Burgerlink betreurt niet ontvankelijk verklaren burgerinitiatief

moontan

VWC lid
Burgerlink betreurt niet ontvankelijk verklaren burgerinitiatief *UPDATE*
27-04-2009

Burgerlink betreurt het feit dat de Tweede Kamer het burgerinitiatief 'Meer plezier met minder vuurwerk' niet ontvankelijk heeft verklaard. De democratie is erbij gebaat dat andere manieren van betrokkenheid en burgerschap een kans krijgen.

Burgerlink is verantwoordelijk voor de doorontwikkeling van de eParticipatie applicatie petities.nl. Het programma richt zich op het bevorderen van de betrokkenheid van de burgers bij de overheid door de inzet van eParticipatie instrumenten. eParticipatie is de missing link tussen de actieve, zich organiserende burgers en de overheid die op zoek is naar de participerende burgers.

Op 14 april 2009 heeft de Tweede Kamer besloten het burgerinitiatief 'Meer plezier met minder vuurwerk' niet te behandelen. Het Reglement van Orde van de Tweede Kamer stelt dat het burgerinitiatief niet ontvankelijk is als er de afgelopen 2 jaar over dat onderwerp een besluit is genomen. De commissie voor verzoekschriften en burgerinitiatieven vindt dat besluitvorming door de Kamer 'indirect' heeft plaatsgevonden. Johan Remkes, voorzitter van de commisssie voor verzoekschriften en burgerinitiatieven baseert zijn stelling op een commissievergadering op 29 januari 2008 waarin minister Ter Horst liet weten consumentenvuurwerk niet te willen verbieden.

Volgens de initiatiefnemers van 'Meer plezier met minder vuurwerk' is dat nu niet het geval. Het burgerinitiatief is juist opgestart omdat de Tweede Kamer tot nu toe geen debat heeft gevoerd over een verbod op consumentenvuurwerk. Uit de overweldigende steun blijkt wat de initiatiefnemers betreft dat daartoe echter alle reden is. Met petities.nl zijn de 65.000 handtekeningen voor het Burgerinitiatitief ´Meer plezier met minder Vuurwerk zijn verzameld.

http://www.e-overheid.nl/nieuws/2009/04/Burgerlink-betreurt-niet-ontvankelijk-verklaren-bu.html

jaah hoor daar gaan we weer
tja dan proberen ze het maar via deze weg.
sjonge jonge laat ons lekker

Je kan het uberhaupt geen burgerinitiatief noemen als er 2 aandachtsgeile politici achterzitten. Daarnaast betwijfel ik of zelfs maar de helft van die stemmen geldig is, zoveel mensen die makkelijk dubbel/driedubbel/vierdubbel kunnen stemmen omdat ze gewoon niks controleren en ze makkelijk meerdere emailadressen kunnen maken.

Deze berichten schaar ik onder het kopje "napruttelen". Kijk, het burgerinitiatief als instrument juich ik van harte toe. Ik denk dat iedereen dat wel vind. Alleen probeert men nu het niet ontvankelijk verklaren van dit specifieke burgerinitiatief (waar vele mensen in januari ze al op gewezen hebben) te verklaren als het niet werken van het systeem. Dat slaat natuurlijk nergens op.

Nee, het systeem werkt in de basis prima, alleen zul je je aan de regels moeten houden. Arno en David claimen dat de kamer er toch mee aan de slag zou moeten omdat er 20.000 extra stemmen bovenop het gestelde minimum aantal is binnengehaald. Wat ze eigenlijk zeggen is dat het aantal stemmen bepalend zou moeten zijn voor het al dan niet toepassen van een fundamentele basisregel voor het burgerinitiatief. Ik denk dat ze dat, als ze er goed over nadenken, ook niet zullen willen. Dat zou namelijk pas echt het systeem corrumperen.

Nee, Arno en David hebben deze ronde gewoon verloren. En het zou ze niet misstaan dat gewoon te erkennen. Ik ben er van overtuigd dat we beide heren nog vaker tegenkomen in "de discussie" en dat vind ik ook niet erg. Het is altijd goed om maatschappelijke kwesties aan de kaak te stellen en daarover met elkaar in gesprek te gaan. Wat ik echter hoop is dat ze een minder stugge opstelling zullen innemen en een goede dialoog aandurven met het publiek. Niet meer de loze kreten en dooddoeners. Een verbod afdwingen met halve feiten of misleidende argumentatie werkt uiteindelijk gewoon niet. Het Nederlandse volk is immers niet gek en de kamer laat zich (gelukkig) niet snel misleiden door politieke raddraaiers.

Cameo

De heren Bonte en Rietveld tonen zich slechte verliezers en willen van geen wijken weten. Als Burgerlink straks ook weer pas op de plaats maakt, waait het hele gebeuren eerst wel weer over. Tot omstreeks december.... Dan zullen de heren en dames vuurwerkhaters zich vast wel weer op enige manier melden......

Nog steeds ben ik in de veronderstelling (lees: een keiharde mening) dat dit hele gedoe met petities die 65.000 handtekeningen halen, niets met democratie te maken heeft.......:angry:

Over democratie gesproken, als die kk-voorstellen die die laffe heren bonte en rietveld nu wel behandeld zouden worden, dan had je geen democratie maar een DICTATUUR(!!). Want als ze die gekken hun zin hadden gegeven, dan was dat de zoveelste betutteling van de regering geweest, met overal een verbod op zetten.
Nee die 2 kunnen nu beter hun bek houden en wat nuttiger dingen gaan doen of gewoon een andere baan gaan zoeken.

Back
Bovenaan