Brandweer wil verbod op wensballon

AMSTERDAM - Het verzet tegen de wensballon groeit. Na kritiek van de luchtvaartpolitie, de Kustwacht en boerenorganisatie LTO wil nu de brandweer een verbod op de vliegende lampionnen. De ballonnen vormen een groot risico op branden, schrijft De Telegraaf vrijdag.

© NovumDe lampionnen, die op internet worden aangeprezen als rage, werken als kleine heteluchtballonnen en blijven ongeveer een kwartier in de lucht. Ze worden opgelaten bij verjaardagsfeesten en huwelijken. De gedachte is dat een wens kan worden gedaan voor de lampion opstijgt.

De ballonnen dragen echter grote risico's met zich mee voor gebouwen, bossen en het verkeer. De brandweer heeft talloze voorbeelden van branden die door de lampionnen zijn veroorzaakt en ongelukken die net konden worden voorkomen.

Zo brandde in mei een villa met rieten dak in Loosdrecht af. Vorige week nog zochten brandweerwagens bij Soest naar een heteluchtballon die volgens een getuige vlam zou hebben gevat.

Speelbal

De brandweer wijst erop dat de ballonnen van kwetsbaar materiaal zijn gemaakt en een speelbal zijn van de weersomstandigheden.

Een woordvoerder van brandweerkoepel NVBR zegt in de krant te betwijfelen of het gezonde verstand wordt gebruikt bij het oplaten van de ballonnen, omdat dat vaak gebeurt tijdens feestjes waar wordt gedronken.

Koeien

Eerder verzette landbouworganisatie LTO zich tegen de wensballonnen. Door de metalen constructie in de lampionnen zouden koeien vergiftigd kunnen worden. Ook de luchtvaartpolitie en de Kustwacht willen de wensballonnen niet meer zien.

http://www.nu.nl/algemeen/2059808/brandweer-wil-verbod-op-wensballon.html

Wat!
Metalen constructie??? Laat me niet lachen zeg. En die duizenden kilo's prikkeldraad die elk jaar ergens in de natuur komen te liggen?

Er is zeker een brandgevaar, maar dat is alleen als mensen met teveel wind zo'n ding oplaten. Anders kan er echt helemaal niets gebeuren!

Nog maar snel even een pallet van die dingen inkopen...

Moet de verkoop van lucifers en aanstekers niet verboden gaan worden? Hoeveel branden daardoor elk jaar wel niet ontstaan...:)

AMSTERDAM - Het verzet tegen de wensballon groeit. Na kritiek van de luchtvaartpolitie, de Kustwacht en boerenorganisatie LTO wil nu de brandweer een verbod op de vliegende lampionnen. De ballonnen vormen een groot risico op branden, schrijft De Telegraaf vrijdag.

© NovumDe lampionnen, die op internet worden aangeprezen als rage, werken als kleine heteluchtballonnen en blijven ongeveer een kwartier in de lucht. Ze worden opgelaten bij verjaardagsfeesten en huwelijken. De gedachte is dat een wens kan worden gedaan voor de lampion opstijgt.

De ballonnen dragen echter grote risico's met zich mee voor gebouwen, bossen en het verkeer. De brandweer heeft talloze voorbeelden van branden die door de lampionnen zijn veroorzaakt en ongelukken die net konden worden voorkomen.

Zo brandde in mei een villa met rieten dak in Loosdrecht af. Vorige week nog zochten brandweerwagens bij Soest naar een heteluchtballon die volgens een getuige vlam zou hebben gevat.

Speelbal

De brandweer wijst erop dat de ballonnen van kwetsbaar materiaal zijn gemaakt en een speelbal zijn van de weersomstandigheden.

Een woordvoerder van brandweerkoepel NVBR zegt in de krant te betwijfelen of het gezonde verstand wordt gebruikt bij het oplaten van de ballonnen, omdat dat vaak gebeurt tijdens feestjes waar wordt gedronken.

Koeien

Eerder verzette landbouworganisatie LTO zich tegen de wensballonnen. Door de metalen constructie in de lampionnen zouden koeien vergiftigd kunnen worden. Ook de luchtvaartpolitie en de Kustwacht willen de wensballonnen niet meer zien.

http://www.nu.nl/algemeen/2059808/brandweer-wil-verbod-op-wensballon.html

dan mag je de rest van het jaar geen wensen doen dus alleen met oud en nieuw, ik denk dat er zelfs mensen bij zijn die er briefjes aan doen voor een overleden dierbare en moeten ze dat ook weer ontnemen, ik begrijp dat de balonnen voor overlast kunnen zorgen maar je kan overal mee overlast bezorgen, het moet gewoon duidelijker worden dat je in een straal van zoveel km niet bij vliegvelden, strand en andere plekken waar het gevaar kan opleveren.

Er zit een heel kleine beetje werkelijkheid in.
Maarja tegenwoordig is alles besmettelijk, of gevaarlijk.
Dus ik vind het maar onzin. :wink:

Mwa zit wel degelijk een kern van waarheid in dit verhaal hoor. Behalve dat koeien gedeelte dan XD.

Over die branden kan ik zekker iets inzien. Die dingen blijven zeker 20/30 minuten branden als dan zown ding op een rieten dak oid terecht komt brand dat natuurlijk lekker door.

Vind het niet helemaal onterecht. Is best gevaarlijk is wel gebleken.

Ik persoonlijk heb er niks op tegen als ze worden verboden

Ja er zit zeker een waarheid in, je kunt ze niet besturen natuurlijk, mja het is net zoeits als een briefje doen in een lege fles en dat de zee ingooien. Moeten ze ook verbieden! Net als ballonen oplaten met kaartjes wat zo vaak (met duizendentegelijk)gebeurd. Heel slecht voor het milieu! :frusty:

Mja ik moet ze toch ook hier in gelijk geven, ondanks mijn twijfels.
Maak de ballonen brandwerend, of bedenk een systeem dat het vuur dooft als het ergens tegenaan/op vliegt. (een soort klepje dat eroverheen gaat als het iets raakt).

Er zijn Wens ballonnen die brandvertragend zijn, maar die zijn wat duurder dan de meeste die nu voor 2 a 3 verkocht worden.

Uiteraard is het logisch dat er brandgevaar is bij het oplaten van deze balonnen.
Er is ook weinig tegen te doen, het zal gewoon aan de mensen liggen, je weet zelf ook wel dat als het waait dat je ze beter niet op kan laten.

Alleen is het zo jammer dat de NL media er altijd zoveel dingen omheen bedenkt om het verhaal aan te dikken. Koeien kunnen ook vergiftigd raken door bepaalde gewassen of bloemen, verbieden we die ook maar?

hola.

10-12 minuten en het blokje is opgebrand, ik steek regelmatig deze ballonnen af, maar maak ze ook zo nu en dan zelf. Zolang men op de wind, en windrichting let kan er weinig mis gaan. Ik vind dat het oplaten van deze ballonnen moet worden overgelaten aan het menselijk verstand, echt typisch nederlands om overal maar weer regeltjes voor te verzinnen.

Dat gezeik met die koeien erbij, alsof er per dag duizenden de lucht in gaan ofzo, Ik zie ten eerste geen koe meer buiten in de wei lopen, dat gaat tegenwoordig net als de kippenkweek, binnen en massal. MaaR als dat ijzer ongezond is mogen ze ook bij koeien de ook eens neusring eraf halen, over ongezond gesproken... je wil niet weten wat ze in de land en tuinbouw over de gewassen heen spuiten :$

Neen, het zijn gewoon azijnzijkers.

gr

Opzich hebben ze wel een punt, maar de problemen gebeuren in 99,9% van de gevallen door de gebruiker ervan, met een dronken kop zo'n ding oplaten, met veel wind, etc.
Hetzelfde met alcohol, een paar (nou ja, een nog redelijke groep vergeleken met andere misbruikbare dingen) verpesten het voor de rest, en het is ook de oorzaak van veel andere dingen zoals vuurwerkmisbruik, al willen ze blijkbaar alleen de gevolgen aanpakken, niet de oorzaak, maar alcohol word toch nooit verboden, dus waarom kleinigheden zoals een wensballon wel?

Back
Bovenaan