Column: Een vuurwerkverbod?

ylke

VWC lid
HILVERSUM - Afgelopen woensdag wilde ik een pakje versturen dat nog door de brievenbus past. Tot mijn ergernis bleken de gleuven van de postbus reeds voorzien van de antivuurwerkplaatjes. Doorgaans gebeurt dat pas een week voor de jaarwisseling. Mijn kerstkaarten moet ik dus zo dadelijk afleveren bij het postagentschap of één voor één door de postbus duwen.

Het huis van mijn collega werd ooit getroffen door een opzettelijk door het slaapkamerraam geworpen vuurpijl en brandde volledig af. Een kennis van mij raakte het licht in zijn ogen kwijt door verdwaald vuurwerk. Een vriendje uit mijn straat mist zijn vingers door het afsteken van (illegaal) vuurwerk. Mijn Chinese vriend lazerde van het dak af toen hij bezig was een rol rotjes in de dakgoot van zijn restaurant te leggen. Het was gelijk de laatste keer. Zo maar wat incidenten met vuurwerk in mijn directe omgeving. Jaarlijks gebeuren er honderden van dit soort ongelukken. De eerste is vandaag gemeld. Gisteren werd een woning in Echt deels verwoest door een vuurwerkbom.

Denk je eens in dat je vandaag nog kerngezond op de bank deze column zit te lezen. Maar over twee weken kun je dat misschien niet meer. Dan zijn je ogen getroffen door een vuurpijl. Het kan iedereen die vuurwerk afsteekt overkomen. Maar ook de toeschouwers raken dikwijls getroffen. Begin 2014 liggen er minstens 300 mensen door vuurwerk gewond in het ziekenhuis, een vrolijk vooruitzicht voor het nieuwe jaar.

Kindervuurwerk bestaat niet

Mijn ouders waren bang voor vuurwerk. Ik mocht als kind alleen sterretjes afsteken want dat was “koud vuur”. Maar koudvuur bestaat niet. Hoe gevaarlijk “onschuldig” kindervuurwerk kan zijn bleek bij de vuurwerkramp in Enschede. Bluswater in combinatie met de zogenaamde fonteintjes die als taartversiering worden verkocht, heeft hoogstwaarschijnlijk de ramp aanzienlijk verergerd.

Een vuurwerkverbod voor consumenten is niet de oplossing. Dat komt er ook niet omdat er veel geld aan het vuurwerk wordt besteed. De winkeliers die het mogen verkopen hebben opleidingen gevolgd en grote investeringen moeten doen. Bovendien werkt zo’n vuurwerkverbod het illegale vuurwerk in de hand. Een vuurwerkverbod zal daardoor nauwelijks te handhaven zijn.

Een traditie is moeilijk te doorbeken

Vuurwerk is net als Zwarte Piet een traditie. Daar zijn we aan gewend en doen we geen afstand van. Ook de suggestie dat we het geld in deze barre tijden beter aan iets nuttigers kunnen besteden zal de vuurwerkliefhebber een zorg zijn. Binnenkort zien we weer honderden in de rij staan om bij de winkeliers de vuurwerkpakketten af te halen. Een paar dagen later is er binnen een uur voor een vermogen de lucht ingeschoten.

Dat alles neemt niet weg dat ik mooi siervuurwerk schitterend vind maar dan wel afgestoken door professionals. Zo besloot Muiden haar 1050 bestaan met een vuurwerkshow die één van beste was die ik ooit heb gezien. Dat was rond Sinterklaas 2003. De kou was snijdend maar een heldere lucht. We stonden bij het Muizenfort. Op het plein was een grote tent waar je wat kon drinken. Ook Sint Nicolaas kwam langs. En toen begon de adembenemende show. Dat vergeet je niet.

Professionele vuurwerkshows zijn niet het alternatief

Het afgelopen jaar was er op 5 mei traditiegetrouw een vuurwerkshow bij het Lapersveld in Hilversum. Ik ben er helaas niet bij geweest maar zag de prachtige beelden. Daar kan het consumentenvuurwerk niet aan tippen. Een degelijke mooie show zou het alternatief voor het consumentenvuurwerk kunnen zijn. Maar zo blijkt het niet te werken. Vorig jaar organiseerde Amsterdam een vuurwerkshow met de jaarwisseling. De beelden konden we op televisie zien. Er kwamen bedroevend weinig mensen op af.

Oud en Nieuw vieren we vooral thuis. Pas na middernacht gaat de massa de straat op. Iedereen heeft gedronken. Zo ontstaan de problemen. Niet alleen met vuurwerk maar ook door baldadigheid. De gemeente Hilversum organiseert op oudejaarsavond een feestje op de Kerkbrink en hoopt daarmee de overlast te beteugelen. De gedachte is dat als er wat leuks is te doen de behoefte aan vernielzucht wordt beteugeld. Of het zo werkt valt nog te bezien.

Ik vrees dat we er gewoon mee moeten leven dat Oud en Nieuw altijd slachtoffers oplevert en alleen met een grote overmacht van politie de schade een beetje beperkt kan worden.

Bron

Hehe, iemand die wel een goed vooruitzicht heeft en niet aan een verbod denkt. Ben het met de schrijver eens. Politie moet anders optreden om ongelukken te voorkomen. Blij dat het een keer wat anders is dan een verbod!

Tja met een zielige en slachtoffer spelend column kun je ook proberen zieltjes te winnen

Oud en Nieuw vieren we vooral thuis. Pas na middernacht gaat de massa de straat op. Iedereen heeft gedronken. Zo ontstaan de problemen. Niet alleen met vuurwerk maar ook door baldadigheid.

Iedereen heeft gedronken :bonk:

Ik vrees dat we er gewoon mee moeten leven dat Oud en Nieuw altijd slachtoffers oplevert en alleen met een grote overmacht van politie de schade een beetje beperkt kan worden.

Misschien is het wel de waarheid, maar de manier waarop dit wordt gezegd vind ik zo zielig overkomen en dat is ook de schrijver zijn bedoeling :(

Tja met een zielige en slachtoffer spelend column kun je ook proberen zieltjes te winnen

Iedereen heeft gedronken :bonk:

Misschien is het wel de waarheid, maar de manier waarop dit wordt gezegd vind ik zo zielig overkomen en dat is ook de schrijver zijn bedoeling :(

Dat ben ik wel met je eens, maar vind het stukje wel realistisch.

Dat ben ik met je eens, echter proef ik ook een andere kant van dit stukje tekst maar misschien ben ik te wantrouwend, sceptisch, scherp :p

Tsja misschien wel maar het stukje is niet direct tegen vuurwerk het is gewoon zoals het is. Er gebeuren gewoon ongelukken daar kom je niet onderuit. We moeten gewoon voorzichtig zijn en onze kop gebruiken...

Ik herken me wel in het idee van Torr. Ik vond het wel beter dan de tenenkrommende columns die ik ook wel heb gelezen over vuurwerk, maar ergens zitten er van allerlei vooronderstellingen in die niet altijd juist zijn. de schrijver speelt lekker in op je veiligheid. Zo zit je lekker op de bank maar over twee weken...
Mijn vraag is dan eigenlijk ook, Wat is de bedoeling van de column. Er zit altijd een boodschap in. Volgens mij is het hier niet helemaal helder wat de beste schrijver wil communiceren. Angst, afzetten tegen? Ik vind het niet overduidelijk.

greetzz

Back
Bovenaan