Brandje school kost Haarlem dik drie ton

SniperX

VWC lid
HAARLEM - Het was maar een kleine brand tijdens de jaarwisseling, maar wel een met grote gevolgen. Het schoonmaken en herstellen van de Mgr. Huibersschool aan de Duitslandlaan gaat Haarlem 320.000 euro kosten. Een flinke domper, omdat in het gemeentelijke scholenbudget geen rekening is gehouden met dergelijke calamiteiten.

Dat blijkt uit een besluit van het college van B en W.
De brand tijdens de jaarwisseling werd veroorzaakt door vuurwerk. Hoewel er geen vlammenzee ontstond, was er wel flinke roetschade. Bij het schoonmaken en het herstellen van het gebouw constateerden bouwvakkers bovendien dat er zich asbesthoudend materiaal boven de plafondplaten bevond en dat er asbest was vrijgekomen.
Volgens het college is er slechts een beperkte hoeveelheid asbest vrijgekomen. Die hoeveelheid is zo klein dat er ’niet direct gevaar is voor de volksgezondheid’, aldus het college.
Het was aanvankelijk de vraag wie er zou moeten opdraaien voor de kosten van de asbestsanering. Maar uit jurisprudentie is inmiddels gebleken dat de gemeente de kosten moet betalen van de sanering als die voortvloeien uit schade.
Bij de 320.000 euro zijn ook de kosten voor het asbestonderzoek en de tijdelijke verhuizing van de leerlingen inbegrepen.

bron:http://www.haarlemsdagblad.nl/nieuw....ece/Brandje-school-kost-Haarlem-dik-drie-ton

Geen medelijden met de gemeente Haarlem. Wel scholen met asbest erin in stand houden en als er gezeik is datzelfde asbest als mogelijk probleem aanvoeren.

Met fatsoenlijk beleid had je dat asbest al laten verwijderen. Maar ja, dat kost geld he. En dan stel je het lekker uit totdat er een calamiteit is. Stel ********ken.

Ik heb me dat asbestprobleem in Haarlem nooit zo gerealiseerd, maar het valt nu gewoon op. Wie wel eens in Schalkwijk/Molenwijk/Parkwijk komt moet het zijn opgevallen dat er veel winkels en kantoorpandjes uit de begin jaren 70 gesloten zijn op dit moment. Zitten allemaal barstensvol asbest. Las eerder een bericht dat de plafonds van mijn lagere school ook volgestouwd zaten met asbest van het ergste soort. Inmiddels is dat allemaal verbouwd/vervangen. We moeten er maar het beste van hopen ... :sad:

Zolang asbest blijft zitten, is er eigenlijk niets mee aan de hand. Maar zodra je het wilt verwijderen, moet je oppassen. Brand, breuk of zaag zorgen dat het asbest gevaarlijk wordt doordat het in de lucht komt. Maar zolang je het rustig laat zitten waar het zit, kan er weinig mee gebeuren. Totdat er brand uitbreekt, het asbest vrij komt, en er grootschalige schoonmaak moet worden gepleegd...dan ben je verder van huis.

Zolang asbest blijft zitten, is er eigenlijk niets mee aan de hand. Maar zodra je het wilt verwijderen, moet je oppassen. Brand, breuk of zaag zorgen dat het asbest gevaarlijk wordt doordat het in de lucht komt. Maar zolang je het rustig laat zitten waar het zit, kan er weinig mee gebeuren. Totdat er brand uitbreekt, het asbest vrij komt, en er grootschalige schoonmaak moet worden gepleegd...dan ben je verder van huis.

Yep, dit klopt helemaal. Asbest is op zich niet direct gevaarlijk.
Maar als de asbest´vezels´ vrij komen heb je inderdaad wel een probleem alhoewel het zich pas na jaren openbaart. Denk hierbij aan asbestose (longen), *die ene ziekte*, of wat dan ook..

Tuurlijk, zolang asbest op zijn plek blijft en in 1 geheel is er niks aan de hand. De meeste van deze platen zitten echter al meer dan 35 jaar op dezelfde plek. Ze zijn daardoor droog en brokkelen bij het minst of geringste stootje al af. Goed oppassen dus bij een verbouwing. En ja, ik spreek uit eigen ervaring.

Bij het plaatsen van mijn dakkapel bleek er asbest tegen het dak te zitten. De bouwers stopten met het werk en ik mocht erbij komen om de bewuste plaatjes "even" te verwijderen. Begrijpelijk, maar niet echt ontspannen voor mij natuurlijk. Stofkapje op, vuurwerkbril op (ook handig bij dit soort klussen, haha) en oude kleren aan. Ik heb de platen heel voorzichtig losgehaald en deze zijn in een doorzichtige plastic zak afgevoerd. De kleren en het stofkapje heb ik direct in een zak gedaan en weggegooid. De vuurwerkbril was weer bruikbaar naar een klein dompelbadje.

Cameo

Back
Bovenaan