Brand verstoord feestelijke opening Bigshops Parkboulevard

ylke

VWC lid
Gisteren werd de feestelijke opening van het nieuwe winkelcentrum Bigshops Parkboulevard in Rotterdam wreed verstoord door een brand op het dak van een van de nieuwe winkels. De brandweer ontruimde daarna het winkelcentrum. Vermoedelijk is de brand ontstaan door afgestoken vuurwerk.

Bigshops Parkboulevard omvat 25.000 m² winkelruimte en is het eerste plandeel van het project Dakpark Rotterdam dat de gemeente Rotterdam en Dura Vermeer Vastgoed BV gezamenlijk hebben ontwikkeld. De bouw van Bigshops Parkboulevard is in september 2009 gestart.

Het nieuwe winkelcentrum bestaat uit ‘een kilometer koopplezier’ aan de Vierhavensstraat in Rotterdam. Naast winkels op het gebied van wonen heeft het centrum een grote supermarkt en een parkeergarage voor 750 auto’s.Butzelaar van Son Architecten is verantwoordelijk voor het ontwerp van Bigshops.

Dakpark Rotterdam
Parkboulevard markeert de transformatie van het voormalige rangeerterrein in Delfshaven tot een nieuw stedelijk gebied waar Rotterdammers kunnen werken, winkelen en recreëren. Op het dak van Bigshops Parkboulevard realiseert de gemeente Rotterdam een uniek park van 8 hectare, met de naam Dakpark Rotterdam. Deze zomer is met de aanleg van het park begonnen. Dakpark Rotterdam is begin 2013 klaar. Het Dakpark is een van de projecten van Stadshavens Rotterdam.

+ YouTube Video
ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

http://www.dearchitect.nl/nieuws/2011/11/12/opening-winkelcentrum-bigshops-rotterdam.html

Verschikkelijk wat hier gebeurt is opening winkelcentrum en bam brand door vuurwerk je bet een rund als je met vuurwerkstunt.

De brand zou best eens onder het dak zijn kunnen ontstaan, door welke oorzaak dan ook. Hij is ineens behoorlijk groot, en dat zie je vaak bij dat soort branden. Ze breiden zich snel uit onder het dak en breken er dan groot er bovenuit. Het zou ook kunnen dat er nog materiaal van de bouw op het dak lag wat vlam vatte door het vuurwerk, maar dan moet het schietbedrijf toch wel ingrijpen lijkt mij. Ik beoordeel het even van de beelden en van wat ik weet vanuit de brandweer, de exacte oorzaak weet ik natuurlijk ook niet... Wel erg trouwens voor alle betrokkenen, hoe zo'n feestelijke opening in vlammen op gaat.

Laatst bewerkt:
Van die mines zie je wel behoorlijk wat brandende vonken/slakjes af komen in ieder geval, maar om dat nou meteen als oorzaak aan te wijzen?
Er zal toch wel een pyrotechnieker met brandblusser bij hebben gestaan neem ik aan...
Nou Jorgen, BBQ-en op het dak is toch niet zo'n goed plan misschien...

Als ik zo zie wat er gebeurt vermoed ik dat er nog bouwafval of iets dergelijks heeft gelegen gezien de snelheid waar het vuur zich mee ontwikkeld.
De vraag die bij mij echter opkomt waar is die pyrotechnische verantwoordelijke op het dak.
@Jos denk niet dat die dit even met een branblussertje uit had gekregen.

Retteketet brand bij beter bed.

Ik weet niet hoeveel tijd er tussen het vuurwerk en die brand zit? Dit is niet echt duidelijk op die film te zien.
Ik mag aannemen, dat als er nog personeel op het dak was, dat deze gelijk ingegrepen hadden bij een beginnende brand.

Wel iemand op dak wel door vuurwerk......
Wat makt het weer uit....

Door dit soort dingen zijn de handhavers en vergunningverleners weer op hun hoede om vuurwerk op daken te vergunnen.

Het kan bijna niet anders dan dat er nog een berg bouwafval op dat dak gelegen heeft.
Ik geloof bijna niet dat er door die paar mines brand ontstaat op het dak op het moment dat daar geen afval ligt.

Wil natuurlijk nog altijd niet zeggen dat het door het vuurwerk kwam.. maar als dat wel zo is dan moet daar een bijkomde factor geweest zijn.

Het moet wel iets van die aard zijn geweest.
Een normaal bitumen dak zal met wat downfall van die mines niet zomaar in de hens kunnen vliegen.
Aan de rook en het uitbreiden van het vuur lijkt me dat er ook wel wat wind stond.
Ik denk zelf dat er nog het 1 en ander aan isolatie materiaal heeft gestaan waar een smeulend deeltje op terecht is gekomen en door de wind erbij snel in brand is gevlogen.

ik snap niet dat dit kan gebeuren in nederland, ze ontruimen voor een paar potjes het liefst een heel dorp maar krijgen het wel voor elkaar met een paar mines een centrum in de hens te zetten. er zal toch wel gecontroleerd zijn op brandbaar materiaal. maargoed zal wel aan mij liggen... Wie schoot dit eignelijk?

Back
Bovenaan