Burgemeester Groningen: 'Raddraaiers preventief oppakken voor Oud en Nieuw'

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Burgemeester Peter den Oudsten van Groningen vindt dat de gemeente het hele jaar door mogelijke relschoppers in de gaten moet houden om ze in de aanloop naar de jaarwisseling eventueel preventief op te pakken.

,,Goede hulpverlening is belangrijk en ellendige thuissituaties moeten we oplossen, maar als je vandalisme niet hard aanpakt, heeft hulpverlening minder effect’’, zei hij woensdag in een raadscommissie.

,,Als het mis dreigt te gaan, moet je relschoppers in de kraag grijpen en even uit de samenleving halen. Dat gebeurt nu weinig’’, aldus Den Oudsten.

Inzet Mobiele Eenheid was onontkoombaar

Hij hoopt dat de gemeenteraad dit soort maatregelen bespreekt na een hoorzitting met alle bij de relletjes in Hoogkerk en Paddpoel betrokken hulpverleners. Hij noemde optreden van de Mobiele Eenheid in de Voermanstraat, in de aanloop naar Oud en Nieuw, onontkoombaar.

,,Dat was gericht op het arresteren van raddraaiers. Je zou dat met grotere groepen kunnen doen, als je ze maar hele jaar door volgt. Gebiedsverboden kunnen daarbij helpen’’, aldus Den Oudsten. ,,Maatschappelijke hulpverleners niet. Die gaan mij niet vertellen wie wat heeft gedaan. We moeten dat als overheid zelf doen.’’

‘In groepsverband in de verkeerde modus beland’

Volgens Den Oudsten gaat het bij de relschoppers vaak om jongeren die in groepsverband in de verkeerde modus belanden. ,,We kennen ze vaak al, ook als ze een capuchon over hun oren trekken. Via drugs en scooterdiefstallen komen ze door toedoen van een beperkt aantal mensen in een negatieve spiraal terecht. En leidt groepsdynamiek tot agressie en vandalisme.’’

De gemeenteraad onderzoekt de mogelijkheid om volgend jaar soortgelijke ongeregeldheden te voorkomen. Ze wil ook minder particulier vuurwerk en carbid.

https://www.dvhn.nl/groningen/Burge...tief-oppakken-voor-Oud-en-Nieuw-24155485.html

Dat is dus hetzelfde als mensen met een stadionverbod of gebiedsgebod bij voetbal. Zodra de wedstrijd begint moet je je melden op het politiebureau. Ik snap ergens de gedachte wel, maar in het geval van een stadionverbod hebben ze iets gedaan in het stadion, waardoor ze het stadion niet meer inmogen. In dit geval jatten ze een brommer en mogen ze met oud en nieuw niet naar buiten? Ik snap hem niet helemaal volgens mij :bonk:

Back
Bovenaan