Brandtesten voor nieuwe vuurwerk transportverpakking

ylke

VWC lid
05 juni 2013.

Peutz ontwikkelt een nieuwe transportverpakking voor vuurwerk. De normaliter gebruikte milieubelastende materialen zoals hardboard en polystyreen komen te vervallen, waardoor de verpakking niet alleen eenvoudiger wordt maar ook milieuvriendelijker doordat minder afval ontstaat.

Het transport van gevaarlijke stoffen over de weg is aan regels gebonden. Vuurwerk valt in de categorie gevaarlijke stoffen. In Nederland dient consumentenvuurwerk tijdens het vervoer en de opslag aan de transportclassificatie 1.4 (ADR) te voldoen. Diverse soorten consumentenvuurwerk vallen zonder aanvullende transportverpakkingen in een zwaardere klasse, zoals bijvoorbeeld klasse 1.3. Door middel van het toepassen van een speciale transportverpakking is het mogelijk dit zwaardere vuurwerk toch als klasse 1.4 te classificeren.

Gecompliceerde transportverpakking

Het nieuwe, eenvoudigere ontwerp bestaat uit een metalen kooi van gaas met spanbanden. Momenteel wordt het zwaardere consumentenvuurwerk middels de algemeen gebruikte transportverpakking als vuurwerk van klasse 1.4 geclassificeerd. Deze huidige verpakking bestaat uit een gecompliceerde metalen kooi van gaas, metalen spanbanden, hardboard, polystyreen en onbrandbaar doek. Deze algemeen gebruikte transportverpakking kent bovendien ook eens een zestal varianten voor verschillende typen vuurwerk (enkelschotsbuizen, pijlen, assortimenten, batterijen en combinaties). Daarmee is sprake van een gecompliceerde transportverpakking.

Brandtesten

Voordat de classificatie van consumentenvuurwerk in de nieuwe transportverpakking plaats kan vinden, dient eerst een aantal brandtesten (zgn. bonfire testen) uitgevoerd te worden. Hierbij wordt het vuurwerk inclusief de transportverpakking in een brandhaard gezet en wordt geregistreerd wat de uitwerking van het ontbrandende vuurwerk naar de omgeving is. Als daarbij aan een aantal specifieke eisen wordt voldaan, dan kan het zwaardere consumentenvuurwerk (inclusief transportverpakking) als klasse 1.4 worden geclassificeerd. Momenteel vinden in China de voorbereidingen voor een serie van deze brandtesten plaats en worden de benodigde vuurwerkartikelen geproduceerd die gebruikt worden bij de testen.

Eenvoudiger en minder afval

Door minder materialen toe te passen, het beperkte aantal varianten en het simpelere gebruik van deze verpakking, wordt het toepassen van de nieuwe transportverpakking veel eenvoudiger met als bijkomend voordeel minder afval bij de winkeliers. Uiteraard zal dit ook tot kostenvoordelen leiden.

Vervolg

In de tweede helft van 2013 zal, uitgaande van positieve resultaten bij de brandtesten, het onderzoek voor de nieuwe versie van de transportverpakking afgerond zijn. Vanaf dat moment kan door de importeur de keuze gemaakt worden tussen het toepassen van de reeds bestaande transportverpakking of de nieuwe versie.

Bron
 

Ik wil dit filmpje toevoegen vanaf mijn tab maar dat lukt niet echt maar goed dit is dacht ik wel een filmpje wat hier mee te maken heeft
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Door minder materialen toe te passen, het beperkte aantal varianten en het simpelere gebruik van deze verpakking, wordt het toepassen van de nieuwe transportverpakking veel eenvoudiger met als bijkomend voordeel minder afval bij de winkeliers. Uiteraard zal dit ook tot kostenvoordelen leiden.

Dat is goed nieuws, zeker als er iets wordt geproduceerd wat het verwijderen van de dan nog aanwezige kooi constructie zal gaan vergemakkelijken en als dit alles dan ook nog scheelt in de transportkosten betekent dat dus misschien een prijsverlaging van de producten ?
 
Hmm mis ik nou iets ? Ze gaan een nieuwe metalen kooi ontwerpen ? Snap dan het minder rotzooi verhaal niet echt daar dat nu alles ook al in kooi zit :frusty:.
 
https://www.youtube.com/watch?v=yljKvznm9-4&feature=youtube_gdata_player
Ik wil dit filmpje toevoegen vanaf mijn tab maar dat lukt niet echt maar goed dit is dacht ik wel een filmpje wat hier mee te maken heeft

Beetje onlogische test. Ze gaan een ontsteker aanbrengen in de verpakking ? Enige wat ze nu bewijzen is dat de kooi met verpakking het houd. Terwijl je juist ten eerste wil weten of brand van buitenuit ook invloed heeft ? Want dat verzwakt alles toch weer een beetje voordat het vw zelf tot ontbranding komt ?
 
Het hele testen zal de veiligheid tijdens het transport vast wel ten goede komen.
Maar volgens mij ook weer een prima excuus om voor het grootsteeds deel van de importeurs de kostprijs van hun product te verhogen pfff
 
Dat is goed nieuws, zeker als er iets wordt geproduceerd wat het verwijderen van de dan nog aanwezige kooi constructie zal gaan vergemakkelijken en als dit alles dan ook nog scheelt in de transportkosten betekent dat dus misschien een prijsverlaging van de producten ?

Arjan, prijsverlaging....dat hoor ik al jaren maar komt er echt niet hoor....marktwerking heet dat..iets nieuws uitvinden en dingen nog duurder maken omdat het nog veiliger vervoerd kan worden...de consument betaald wel....:bonk:
 
Back
Bovenaan