Burgemeester Almelo voor vuurwerkverbod

SniperX

VWC lid
vrijdag 14 januari 2011 | 19:23 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 14 januari 2011 | 19:25

ALMELO - Burgemeester Jon Hermans van Almelo is als enige van al haar Overijsselse collega's voor een verbod op consumentenvuurwerk.

Dat blijkt uit een rondgang van RTV Oost onder de Overijsselse burgemeesters, naar aanleiding van een pleidooi van de eerste burger van Ridderkerk. Een woordvoerder van de gemeente Almelo bevestigt het standpunt van Hermans. Waarom ze voor een verbod op het afsteken van vuurwerk door particulieren is, wil de burgemeester voorlopig niet toelichten. Andere onderwerpen verdienen nu meer aandacht, vindt ze.

Bron: Twentsche Courant Tubantia

Burgemeester Hermans van Almelo is voorstander van een vuurwerkverbod voor particulieren.

Ze is de enige burgemeester in Overijssel die voor een verbod is, blijkt uit een inventarisatie van RTV Oost. Het genootschap van burgemeesters bespreekt in de eerstvolgende vergadering of het mogelijk is om het afsteken van vuurwerk door particulieren te verbieden. Het punt is op de agenda gekomen na een pleidooi voor zo'n verbod door de burgemeester van Schiedam. Burgemeester Hermans is voor een verbod door haar ervaringen als burgemeester van Ridderkerk. Daar heeft ze ook al eens voor een verbod gepleit. De overige burgemeesters in Overijssel zien weinig in een vuurwerkverbod. Vooral omdat zo'n verbod erg lastig in te stellen is. Ook handhaving van zo'n verbod is moeilijk.

Luister interview, link:

http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=120417

Jah tot nu toe zal zo'n verbod niet makelijk zijn,maar op den duur zal het wel een feit zijn helaas ben ik bang voor

Ik las ergens (ik weet niet meer waar) dat er maar 5 a 6 bergermeesters van het gilde hier achter stonden.
dus volgens mij juridisch geen kans.
Gr Wim

Het verbod zal er ook niet komen, maar met al die oude zeikers die op internet aangeven dat ze voor een verbod zijn, lijkt het alsof de mensen in Nederland het zelf willen.
Dus waar blijft onze tegenaanval?
We moeten iets doen om te laten zien dat er ontzettend veel mensen zijn die vuurwerk wel leuk vinden, en helemaal geen verbod willen.
Net zoals vorig jaar een petitie starten?!

Wij weten met ze allen dat het vernielen niet door het gewone vuurwerk komt maar door het illegale zware ( cobra's ed ) veroorzaakt word.
Tevens is het moeilijk deze handel onder controle te krijgen.
En laten wij nou eerlijk zijn... wat zijn nou de straffen in Nederland.
Laten we eens zeggen dat alleen al het in bezit hebben van zwaar illegaal vuurwerk gewoon minimaal 1/2 jr gevangenisstraf opleverd ongeacht de hoeeelheid laat staan al je betrapt wordt met het afsteken er van.
HALT straffen gewoon afschafen en straffen volgens bovenstaande, je wil met groot en zwaar vuurwerk spelen dan maar net zo hard straffen.

Dan het iedee om centraal vuurweken uit te voeren.
Technisch is dit gewoon niet mogelijk als we er van uitgaan dat er 200 certificaathouders groot vuurwerk zijn in Nederland.
Zou je dus 200 plaatselijke vuurwerken kunnen doen, maar van deze jongens zijn er minimaal 50% die gewoon niet wil werken en of ziek zijn.
Dus vertel mij het maar hoe ze dat willlen invullen.

Laten we eerlijk zijn, de fiscus en dergelijke verdienen zo veel geld hieraan dat een verbod makkelijker gezegd is dan gedaan...

Laten we eerlijk zijn, de fiscus en dergelijke verdienen zo veel geld hieraan dat een verbod makkelijker gezegd is dan gedaan...
Dat is ook zo, maar ik vind dat we toch wat moeten doen om het extra duidelijk te maken dat er geen verbod moet komen.
Daarom zou een petitie opstarten een goed idee zijn.

Vragen raad 25 januari

2. Vuurwerkverbod particulieren.
Zeer recent vernamen wij uit de krant dat onze burgemeester voorstander is voor een verbod op vuurwerk voor particulieren. Zij beroept zich hierbij op haar ervaringen in Ridderkerk. Na rokers en hondenbezitters, lijken nu ook vuurwerkliefhebbers slachtoffer te worden van betutteling of regelzucht door de overheid. Het duurt nog even en we mogen niet meer autorijden omdat er wel eens slachtoffers vallen.

Hierbij de vraag aan de burgemeester of zij van mening is dat zij hier in haar eentje over mag beslissen, of dat zij eerst de bevolking moet vragen om een mening, of dat ze beter helemaal niets kan doen. Graag een kort antwoord uit 1 van de 3 mogelijkheden.

http://lkalmelo.nl/2011/01/vragen-raad-25-januari/

2. Vuurwerkverbod particulieren.

Hierbij de vraag aan de burgemeester of zij van mening is dat zij hier in haar eentje over mag beslissen, of dat zij eerst de bevolking moet vragen om een mening, of dat ze beter helemaal niets kan doen. Graag een kort antwoord uit 1 van de 3 mogelijkheden.
http://lkalmelo.nl/2011/01/vragen-raad-25-januari/

Reactie gegeven op de site en ik roep jullie op om dat ook te doen, het is een kleine moeite en je weet nooit waar het goed voor is :wink:

Ik heb ook maar eens gereageerd. Zoals je al zei Torr: je weet nooit waar het goed voor is.

groeten albert

Back
Bovenaan