Boer Terhaerdt: steek geen vuurwerk in buurt van vee af.

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
,,De narigheid voor de dieren en de boer is groot. Dus doe het niet. Steek geen vuurwerk in de nacht af als je weet dat er beesten in de buurt zijn.” Boer Jan Terhaerdt (69) uit Pannerden geeft dat advies aan de mensen uit zijn dorp en het buitengebied nadat hij in de nacht van vrijdag op zaterdag vier in paniek gevluchte koeien op kon halen in het dorpscentrum bij de Coöp.

De vier pinken spongen over de omheining in een wei aan de Hoogeweg nadat ze waren geschrokken van vuurwerk. ,,Buurtbewoners zeiden tegen me dat er bij een festiviteit vuurwerk werd afgestoken. Het ging enorm tekeer rond middernacht, het leek wel oorlog zeiden ze. Even later werd er bij mij tegen het raam geklopt en gemeld dat mijn koeien bij de Coöp stonden.”

Richting dorp gevlucht

De koeien van Jan Terhaerdt zijn op de Hoogeweg richting het dorp gevlucht en door omstanders en vier politiemensen naar de laad- en losplaats van de supermarkt, zo'n 800 meter verderop, gedreven. Terhaerdt heeft met een tractor en veewagen de dieren opgehaald en eerst teruggebracht naar de boerderij. Zaterdagochtend zijn de koeien weer naar de wei gebracht.

,,De beesten waren gelukkig ongedeerd. Je kon goed zien en merken dat ze gestrest waren. Ze stonden benepen en schrikkerig bij elkaar. Maar het had veel erger af kunnen lopen want het was natuurlijk een gevaarlijke situatie. Als de auto’s daar over het kruispunt de dijk opkomen richting Pannerden en ze rijden daar zo’n 60 of 80 kilometer per uur, dan hadden er grote ongelukken kunnen gebeuren.”

Koeien weten zich geen raad
Terhaerdt heeft niet eerder meegemaakt dat de koeien door een schrikreactie door het afsteken van vuurwerk zijn losgebroken. ,,Met oud en nieuw staan ze gewoon op stal, kunnen ze nergens naar toe. Maar als er naast het weiland geknald wordt, dan weten die koeien zich echt geen raad.”

Volgens de veehouder hebben mensen niet door wat ze aanrichten als ze het vuurwerk afsteken. ,,Ze doen maar raak. Als ze vuurwerk willen afsteken, laten ze dat dan in ieder geval niet in de buurt van vee doen. Maar voor mij hoeft dat vuurwerk helemaal niet. Ook niet als ik 70 of 80 word. Het is misschien wel gezellig maar ik betwijfel of het erbij hoort. Hou het bij oud en nieuw en laat het op andere momenten achterwege. Het gebeurt vaker hier. Lig je rustig op bed en om twaalf uur's nachts schrik je wakker van het vuurwerk. Waarom? Ik las in de krant dat ze het willen aanpakken. Dat lijkt me goed.”

Aanpak Montferland
Terhaerdt refereert aan de aanpak die de gemeente Montferland voorstaat om het afsteken van vuurwerk bij feestjes aan banden te leggen. De grensgemeente wil met een publiekscampagne het gebruik indammen en vraagt de politie direct bonnen uit te schrijven bij een overtreding. Uit een poll op de website van de Gelderland bleek 72 procent van de ruim 800 mensen die reageerden voor het uitbannen van het nachtelijke vuurwerk.

https://www.gelderlander.nl/zevenaa...-af~a9364a16/?referrer=https://www.google.nl/

Back
Bovenaan