Burgemeester Dordrecht: vuurwerkprobleem Europees oplossen

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Burgemeester Wouter Kolff van Dordrecht vindt dat de vuurwerkproblematiek op Europees niveau moet worden aangepakt. "Een landelijk verbod op knalvuurwerk en pijlen ligt voor de hand", zei hij in zijn nieuwjaarstoespraak.
Hij vindt dat handhaving daarop wel lastiger wordt en dat daarom de verkoop en handel aan banden moet worden gelegd. Omdat veel illegaal en zwaar vuurwerk uit andere landen komt, ziet hij hierin "een schone taak voor Brussel."

Kolff meldde dat er tijdens de jaarwisseling in Dordrecht, voor zover nu bekend, voor 60.000 euro schade is aangericht aan publieke eigendommen. Desalniettemin repte hij van een "relatief rustig" verlopen Oud en Nieuw.

https://www.rijnmond.nl/nieuws/190532/Burgemeester-Dordrecht-vuurwerkprobleem-Europees-oplossen

En daar is het jaarlijkse Rijnmond weer. Kunnen zich beter op Rotterdam zelf focussen. De jaarwisseling verliep goed, minpunt het skatepark onder de zwijndrechtse brug is kapot geknald. In Krispijn een speeltuin. Maar er is ook veel gesloopt zonder vuurwerk. Verlichting van kerstbomen kapot getrokken. Bij mij achter in de wijk stenen door autoruiten. Bij een apotheek in mijn wijk stenen door een glazen afdak. Benzine strooien bij een scholengemeenschap. Benzine aangestoken en vuilnisbakken gesmolten. En de burgermeester vindt een verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen voor de hand ligt. Een celstraf voor de vandalen ligt meer voor de hand, en 2 vandalen vonden het nodig tussen auto's brand te stichten tussen auto's nota bene, ook beschadigd die auto's. Nee burgermeester we weten dat je plank volledig misslaat. Maar zoals velen over bushokjes ach die worden elk weekend gemold niet op die ene dag, het begin op de Noordendijk en eindigt in de wijken, daar kijkt de mens niet meer van op stenen liggen ernaast. Maar verder was het een keigoed feestje, vooral met veel sier, knal is hier in de minderheid geworden ook bij jongeren. Thunderkings zag je niet veel een aantal F3 singleshots die verboden zijn dit jaar zag ik veel. En ook veel vuurpijlen namen gretig aftrek. Maar sier werd het meest afgestoken ook overdag. Spreek hier wel over bevindingen in mijn wijk hoe het feestje was :)

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan