Celstraf geëist tegen vuurwerkstunter

moontan

VWC lid

HARDERWIJK/ZUTPHEN - Drukte de 19-jarige I.S. uit Harderwijk doelbewust een stuk vuurwerk in de nek van een jongen, of was het toch een reflex om zichzelf te beschermen? Justitie zegt het eerste.

De eis: anderhalf jaar cel.

Tijdens de afgelopen jaarwisseling had een groep jongeren zich verzameld op een voetbalveldje in Harderwijk. Er werd de hele dag al vuurwerk afgeknald. Op een gegeven moment zette het latere slachtoffer een zogenoemde 'Shock' op een voetbaldoeltje. S. was daar in de buurt om zijn kwijtgeraakte telefoon te zoeken.

Wat S. vervolgens precies heeft gedaan met die Shock en waarom, dat wist hij zelf ook niet te vertellen aan de rechtbank in Zutphen. "Het ging allemaal zo snel; ik weet het niet meer."

Getuigen zagen dat S. het vuurwerk pakte en in de nek van de andere jongen drukte. Het vuurwerk ging af en het slachtoffer kwam in brand te staan. De jongen raakte zwaargewond. Hij was wekenlang doof en liep derdegraads brandwonden op. Hij had wekenlang verschrikkelijke pijn en claimde 2.000 euro smartengeld.

Volgens de openbaar aanklager is er sprake van een doelbewuste en gewetenloze actie van de 19-jarige Harderwijker. "Onbegrijpelijk, zo idioot." Omdat onduidelijk is in hoeverre dit vuurwerk dodelijk zou kunnen zijn, liet de officier wel de aanklacht poging tot doodslag vallen. Voor de zware mishandeling eiste hij een gevangenisstraf van anderhalf jaar, waarvan tien maanden voorwaardelijk. "Dit was geen vuurwerkongeluk maar een moedwillige actie. En dat maakt het extra erg."

S. en zijn advocate kijken er anders tegenaan. S. is juist bang voor vuurwerk, aangezien hij vanaf zijn jeugd al een glazen oog heeft. "Hij wil zijn goede oog beschermen." Omdat anderen vuurwerk in zijn richting schoten, pakte hij het vuurwerk vast en hield het in een reflex de andere kant op. "De actie was uit lijfsbehoud."

Ze vroeg om vrijspraak en noemde de strafeis buiten alle proporties. S. meldde wel veel spijt te hebben.

Uitspraak volgt over twee weken.

http://www.destentor.nl/regio/veluwewest/6787644/Celstraf-geeist-tegen-vuurwerkstunter.ece

Pff wordt steeds gekker. Ik zou als ik die jongen was geweest,Proberen om weg te komen. En hoe krijgt hij het voor elkaar,Een al brandende shock in iemands nek leggen? Volgens mij klopt daar geen biet van,Ik denk dat hij er zelf eentje bij zich had,En inderdaad doelbewust de shock aanstak,Toen hij vlakbij zijn slachtoffer was,En die toen in zijn trui of wat dan ook stopte. Het komt bij mij over als een soort wraak actie.

Flink straffen, zoiets doe je gewoon niet. Waarkactie, of niet, dat doe je gewoon niet. Zoiets kan helemaal verkeerd uitpakken!

Lekker dan als het express is. Achter een shock zit nog best wel wat kracht om voor flinke verwondingen te zorgen.

Lijkt me lastig om als rechter zijnde hier over te oordelen. Partij A zegt het was expres. En partij B zegt dat het per ongeluk was.

Haha, hoe krom.. die gast is bang voor vuurwerk, maar hij pakte wel ff een shock met een brandend lontje op om hem de andere kant op te richten. als jij bang van vuurwerk bent ga je het echt niet oppakken als het lontje al brand.
daarbij, als hij er echt zo bang van is, wat deed hij dan op het voetbalveldje waar al heel de dag flink werd gestookt?

dubieus verweer naar mijn mening.

mvg, Lunig

Haha, hoe krom.. die gast is bang voor vuurwerk, maar hij pakte wel ff een shock met een brandend lontje op om hem de andere kant op te richten. als jij bang van vuurwerk bent ga je het echt niet oppakken als het lontje al brand.
daarbij, als hij er echt zo bang van is, wat deed hij dan op het voetbalveldje waar al heel de dag flink werd gestookt?

dubieus verweer naar mijn mening.

mvg, Lunig

Zijn telefoon zoeken.

Back
Bovenaan