Carbid schieten.

Mede liefhebbers,

Ik heb verder hier verder nog geen topic kunnen vinden over het carbid schieten, dus ik dacht ik maak er zelf eentje aan.

Ik en een maat van me hebben al heel wat jaartjes terug voor het eerst carbid geschoten.
De afgelopen 3 a 4 jaar hebben we het zo goed als niet gedaan, maar we wilden het voor komende jaarwisseling weer op gaan pakken, en mijn maat had toevallig nog een oude cementmolen op het erf liggen, die we wel even dachten te gaan gebruiken. Dat ging, zoals je op onderstaande video kunt zien, verrassend goed!

Ik weet dat je met heel veel verschillende dingen carbid kunt schieten, zo hebben we zelf ook een tijdje met een giertankje geschoten, maar daar zijn we mee opgehouden aangezien je dan maximaal 2x met een bal kon schieten, en dat werd ons een beetje te gortig.

nu ben ik benieuwd of er hier nog meer leden zijn die naast vuurwerk ook graag met carbid in de weer zijn, en zo ja, dan ben ik ook benieuwd naar jullie favoriete setup.
Schiet je oldskool met een melkbus, of heb je een eigen creatie gebouwd waarmee je schiet?

Vriendelijk gegroet,

Hendtje

Ik schiet met een 'nieuwe' melkbus 40 liter. Maak gebruik van de trekontsteking van carbidbus.nl

Carbid is nu zo een beetje het enige legale dat flink knalt dus daarom ook mee begonnen. Hier is niks in de apv geregeld dus schieten is het hele jaar door toegestaan en zomerse avondjes met een kampvuurtje, carbid en een lekker wijntje zijn heerlijk.

Ik wil wel van het carbidsteen af en daarom aan t onderzoeken mbt carbid-snijbrander flessengas. Hoop hiermee constanter te kunnen schieten en de boel schoon te houden. Na een avondje carbid schieten zit je immers altijd onder de witte zooi. Ook vind ik nabrandende carbid stenen super irritant, op nat gras krijg je het bijna niet uit.

Carbid knalt anders als vuurwerk maar denk dat de gemiddelde knal nu te vergelijken is met een 2.5 inch ti salute met de 40 liter bus. Verfblik 2.5 liter gaat denk ik zo een beetje als een jcwt knallertje van vroeger maar de blikken gaan snel kapot en is lastiger constant te houden kwa knal.

Als ik carbid kan vervangen door carbid in gasfles dan maakt het het voor mij nog ff wat aantrekkelijker.

De laatste paar jaar schiet ik niet meer. Ben op oudjaarsdag te druk met het voorbereiden van de verschillende projecten.

Ik ben ongeveer 20 jaar geleden begonnen met carbitschieten. Samen met 5 anderen ‘s ochtend om 9:30 verzamelen op een grasveldje midden in de centrum. Er was toen nog niets geregeld via het APV, dus het was best wel spannend of we er mee weg kwamen. Alles netjes afgezet met lint. Na de eerste knallen kwam de politie op bezoek. Ze wisten niet wat ze er mee aan moesten en lieten ons rustig door knallen. Nu is het in het AVP geregeld. Helaas mag het niet meer in het centrum, maar op een aantal plekken aan de rand van de wijk.

Eerste paar jaar met een 35 liter bus geknald. De laatste paar jaar met een 50 Liter bus. In eerste instantie ouderwets op de bus zitten en een vlammetje aan de achterzijde er tegen aan houden. In de loop van de dag werd het reactie vermogen, door het nuttigen van het nodige bier, minder, en knalde de bus regelmatig tegen de hand.

De laatste jaren in de zijkant van de bus een gaatje geboord. Hier een afgebroken astronaut erin en deze aansteken. Voldoende tijd om afstand te nemen en het voordeel hiervan is dat de bal recht omhoog gaat.

Gaaf topic. Carbid schieten, alom bekend hier in het oosten. Schitterend gebeuren. Heb dit ook een aantal jaren gedaan, vaste prik. 10:00 beginnen met het carbidschieten, even voor half 10 verzamelen op de plek en tegelijkertijd met het vuurwerk de carbidbussen ontsteken. Gezellige sfeer altijd bij het schieten, wat eten & drinken, een stukje muziek erbij etc. Ik ben benieuwd hoe het bij de andere leden gaat, dus kom maar op met die films!!:handsup:

Wij gaan dit jaar ook weer los, we hebben zelfs de bussen aangepast. Een ontsteker met een touwtje erin ipv met een gasaansteker. Mijn zoontje van 4 gaat dit jaar voor de 2e keer mee. Oordoppen op en gaan met die bus. Elk jaar leer je weer iets nieuws. Begonnen met 1 bus, nu 6 bussen , barbecue erbij, hamburgers, frikandellen, knakworst in het blikje opwarmen, bier, worst , kaas , chips. Vuurton en sta tafels erbij. Reuze gezellig.Dit jaar voor 22ste keer.

Hier in het noorden gaat het er altijd lekker aan toe, heerlijke sfeer brengt dat met zich mee + ik woon precies tussen alle carbid velden in dus van 10:00 tot 16:00 gaat het qua carbid de hele dag los:) zelf heb ik het nog niet gedaan, maar het staat nog op me lijstje.

Heeft er hier iemand ervaring met carbid in gasflessen?

Ik heb zelf een grote gasfles, hier hebben we hals opgelast waar een voetbal mooi klem inzit. Aan de achterzijde aan de zijkant hebben we een gat geboord en een moer opgelast waar we een half rotje in kunnen zetten. Bevalt goed.

We schieten altijd op een veilige omgeving en met een elektrische ontsteking.
De kanonnen zijn +-300 liter en we schieten altijd met een bal.

Ik heb zelf een grote gasfles, hier hebben we hals opgelast waar een voetbal mooi klem inzit. Aan de achterzijde aan de zijkant hebben we een gat geboord en een moer opgelast waar we een half rotje in kunnen zetten. Bevalt goed.

Sorry bedoelde carbid acethyleen gas flessen gebruik in plaats van carbid stenen.

Hier in het noorden gaat het er altijd lekker aan toe, heerlijke sfeer brengt dat met zich mee + ik woon precies tussen alle carbid velden in dus van 10:00 tot 16:00 gaat het qua carbid de hele dag los:) zelf heb ik het nog niet gedaan, maar het staat nog op me lijstje.

Dat klinkt heel bekend. Die sfeer is geweldig! Ik woon zelf in Tiel, waar ik weleens een enkeling met een melkbus betrapt heb, maar er is geen georganiseerde knalsessie.
Hoe anders is het een dorp verderop, waar mijn maat woont. Daar heb je een vereniging die in het veld staat te knallen, op ongeveer 500 meter van ons, en aan de andere kant van het dorp staat een vereniging bij de voetbalvelden te knallen. Wij zitten zelf niet bij zo'n vereniging, dus wij schieten altijd vanaf eigen terrein. Het heeft echt iets magisch om die doffe dreunen heel de dag over het dorp heen te horen galmen.:D

Dat klinkt heel bekend. Die sfeer is geweldig! Ik woon zelf in Tiel, waar ik weleens een enkeling met een melkbus betrapt heb, maar er is geen georganiseerde knalsessie.
Hoe anders is het een dorp verderop, waar mijn maat woont. Daar heb je een vereniging die in het veld staat te knallen, op ongeveer 500 meter van ons, en aan de andere kant van het dorp staat een vereniging bij de voetbalvelden te knallen. Wij zitten zelf niet bij zo'n vereniging, dus wij schieten altijd vanaf eigen terrein. Het heeft echt iets magisch om die doffe dreunen heel de dag over het dorp heen te horen galmen.:D

Klopt hier precies het zelfde in het dorp, 3 verenigingen + een aantal mensen die het in hun straat uitoefenen, maar die doffe knallen zijn idd heerlijk en aangezien het hele 18:00 qua vuurwerk afsteken beleid hier gelukkig niet geld, kan het toch niet tegen het carbid geweld op:)

Mede liefhebbers,

Ik heb verder hier verder nog geen topic kunnen vinden over het carbid schieten, dus ik dacht ik maak er zelf eentje aan.

Ik en een maat van me hebben al heel wat jaartjes terug voor het eerst carbid geschoten.
De afgelopen 3 a 4 jaar hebben we het zo goed als niet gedaan, maar we wilden het voor komende jaarwisseling weer op gaan pakken, en mijn maat had toevallig nog een oude cementmolen op het erf liggen, die we wel even dachten te gaan gebruiken. Dat ging, zoals je op onderstaande video kunt zien, verrassend goed!

Ik weet dat je met heel veel verschillende dingen carbid kunt schieten, zo hebben we zelf ook een tijdje met een giertankje geschoten, maar daar zijn we mee opgehouden aangezien je dan maximaal 2x met een bal kon schieten, en dat werd ons een beetje te gortig.

nu ben ik benieuwd of er hier nog meer leden zijn die naast vuurwerk ook graag met carbid in de weer zijn, en zo ja, dan ben ik ook benieuwd naar jullie favoriete setup.
Schiet je oldskool met een melkbus, of heb je een eigen creatie gebouwd waarmee je schiet?

Vriendelijk gegroet,

Hendtje

Heel gaaf om te zien! Heb het ook wel eens gedaan op een grasveldje maar dit is heel leuk gemaakt met die molen en die ontsteking.

Ben je overigens niet bang dat die spanband knapt of losvliegt? Dan vliegt die metalen beugel in het rond...

Back
Bovenaan