Coalitie verdeeld over vuurwerk na jaarwisseling: 'Tuig laat zich niet tegenhouden

dennis-pyro

VWC lid
Minister Yesilgöz vindt het ‘absurd’ dat hulpverleners aangevallen zijn met vuurwerk tijdens de jaarwisseling. ,,Dat blijft niet zonder consequenties”, aldus de minister. Burgemeesters roepen de landelijke politiek op tot een totaalverbod op vuurwerk, maar de coalitie is verdeeld.

,,Dat hulpverleners zijn aangevallen met (illegaal) vuurwerk is absurd” schrijft de minister op Twitter. ,,De ME heeft op sommige plekken in moeten grijpen om hulpverleners hun werk te laten doen. Meerdere agenten zijn gewond geraakt. Dat blijft niet zonder consequenties.”

Wel is ze opgelucht ‘dat excessieve ordeverstoringen met dank aan de politie zijn uitgebleven’. ,,Veel dank aan iedereen die zich heeft ingezet voor een zo veilig mogelijk verloop van de jaarwisseling”, schrijft de minister.

Op een eventueel totaalverbod op vuurwerk, zoals al in een aantal steden gold tijdens de jaarwisseling, wil het ministerie van Yesilgöz nog niet vooruitlopen. ,,Eerst moeten we nog een scherper beeld hebben op de gebeurtenissen”, aldus een woordvoerder.

Ook in de steden waar tijdens de jaarwisseling een vuurwerkverbod gold hadden hulpverleners het druk. De verboden werden er grotendeels genegeerd. Burgemeester van Amsterdam Femke Halsema heeft ‘een dringend appel’ op het kabinet gedaan om het vuurwerkverbod uit te breiden naar het hele land. Omdat de regels niet landelijk zijn afgestemd spreekt Halsema op Instagram van een ‘onhoudbare situatie’.

Nijmeegse burgemeester Hubert Bruls - tevens voorzitter van het Veiligheidsberaad - sluit zich hierbij aan. Hij noemde het vuurwerkverbod, dat ook in zijn stad gold, een ‘niet te winnen wedstrijd’.

Eenduidige oplossing

Maar de strijd om een vuurwerkverbod is ook in de Kamer nog niet gestreden. D66-Kamerlid Hanneke van der Werf vindt het ‘onacceptabel’ dat politieagenten gewond zijn geraakt. ,,Ondanks dat veel mensen met de beste bedoelingen vuurwerk hebben afgestoken, zijn er opnieuw veel vernielingen geweest en zijn er hulpverleners in gevaar gekomen. Zij waarborgen juist onze veiligheid.”

De D66'er vindt dat een ‘eenduidige oplossing’ nodig is. ,,Lokale verboden hebben niet gewerkt. Dat hebben we vannacht wel gezien. Daarnaast heeft ook vuurwerk dat nu nog steeds afgestoken mocht worden veel slachtoffers gemaakt.” Als het aan de tweede coalitiepartij ligt wordt vuurwerk met oud en nieuw volledig verboden.

Ook Ingrid Michon, Kamerlid voor de VVD, vindt het ontoelaatbaar dat de politie ‘het zwaar te verduren heeft gehad’. Een totaalverbod op vuurwerk is alleen niet de oplossing, zegt ze. ,,Het is wel duidelijk dat tuig dat vuurwerk naar de politie gooit zich niet laat weerhouden door een uitgebreider verbod. Ook is een verbod niet te handhaven.” Daarnaast is er volgens Michon ‘duidelijk geen draagvlak’. ,,Kijk maar naar de verkoopcijfers.”

Raymond Knops (CDA) ziet ook weinig in het verder uitbreiden van het vuurwerkverbod. Hij maakt zich juist los van de jaarwisseling zorgen over ‘de explosie van geweld tegen hulpverleners en de politie’. ,,Met die voetbalwedstrijden van Marokko mag je ook geen vuurwerk afsteken en toch gebeurt het. We hebben overigens nu al een gedeeltelijk verbod op zwaar vuurwerk.”

Bron

https://www.ad.nl/politiek/coalitie...ich-niet-tegenhouden-door-verboden~a4da2b62e/

DHR Knops snapt het wel MV Michon snapt het ook maar ik keek het nieuws en het is abnormaal. Het is niet alleen vuurwerk ook fietsen werden er gegooid. Ik begrijp nooit wat die lui bezielen om confrontaties op te zoeken. In de plaats s'Gravendeel werden agenten zelfs aangevallen met een uitschuifbaar knuppel en 30 jongeren bekogeld met vuurwerk en kraaienpootjes onder de wielen van de auto gegooid. Om vervolgens door te gaan.

De gewonden daar valt wel iets over te zeggen hier speelde de wind ook wel mee denk ik. Maar het is wachten op het totaalplaatje van de afgelopen jaarwisseling.

Ik zie het verbod voor dit jaar nog niet snel komen al hou ik wel een slag om de arm.

Ik zag op het nieuws beelden van haagse politiemensen die werden bekogeld met hun eigen dienstfietsen. En ze trekken zich terug ook nog! Bedoelen ze dit met de-escalerend?
Ammehoella dat de-escalerend. Bij het zien van die beelden werd ik echt kwaad; waarom doen ze niks?

Hard optreden! Het zijn toch geen watjes? Genoeg gereedschap als uitrusting, taser, knuppel, rubber kogels, waterkanon, smurfenspray. Voor mij mogen ze zelfs met scherp op de benen schieten van dat tuig. En flinke celstraffen.
DAT moet gebeuren ipv de welwillende onschuldig feestende burgers hun vuurwerk traditie af te pakken !
Geldt natuurlijk ook voor de omliggende landen. In duitsland zelfs 33 gewonde agenten.

Ik zag op het nieuws beelden van haagse politiemensen die werden bekogeld met hun eigen dienstfietsen. En ze trekken zich terug ook nog! Bedoelen ze dit met de-escalerend?
Ammehoella dat de-escalerend. Bij het zien van die beelden werd ik echt kwaad; waarom doen ze niks?

Hard optreden! Het zijn toch geen watjes? Genoeg gereedschap als uitrusting, taser, knuppel, rubber kogels, waterkanon, smurfenspray. Voor mij mogen ze zelfs met scherp op de benen schieten van dat tuig. En flinke celstraffen.
DAT moet gebeuren ipv de welwillende onschuldig feestende burgers hun vuurwerk traditie af te pakken !
Geldt natuurlijk ook voor de omliggende landen. In duitsland zelfs 33 gewonde agenten.

Echt totaal met jou eens. Keihard aanpakken dat tuig. Ik snap ook echt niet dat ze zich terugtrekken, die gasten zitten helemaal dik ingepakt in beschermende kleding en trekken zich terug omdat bontkraagjes tuig met fietsen smijt.... Net wat je zegt, rubber kogels op die beentjes, kijken hoe hard ze rennen.
Die gasten die dit doen hebben overigens niets bijgedragen aan die 110miljoen euro die uitgegeven is, die kopen of illegaal of niet. Heeft helemaal niets te maken met de verkoop en gebruik van consumenten vuurwerk.

ik denk dat de politie goede keuzes maakt, als het te dreigend wordt kan je volle macht vooruit trekken. maar in sommige gevallen maak je het alleen erger

Coalitie verdeeld over vuurwerk na jaarwisseling: 'Tuig laat zich niet tegenhouden

En tuig laat zich ook niet tegenhouden als er een vuurwerkverbod is, denk dat dit ook nog eens averechts gaat werken.

Burgemeester van Amsterdam Femke Halsema heeft ‘een dringend appel’ op het kabinet gedaan om het vuurwerkverbod uit te breiden naar het hele land.

Net zoals die linkse hufters het Sinterklaasfeest om zeep geholpen hebben.

Back
Bovenaan