Camera's genadeloos voor fakkeldragers

killerdome

VWC lid
ENSCHEDE - Alle supporters die zondag vuurwerk of een fakkel afstaken op de Oude Markt, krijgen deze week een acceptgiro van Justitie. Burgemeester Den Oudsten meldde maandagavond dat de politie een nieuw camerasysteem heeft getest tijdens de uitzending van de bekerfinale op een megascherm, die door zo'n 15.000 man in de Enschedese binnenstad werd gevolgd.

Dankzij dit verfijnde systeem, ontwikkeld in samenwerking met Thales, konden dertien al te ‘vurige’ supporters snel worden geïdentificeerd.

"De verkoop van bivakmutsen in de populaire voetbalkleuren is recentelijk explosief gestegen." :p

Nee geintje, maar George Orwell begint steeds meer gelijk te krijgen. Het is echt Big Brother die meekijkt en acteert. Ik wil eventuele misdragingen natuurlijk niet goed praten, want regels zijn regels. Maar Orwell was dus zo gek nog niet met zijn voorspellingen. Misschien had hij zich een eeuw vergist?

Cameo

Een eeuw? Zo lang geleden is 1984 toch niet?
Toch vind ik het wel een goede zaak om overal cameratoezicht te hebben. Alleen om er mensen met fakkels mee op te sporen is een beetje dwaas.
Zet het dan in voor inbrekers e.d.

Ja, het lijkt net alsof wij in een grote glazen huis leven waar geen vrijheid meer te bekennen is. Onze privacy wordt ingeleverd door vele camera's die ons leven zou moeten verbeteren... Maar of er een verbetering is, vraag ik mij steeds vaker af.
Ik vind het zo vervelend dat justitie de moeite neemt om die supporters een boete te geven, terwijl ze niet zoveel fout doen in mijn opzicht.
Die camera's hangen er niet om supporters te bekeuren, nee die hangen er om personen als Tristan van der Vlis te weerhouden en in te grijpen waar nodig is.
Want dat is waar het volk toch naar verlangt, minder terrorisme in onze straten.
Dan moet je het systeem niet misbruiken om toch maar even wat geld te verdienen.
Maar ik kan het helemaal mis hebben.
Mijn mening staat echter vast, de overheid kan zich beter met andere dingen bemoeien.

Ik kan maar 1 ding zeggen.
TRIEST dat men dit gebruikt om feestvierders te kunnen beboeten.
Ik meende ergens op te hebben gevangen dat de bonnenquota afgeschaft was?
Gebruik het waar het voor bedoelt is en niet dit soort pietluttige dingen!

Aan de ene kant vind ik dit totaal nergens op slaan, fakkels en vuurwerk horen nou eenmaal bij voetbal en andere sporten. Knal vuurwerk vind ik echterlijk wel uit den boze bij een wedstrijd want dit brengt teveel gevaar met zich mee.
Maar een fakkeltje met de clubkleur moet toch wel kunnen.
Ik begrijp zondermeer dat er ook gewoon potentiëele# risico's aanzitten I.V.M (brand)veiligheid.
Laat dan het stadion vuurwerk organiseren of geef mensen na de wedstrijd gelegenheid om bengaals vuurwerk af te steken.
Het is gewoon zielig dat de overheid meer uit is op geld verdienen en bonnen quota's te halen dan het verbeteren van de samenleving.

Owww in Rotterdam zijn we niet veel anders gewend daar staan agenten op daken met van die camera's waarvan je je afvraagt of ze er een wapenvergunning voor nodig hebt. (Grote lenzen)

Aan de ene kant kan ik hun snappen. Hoe komen ze anders van het berotingstekort af? Maar aan de andere kant, om het nou zo te verdienen?

Ze komen niet van hun begrotingstekort af door supporters te bekeuren.
Ze komen er enkel vanaf door goede samenwerking en geen onnodige dingen aan te schaffen/bouwen. (zoals CS Den Haag, 120 miljoen, hallo):bonk:

Ze komen niet van hun begrotingstekort af door supporters te bekeuren.
Ze komen er enkel vanaf door goede samenwerking en geen onnodige dingen aan te schaffen/bouwen. (zoals CS Den Haag, 120 miljoen, hallo):bonk:

Of ons geld aan landen als griekenland en portugal te geven.
Waar zijn we in hemelsnaam mee bezig in Nederland:angry:
Dat ze zich onderhand is met de echte problemen in dit land bezig houden. In plaats van onschuldige partygangers met een fakkeltje te bekeuren :mad:

Een eeuw? Zo lang geleden is 1984 toch niet?
...
Nee, maar het beeld is ook nog niet helemaal gelijk aan 1984. Of heb jij de thought-police al op bezoek gehad? :p Ik geef ze nog 70 jaar om het te verfijnen.

Ach, ik denk dat het echt allemaal die kant op gaat. Weinig aan te doen. De verplichte "ausweis" die we tegenwoordig vanaf ons 14e levensjaar bij ons moeten dragen stuitte in de jaren 80 en 90 nog op enorm verzet, vooral bij de oudste garde. Begrijpelijk, denk ik. Toen de maatregelen tegen terrorisme (ongeveer 11 jaar geleden) werden verscherpt was er ineens meer bijval voor de identificatieplicht. Sindsdien zijn er vele andere maatregelen genomen die de levensgangen van velen onder ons grotendeel in kaart kunnen brengen.

Zoals gezegd; vanuit een streven het juiste te doen kan ondanks alle goodwill een duivels apparaat ontstaan.

Amsterdam hangt ook vol met camera's. En als die je niet pakken, dan is het wel door een van de vele camerateams die hier de hele dag van alles en nog wat staan te filmen. Als ik een avondje AT5 kijk is de kans aanzienlijk dat ik mezelf vroeg of laat voorbij zie huppelen. Op zich zit ik daar zelf niet zo mee, maar als ik er wel mee zat was er weinig aan te doen.

Cameo

Mensen met een fakkeltje kunnen we wel identificeren maar mensen die elke maandag avond laat bij opsporing verzocht overvallen plegen, oude vrouwtjes beroven, en mensen in elkaar trappen niet..

Ga je toch ergens anders mee bezig houden joh!

En dan vinden ze het gek dat steeds meer mensen een hekel krijgen aan de politie.
Zodra er geld te verdienen valt staan ze er binnen 2 minuten. Maar als je ze een keer echt nodig hebt, hebben ze geen tijd.

Back
Bovenaan