De politie heeft op oudjaarsavond de Mobiele Eenheid (ME) in moeten zetten om de rust terug te laten keren in de wijk Breda-Noord. Een groep jongeren richtte verschillende vernielingen aan in de wijk en de politie werd bekogeld met zwaar vuurwerk. Ook raakten er volgens de politie meerdere buurtbewoners gewond.
Ze liepen volgens de politie letsel op door ontploffend vuurwerk. Daar hebben ze aangifte gedaan. Volgens de politie zijn de daders bekend.
Ongeveer twintig jongeren waren op oudjaarsavond bezig met het vernielen van een mobiele camera op de Wensel Cobergherstraat. Agenten die ter plaatse kwamen, werden bekogeld met zwaar vuurwerk. Er hing volgens de politie een dreigende sfeer en er werd besloten om de ME in te zetten.
Bushokjes en camera vernield
Terwijl de politie in de Wensel Coberghstraat was, werden er elders in de wijk ook vernielingen aangericht. Zo kreeg de politie een melding binnen van de vernieling van een ruit van een Arrivabus en werden er bushokjes en een mobiele camera op het Groenedijkplein vernield.
Uiteindelijk kon op de Calandstraat een groep jongeren staande gehouden worden. Vier personen die zich niet konden legitimeren werden door de politie aangehouden. Het gaat om een 29-jarige man uit Dinteloord, een 25-jarige Oosterhouter en twee Bredanaars (17 en 22 jaar).
Aangifte
De wijkagent heeft op woensdagmorgen een ronde door de wijk gedaan. Daar werd geconstateerd dat de jongeren verantwoordelijk zijn voor een gebroken ruit van een woning. Ook hebben zij vuurwerk richting een bewoner gegooid.
Verder zijn een auto en enkele containers in brand gestoken. De politie meldt dat op enkele plekken in het wegdek schade is ontstaan door de groep. Een woordvoerder van de politie is niet te spreken over het weerzinwekkende gedrag van de groep in een nacht.
,,De schade zal waarschijnlijk oplopen in de duizenden euro's. Dat je je zo gedraagt en dan ook nog vuurwerk naar politiemensen gooit. Dit is ongelooflijk.”
https://www.bndestem.nl/breda/breda...itie-zet-me-in-tijdens-oud-en-nieuw~a1acedb8/