Burgemeester Lamers verwacht dat ook Schiedam voor een vuurwerkverbod stemt

Echt walgelijk, kan ik zowel thuis als in mijn geboortestad niet terecht. Vlaardingen ook al een verbod geloof ik. Wat een gedoe, moet ik straks stad en land afreizen om 'legaal' vuurwerk te mogen afsteken. Hopelijk steekt de Raad van State hier nog een stokje voor. Ook vreemd dat een gemeenteraad kennelijk verder mag en kan gaan dan het kabinet, immers staan zij landelijk nog wet iets toe (compounds en cakes). De wetgever in Den Haag wordt hier gewoon gepasseerd, lijkt mij dat gemeenten de landelijke wetgeving gewoon dienen te volgen en respecteren.

Wordt een grote bestuurlijke puinhoop als iedere gemeente zomaar zelf op deze schaal zijn eigen regels gaat bepalen. Dat zou ook het kabinet niet wenselijk moeten vinden. Burgers van betreffende gemeente, zoals ik, worden eigenlijk keihard genaaid doordat nu lagere bestuurslagen gaan afwijken van landelijke regelgeving. Voelt zwaar onrechtvaardig. Juridisch zullen gemeenten met zo'n APV wel weer goed zitten, maar ik blijf dit een gekke ontwikkeling vinden. Nu is duidelijk sprake van willekeur en rechtsongelijkheid; je moet maar hopen en afwachten of de gemeente waarin je woont ook niet compleet doorslaat.

Iets verbieden in een bepaald gebied mag vi de APV. Iets verbieden op het hele grondgebied in principe niet, dat hebben we met softdrugs en roken ook gezien.

Verder is de uutwerking interessant, want het grondgebied is in principe groter dan de bebouwde kom. De grens van het grondgebied wordt niet in de openbare ruimte kenbaar gemaakt.

Iets verbieden in een bepaald gebied mag vi de APV. Iets verbieden op het hele grondgebied in principe niet, dat hebben we met softdrugs en roken ook gezien.

Verder is de uutwerking interessant, want het grondgebied is in principe groter dan de bebouwde kom. De grens van het grondgebied wordt niet in de openbare ruimte kenbaar gemaakt.
Wat ik mij afvraag, misschien weet jij het, of een verbod middels de APV ook inhoudt dat men op 'eigen grondgebied' (de tuin) geen vuurwerk mag afsteken.

Wat ik mij afvraag, misschien weet jij het, of een verbod middels de APV ook inhoudt dat men op 'eigen grondgebied' (de tuin) geen vuurwerk mag afsteken.
Ja of gooi een pallet op de grond en steek het vanaf die pallet af, heb je het ook niet vanaf gemeentegrond :yes:

Back
Bovenaan