'Bol.com haalt vuurwerk offline na tik op de vingers'

ylke

VWC lid
Bol.com moet per direct stoppen met de verkoop van vuurwerk. Het AD meldt dat de Inspectie Leefomgeving en Transport de webwinkel op de vingers heeft getikt, omdat vuurwerk niet per post mag worden verstuurd. Daarop is al het vuurwerk van de site gehaald.

Op de site werden ruim 200 vuurwerkartikelen te koop aangeboden via verkooppartners. Een deskundige van de politie zegt in het AD dat daar ook verboden vuurwerk tussen zat, zoals rookbommetjes die schadelijke dampen produceren.

Een woordvoerder van de webwinkel verklaart in de krant dat verkooppartners zelf hun producten online kunnen zetten. "Met bijna 15 miljoen artikelen in onze winkel zien wij niet altijd direct wat ze aan assortiment toevoegen."

Bron

Ik heb op de site ook wel eens gevraagd waarom het wel was toegestaan om te praten over sites in Nederland die vuurwerk per post versturen terwijl dat niet mag.

Gek dat ze dat niet doorhadden, in deze tijd denk je er toch wel aan om naar vuurwerk te kijken op je eigen site. Maar met 15.000.000 items ia het lastig ja :bonk:

Lijkt me dat dit een wedeverkoper is geweest. Die gewoon gratis extra bereik wilde genereren. Ik ga er vanuit dat er niks verstuurd is, toch?

Het lijkt mij dat dit categorie 1 vuurwerk is geweest. Het feit dat dit zelfde spul ook bij andere webshops per post wordt verzonden duidt aan dat het wel meevalt wat betreft de gevaren. Ze zouden eens naar Franse, Duitse, Zwitserse of Oostenrijkse winkels (en natuurlijk Poolse en Tsjechische winkels die categorie 1 t/m 3 verkopen) moeten kijken: die verkopen veel zwaarder vuurwerk gewoon per post en eventueel met ADR formulier.

Wat denken jullie; is het "vuurwerk mag niet per post" een typisch Nederlands probleem?

Het lijkt mij dat dit categorie 1 vuurwerk is geweest. Het feit dat dit zelfde spul ook bij andere webshops per post wordt verzonden duidt aan dat het wel meevalt wat betreft de gevaren. Ze zouden eens naar Franse, Duitse, Zwitserse of Oostenrijkse winkels (en natuurlijk Poolse en Tsjechische winkels die categorie 1 t/m 3 verkopen) moeten kijken: die verkopen veel zwaarder vuurwerk gewoon per post en eventueel met ADR formulier.

Wat denken jullie; is het "vuurwerk mag niet per post" een typisch Nederlands probleem?

Dat lijkt me ook geen wenselijk situatie als ik eerlijk ben, de huidige regelgeving betreft het versturen van vuurwerk lijkt me op dit moment best prima.

Tenzij PostNL (of andere vervoerders) met speciale ritten gaan komen (denk aan een methode die lijkt op FoodBezorging van PostNL). Mijn nieuwe laptop hoeft geen gevaar te ondervinden van iemand die graag zijn sierpot wil bestellen. Je mag 'm toch alleen 31 december afsteken, waarom zou je 't dan uberhaubt maanden daarvoor in huis willen hebben. Dit gaat niet over categorie 1 vuurwerk waar ik 't nu over heb dan.

Categorie 1 vuurwerk is zo dichtbij verkrijgbaar voor iedereen, dat hoeft wat mij betreft ook niet via de post.

Back
Bovenaan