervuurwerk. Dit betekent dat compound vuurwerk, wanneer het in Nederland in de handel wordt gebracht, moet worden gekenmerkt als professioneel vuurwerk (aldus het Vuurwerkbesluit). Dit heeft tot gevolg dat dealers die deze producten opslaan en de importeur (Witte) die het importeert problemen kunnen krijgen met betrekking tot de opslag en het in de handel brengen. Als dealer zou ik persoonlijk dit compound vuurwerk, louter om de reden dat het compound vuurwerk is, niet in mijn bunkers willen opslaan. Dan kan de verwachting er wel liggen dat het volgend jaar wellicht een legale type in de Ract wordt, dit jaar in ieder geval niet en is het gewoon professioneel vuurwerk. Daarnaast vertrekt men welbewust professioneel vuurwerk aan consumenten, iets dat de opsporingsdiensten niet zullen weten te waarderen. Daarnaast geldt er in Nederland een beginselplicht tot handhaving. Dit betekent dat wanneer het bevoegd gezag op de hoogte is van overtredingen dan wel strafbare feiten, men in beginsel dient op te treden, tenzij zich er bijzondere omstandigheden voordoen. Dat is hier niet het geval. Het zou derhalve beter zijn om met de branche dan wel in overleg met de staatssecretaris het Ract te laten aanpassen en dan deze producten te importeren als markt tezamen en niet, zoals nu, dat iedereen maar de regels gaat overtreden als speculatie op mogelijk toekomstige wetgeving.

Goed om te zien dat er een importeur is die risico durft te nemen. Sinds je tegenwoordig alles betalen na afkeur en het IL&T weer druk bezig is om alles af te keuren zie je dat veel importeurs, begrijpelijk uiteraard, risicoloos proberen te managen. Maar daar kom je niet verder mee.

Eigenlijk is het wachten totdat de gehele branche samen gaat pleiten voor veranderingen in de wetgeving. Zodat we eindelijk een doorbraak krijgen. Een 2kg blok is tenslotte veiliger dan een tas vol kleine potjes die snel omvallen.

Rubro heeft dit concept inderdaad een aantal jaren geleden gehad, waren een paar cakes op een plankje.
Zelfde idee dus als wat je in Duitsland kunt kopen.

Ik heb diversen discussies voorbij zien komen over compound vuurwerk.
En de meningen zijn er behoorlijk in de markt over verdeeld.
Maar wij van Witte vuurwerk zijn van mening dat compound wel is toegestaan.
Ik merk dat veel importeurs praten over : het is er nog niet door.
Maar er valt helemaal niet te praten over of het er wel of niet door is.
De wetgeving is al geschreven en die gaat volgend jaar niet veranderen.
De vraag is dus hoe lees je deze wetgeving!!!
En wij bij Witte vuurwerk lezen dat het gewoon net als in Duitsland is toegestaan.

Toch een wijziging in de wetgeving volgend jaar?

http://forum.vuurwerkcrew.nl/showth...n-1-jan-voor-lt-25-kg-etc&p=800521#post800521

Back
Bovenaan