CE-markering consumentenvuurwerk

Indien men steeds verder gaat met allerlei verboden zal een totalitaire staat het resultaat zijn. Kwestie van zoveel propaganda verspreiden dat de EU slecht is, dat burgers JA op een exit uit de EU stemmen. En zo definitief in een regime komen te leven. Kwestie van muren om het land bouwen en alle mogelijke middelen inzetten om het land te 'beschermen'.

Waarom denken jullie dat Wilders en de VVD zo verheugd zijn met die muur om Israel heen? En waarom denk je dat ze aan het hielenlikken zijn bij de VS? Zoals Balkenende al zei: De VOC mentaliteit moet weer terugkomen. Hij doelde uiteraard op het uitbuiten van mensen, niet op de handel in specerijen.

Lijkt dat het wel mag. Iemand op FPM heeft daarover contact gehad met Brussel en het diplomatieke antwoord kwam er op neer dat het dus wél mag... :(
Waarom stoppen we dan miljoenen (zo niet miljarden) in al die EU-normalen en regels als toch iedereen zijn eigen gang mag gaan? Echt van de zotte weer.

Indien men steeds verder gaat met allerlei verboden zal een totalitaire staat het resultaat zijn. Kwestie van zoveel propaganda verspreiden dat de EU slecht is, dat burgers JA op een exit uit de EU stemmen. En zo definitief in een regime komen te leven. Kwestie van muren om het land bouwen en alle mogelijke middelen inzetten om het land te 'beschermen'.

Waarom denken jullie dat Wilders en de VVD zo verheugd zijn met die muur om Israel heen? En waarom denk je dat ze aan het hielenlikken zijn bij de VS? Zoals Balkenende al zei: De VOC mentaliteit moet weer terugkomen. Hij doelde uiteraard op het uitbuiten van mensen, niet op de handel in specerijen.
In principe omdat we onze vrijheid (deels) aan de VS te danken hebben. Wereldoorlogen, Duitse bezetting, onder andere de VS heeft ons bevrijd, dat verhaaltje :wink:

Lijkt dat het wel mag. Iemand op FPM heeft daarover contact gehad met Brussel en het diplomatieke antwoord kwam er op neer dat het dus wél mag... :(

Dus dat ze niet per cat. hoeven te kiezen maar gewoon hun eigen regeltjes? Nou, dan heb je niets aan de EU....

Met toestemming van poster Blackpowder hier zijn post op FPM incl. die brief van de EU:

blackpowder zei:
Heb [namelijk] een antwoord van de Europese unie:

Dear Mr Ruijgrok

Your email about fireworks legislation in the Netherlands has been passed to me for reply.

In accordance with Article 3(1) of Directive 2007/23/EC of the European Parliament and of the Council on the placing on the market of pyrotechnic articles, fireworks shall be categorised by manufacturers according to their type of use, or their purpose and level of hazard, including their noise level. Article 6(1) of the Directive establishes as a general rule that Member States shall not prohibit, restrict or hinder the placing on the market of pyrotechnic article meeting the requirements of the Directive, including the essential safety requirements set out in Annex 1. In accordance with Article 8(3), compliance with relevant harmonised standards is taken as a presumption of conformity with these requirements. To take the example to which you refer, according to the relevant standard (EN 15947), category 2 bangers can have a maximum of 6g black powder.

However it needs to borne in mind that Article 6(2) of the Directive does not preclude Member States taking measures to prohibit or restrict the possession, use and/or sale to the general public of category 2 and 3 fireworks where justified on grounds of public order, security or safety, or environmental protection. The additional Dutch restriction limiting the black powder content of category 2 bangers to 2,5g would appear to be compatible with this derogation.

I hope that this answers your questions, but if you require any further clarification, please do not hesitate to ask.

Regards

Kort gezegd is het dus zo dat Nederland met de RACT niet in strijd is met de Europese regelgeving.
Helaas dus weinig kansen voor de branche.

MVG Blackpowder
http://www.freakpyromaniacs.com/for...oor-de-branche-of-toch-niet-4.html#post353315

Wat ik ook erg raar vind, er word altijd stoer geroepen: Ja 1 Europa, blablabla, maar ze verzinnen telkens wel weer wat uitzonderingen, waardoor het opeens niet meer 1 Europa is, dan is het weer iedereen voor zijn eigen.

Het lijkt mij toch zo te zijn, of het één, of het ander. En niet wanneer het je uitkomt. :rolleyes:

Dan betaal ik mijn belasting ook wel aan een ander land, en haal ik mijn auto uit Duitsland en dan betaal ik geen BPM, als het mij uit komt. Zo ken ik er nog wel een paar. :p

Het mag inderdaad en dan komen we bij hetzelfde uit wat ik al op de vorige pagina vermelde:

NL heeft het Ract, (vermoedelijk ook in/na 2017).
Een "eigen" vuurwerkbesluit, denk dat we gewoon moeten afwachten wat hier in 2017 in vermeld gaat worden.

Verder denk ik dat ze gewoon gaan kijken hoe de komende Jaarwisselingen zullen verlopen.
Of er een definitief Verbod komt, zal mede hiervan afhangen. Dan is er ook geen "eigen" vuurwerkbesluit meer nodig.
Denk niet dat dit gaat gebeuren, de argumenten om zo'n verbod van tafel te vegen zijn bijzonder krachtig.

Let's wait and see.

Wij houden gewoon ons pruttel vuurwerk en de rest van europa hun knalvuurwerk dus de vuurwerk handel in belgie kan in de toekomst nog goede zaken doen met de hollandse vuurwerk toerist

Het mag inderdaad en dan komen we bij hetzelfde uit wat ik al op de vorige pagina vermelde:

NL heeft het Ract, (vermoedelijk ook in/na 2017).
Een "eigen" vuurwerkbesluit, denk dat we gewoon moeten afwachten wat hier in 2017 in vermeld gaat worden.

Verder denk ik dat ze gewoon gaan kijken hoe de komende Jaarwisselingen zullen verlopen.
Of er een definitief Verbod komt, zal mede hiervan afhangen. Dan is er ook geen "eigen" vuurwerkbesluit meer nodig.
Denk niet dat dit gaat gebeuren, de argumenten om zo'n verbod van tafel te vegen zijn bijzonder krachtig.

Let's wait and see.

Ja dat vuurwerk verbod is elk jaar wel leuk maar dat is niet één op het andere jaar ingevoerd. Je moet alle importeurs en handelaars schadeloos stellen. Als ze het per 2017 willen verbieden dan mogen ze nu wel alvast gaan beginnen. Je kunt volgens mijn niet zomaar zeggen: Okay, morgen is het illegaal. Jammer jongens van jullie bunkers, vuurwerk wat nog over is en andere gemaakte onkosten. Dit is denk ik ook de reden waarom de importeurs zo weinig van zich laten horen want het is gewoon niet te verbieden. Ik denk niet dat er zo'n verbod komt

Ja dat vuurwerk verbod is elk jaar wel leuk maar dat is niet één op het andere jaar ingevoerd. Je moet alle importeurs en handelaars schadeloos stellen. Als ze het per 2017 willen verbieden dan mogen ze nu wel alvast gaan beginnen. Je kunt volgens mijn niet zomaar zeggen: Okay, morgen is het illegaal. Jammer jongens van jullie bunkers, vuurwerk wat nog over is en andere gemaakte onkosten. Dit is denk ik ook de reden waarom de importeurs zo weinig van zich laten horen want het is gewoon niet te verbieden. Ik denk niet dat er zo'n verbod komt

Het is te verbieden, maar dat zal via een hele omweg moeten. Van legaal direct naar illegaal is praktisch onmogelijk, alleen al gezien de weerstand en de kosten. Maar van legaal naar een "gedoogbeleid" zal relatief weinig weerstand krijgen, en van gedogen naar verbieden is ook niet moeilijk.

Probleem is dat daar flink wat jaartjes overheen gaan.

In Oostenrijk gaat het alleszins de verkeerde kant uit... Vanaf 4juli dit jaar is het uit metde pret.

http://steiermark.orf.at/news/stories/2564917/

Aangezien mijn Oosterijks/Duits niet erg super is. Geld in Oosterijk vanaf juli een totaal verbod op het afsteken van vuurwerk door particulieren? Of geld het enkel voor bepaalde stukken vuurwerk(zoals knallers) Wat is de reden van het verbod? En waren daar ook bepaalde instanties actief bezig om een verbod er door te krijgen?

Verbod op flashknallers. Siervuurwerk zal wel toegestaan zijn. Men gaat op zoek naar nieuwe, veilige knallers. Gewoon CE keuring dus. Veiligheid wordt aangevoerd als belangrijkste argument.

Aangezien mijn Oosterijks/Duits niet erg super is. Geld in Oosterijk vanaf juli een totaal verbod op het afsteken van vuurwerk door particulieren? Of geld het enkel voor bepaalde stukken vuurwerk(zoals knallers) Wat is de reden van het verbod? En waren daar ook bepaalde instanties actief bezig om een verbod er door te krijgen?

Vanaf 4juli verbod op knalvuurwerk met flash. Sowieso mag er in Oostenrijk geen vuurwerk afgestoken worden in de buurt van ziekenhuizen, kerken, bejaardentehuizen etc..

Veiligheid wordt al argument aangehaald. Ik zie het eerder als een drogreden, in een van de artikelen die ik gelezen heb wordt er onder meer vermeldt dat knalvuurwerk genre 'piraten' al van in de 19e eeuw bestaan. Denk dat de voornaamste reden de verzuring is en de onverdraagzaamheid die de laatste jaren is gegroeid tegen de knallende jeugd. De overlast die siervuurwerk ieder jaar met zich meebrengt staat in schril contrast met "ontploffend vuurwerk".

De boetes zijn trouwens niet min.

Vanaf 4juli verbod op knalvuurwerk met flash. Sowieso mag er in Oostenrijk geen vuurwerk afgestoken worden in de buurt van ziekenhuizen, kerken, bejaardentehuizen etc..

Veiligheid wordt al argument aangehaald. Ik zie het eerder als een drogreden, in een van de artikelen die ik gelezen heb wordt er onder meer vermeldt dat knalvuurwerk genre 'piraten' al van in de 19e eeuw bestaan. Denk dat de voornaamste reden de verzuring is en de onverdraagzaamheid die de laatste jaren is gegroeid tegen de knallende jeugd. De overlast die siervuurwerk ieder jaar met zich meebrengt staat in schril contrast met "ontploffend vuurwerk".

De boetes zijn trouwens niet min.

Je vergeet te melden dat er aan siervuurwerk meer verdient kan worden.

Je vergeet te melden dat er aan siervuurwerk meer verdient kan worden.

Ook dat is waar.

Denk alleen dat voor de overheid dit weinig ter zake doet. Zij wilt tenslotte de publieke opinie tevreden stellen. De vuurwerkbranche in Oostenrijk is goed voor 10miljoen euro omzet per jaar, dus de beleidsmaatregels die ze daar gaan toepassen gaan echt niet kaderen in teken van het 'economisch belang'..

Oostenrijk gaat mee met de CE, en voorziet in 2017 van een nieuw vuurwerkbesluit, waarin de regering daar heeft besloten om de "flash bangers" en "flashbanger batteries" (flashknallers en flashknallermatten) niet toe te staan in categorie 2. Dat is de enige wijziging. Bepaalde tpyen vuurwerk mogen nationaal verboden worden, maar toegestane typen mogen niet verder beperkt worden dan wat de EU voorschrijft. Dat bericht op FPM geeft daar uitleg over. En letterlijk vertaald staat het er min of meer ook zo.

Overigens is Duitsland al met de CE meegegaan en staat behalve flashknallers uit categorie 2, alles toe uit categorie 2. Flashkruit in luchtvuurwerk was daar tot voorkort illegaal voor consumenten, maar sinds 2010 mag dit daar nu wel door de CE.

Overigens is Duitsland al met de CE meegegaan en staat behalve flashknallers uit categorie 2, alles toe uit categorie 2. Flashkruit in luchtvuurwerk was daar tot voorkort illegaal voor consumenten, maar sinds 2010 mag dit daar nu wel door de CE.

Hoe zit dit voor vuurpijlen? Blijft dat 20 gram of wordt dat 75 gram?

Back
Bovenaan