Commissie bestuur Breda: 'Ban het illegale vuurwerk uit'.

ylke

VWC lid
BREDA - De commissie bestuur was donderdagavond duidelijk. 'Ban het illegale vuurwerk uit'. Maar hoe dat nou precies moet gebeuren, bleef de grote vraag. De bespreking van de notitie 'aanpak vuurwerkoverlast' zorgde alleen voor wat verbaal vuurwerk tussen de commissieleden Cees van der Horst (BOB) en Henk van der Velde (PvdA). Van der Horst (zelf verkoper van vuurwerk) vond de notitie maar niks.

Slechte naam
Die gaf zijn branche maar een slechte naam, zei hij. Van der Velde vond dat Van der Horst wel veel kritiek spuide op de rapportage, maar niet zelf met concrete oplossingen kwam.

Het was sowieso moeilijk om tot echte oplossingen te komen voor de knalellende op en rond de jaarwisseling. Maar dat er iets moet gebeuren, was wel duidelijk, aldus burgemeester Peter van der Velden.

Schade
De schade aan straatmeubilair rond de jaarwisseling loopt met een schadepost van dik 125.000 euro de spuigaten uit. De gang naar oud en nieuw eiste zestien slachtoffers die in het Amphia weer opgelapt moesten worden.

De notitie moet een aantal handvatten geven om de overlast bij de komende jaarwisseling in te dammen. Zo wordt er onderzocht of er binnen de gemeente een plek moet komen waar een centraal georganiseerd vuurwerkevenement kan worden gehouden. Daar was niet iedereen blij mee. "Een centraal vuurwerkevenement houden kost veel geld", viel er te horen vanuit de commissie.

Bron

Illegaal vuurwerk uitbannen is alleen mogelijk met een wetswijziging op Europees niveau. Zolang je ergens anders harder spul kan halen en makkelijk Nederland in kan rijden, zul je het blijven houden.

De grensen dicht. Grens controles weer. Dan Zijn we van een hoop dingen af zoals illigaal vuurwerk. Illigale arbeiders e.d :)

Echt een aantal DOMME mensen reageren daar zeg. Maargoed 125.000 euro per jaar schade is natuurlijk belachelijk en niet uit te leggen. IN dat kader snap ik de kortzichtige reactie enigsinds

Ze proberen het allemaal Europees te regelen maar er zitten landen tussen die niet echt mee werken,zoals Nederland.Zo is het vanaf 1 sep verboden om bepaalden chemicaliën te verkopen aan particulieren die nodig zijn voor het vaardigen van vuurwerk.Aan deze regel zal Nederland zich wel houden,maar de Oostblok landen geloof ik niet.Het zou een Europa moeten zijn,maar zolang iedereen uitzondering mag maken op de gemaakten afspraken blijft het dweilen met de kraan open.
Dus ze zullen eerst met zich zelf moeten beginnen voor dat ze het vuurwerk probleem kunnen oplossen.

Ik denk dat we met z'n allen best over de geluidsoverlast van een paar knallen heen kunnen komen. Het zijn inderdaad vooral de kosten van het vandalisme wat niet uit te leggen valt. Maar om dat aan te pakken moet vooral de mindset bij de daders worden veranderd. En daarvoor moeten we onszelf de fundamentele vraag stellen: "Hoe kan het dat men oud en nieuw als vrijbrief ziet om dingen kapot te maken"? Vuurwerk is hier immers maar een middel. Het hele jaar door zijn er bijvoorbeeld accu slijpmachines te verkrijgen. Toch heb ik nog nooit een groep jongeren met zo'n ding verkeersborden omver zijn slijpen. Waarin zit dat verschil?

De oplossing zit hem mijns inziens dan ook niet in het uitbannen van het middel maar in het voorkomen van de daad. We hebben als maatschappij bijvoorbeeld ook niet gekozen om alcohol volledig te verbieden. In plaats daarvan proberen we mensen ervan te overtuigen dat dronken autorijden not done is. En daar is de afgelopen decennia heel wat voortgang in geboekt. Dit laat zijn dat een soortgelijke strategie best kan werken.

Weet je wat nou zo grappig is.
HET IS AL EUROPEES GEREGELD.
Echter is Nederland de grootste dwars ligger met het eigen ract.
Mooie is ook dat Nederland de grootste zeurpiet is en vraagt om een oplossing.
En die is zo makkelijk.
Pleur dat ract aan de kant,ga mee met het ce vuurwerkbesluit en klaar is kees.
En het illegale zul je nooit geheel kunnen uitbannen.
Waar vraag is zal altijd aanbod zijn.
En ik ga geen heilig boontje uithangen want ook ik heb genoeg zwaarder vuurwerk afgestoken.
Echter nooit in de zin van bergen zware knallers.
Ik was meer een blokken en pijlen man.
Maar ik ga het niet meer riskeren nu ik een legitieme goed lopende zaak heb.

Maar kort gezegd denk ik dat de beste oplossing is dat het ract verdwijnt en we gewoon het standard opgemaakt besluit implementeren.

gr

Weet je wat nou zo grappig is.
HET IS AL EUROPEES GEREGELD.
Echter is Nederland de grootste dwars ligger met het eigen ract.
Mooie is ook dat Nederland de grootste zeurpiet is en vraagt om een oplossing.
En die is zo makkelijk.
Pleur dat ract aan de kant,ga mee met het ce vuurwerkbesluit en klaar is kees.
En het illegale zul je nooit geheel kunnen uitbannen.
Waar vraag is zal altijd aanbod zijn.
En ik ga geen heilig boontje uithangen want ook ik heb genoeg zwaarder vuurwerk afgestoken.
Echter nooit in de zin van bergen zware knallers.
Ik was meer een blokken en pijlen man.
Maar ik ga het niet meer riskeren nu ik een legitieme goed lopende zaak heb.

Maar kort gezegd denk ik dat de beste oplossing is dat het ract verdwijnt en we gewoon het standard opgemaakt besluit implementeren.

gr

Precies! De heilige regel van economie is, is dat als er ergens vraag naar is, er leveranciers zijn die dat gaan aanbieden. Daar kan je niet tegen op!
(illegaal) Vuurwerk is een ongelofelijk gewild goedje in dit kleine kikkerland. Dat ga je zelfs met Europese regels nooit uitbannen. Desnoods gaan mensen de goederen kopen om dit zelf te maken.

groet,

Precies! De heilige regel van economie is, is dat als er ergens vraag naar is, er leveranciers zijn die dat gaan aanbieden. Daar kan je niet tegen op!
(illegaal) Vuurwerk is een ongelofelijk gewild goedje in dit kleine kikkerland. Dat ga je zelfs met Europese regels nooit uitbannen. Desnoods gaan mensen de goederen kopen om dit zelf te maken.

groet,

Dat zelf maken is inmiddels al een stuk moeilijker gemaakt.

maar het gene waar ik me altijd het meesten aan stoor is dat er regeltjes worden gemaakt zonder dat de mensen die er mee werken of gebruiken iets word gevraagd.De oplossing voor dit probleem komt iedere keer weer terug op verschillende forms,maar wie beslissen er over,jan l*l die nog nooit een rotje heeft gekocht en er zelfs bang voor is. Omgedraaide wereld. Maar zo is het met alles in Nederland,ik vind het niet gek dat er zoveel gedonder is met vuurwerk,het is een van de weinige dingen nog om je uit te leven,terug te schoppen naar de regering die zo langzaam aan alles afpakt waar de gewone mens lol aan beleefd.
Mocht er ooit een verbod komen hou ik mijn hard vast voor de schades en ziekenhuis opnames 31 dec daar is vuurwerk een lachertje bij. Al zullen ze dat nu nog niet geloven en denken het de kop in te drukken door gewoon nog meer te gaan verbeiden.
Ach aan de andere kant zijn Nederlanders ook een slap volk,in andere landen hadden ze al lang in opstand gekomen hier word alles maar geaccepteerd. Ja zeggen en vervolgens niet doen.

Back
Bovenaan