Blinden in Vught gruwelen van vuurwerk: ‘Stelletje mafkezen’ moet stoppen met afsteke

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Blinden in Vught gruwelen van vuurwerk: ‘Stelletje mafkezen’ moet stoppen met afsteke

Vuurwerk gooien naar hulphonden zoals recent gebeurde in Tilburg, blinden en slechtzienden in Vught en omgeving gruwelen ervan. Het wordt volgens hen tijd dat de baldadige jongelui de impact van hun daden gaan beseffen. De KNGF Geleidehonden wil een verbod op consumentenvuurwerk: ‘Alleen dat kan overlast en leed door vuurwerk voorkomen'.

Marcus Boerdijk hoort de blinde bewoners in de huiskamer van de woonvoorziening aan de Taalstraat in Vught regelmatig vloeken als het buiten weer eens knalt. Boerdijk is mobiliteitsinstructeur bij de Robert Coppes Stichting. ,,Stelletje mafkezen", klinkt het dan. ,,Die knallen komen voor blinden namelijk heel erg onverwacht. En dat geldt ook voor hun honden. Daar kun je ze bijna niet op trainen. En het is niet zo maar wat hè. Een blindengeleidehond is niet alleen een hulpmiddel maar ook een maatje én kost zo’n 30.000 euro!”

Baldadige jongens
Paul van Mill is blind en woont aan de Taalstraat. Umaya heet zijn 7-jarige blonde kruising labrador-golden retriever. Mill heeft gelukkig niet meegemaakt dat er gericht vuurwerk naar hem of zijn hond is gegooid maar dat het gebeurt, maakt hem wel boos. ,,Het wordt tijd dat die baldadige jongens die denken leuk te zijn eens beseffen wat de gevolgen zijn. Daar denken ze totaal niet over na. Umaya is in principe niet bang van vuurwerk. Natuurlijk schrikt ze wel en één keer flink 'pastboem’ kan je hond verpesten. Daarom ben ik deze weken wel een stuk alerter.”

Begin deze maand werden honden van hulphondenschool De CLiCK aan de Hogeschoollaan in Tilburg met vuurwerk bekogeld. De medewerkers waren woedend. Eerder vonden er vergelijkbare incidenten plaats in Vlissingen en Coevorden. Voor de KNGF Geleidehonden is de maat vol. De stichting leidt al sinds 1935 blindengeleidehonden en hulphonden op en vindt het tijd worden voor een verbod op consumentenvuurwerk.

Beperkt in bewegingsvrijheid
De huidige wijze van de viering van oud en nieuw staat volgens de stichting niet meer in verhouding tot de letsels, de schade, de veiligheidsproblemen en de maatschappelijke overlast die vuurwerk tot gevolg heeft. ,,Daarom vragen we er wederom aandacht voor, via onze website en sociale media”, zegt communicatieadviseur Charlot Lammers van de KNGF. ,,Onze honden zijn wel getraind maar niet op die knallen die we nu al maanden horen en die ertoe kunnen leiden dat honden hun ‘werk’ niet meer kunnen doen en hun baasjes daardoor worden beperkt in hun bewegingsvrijheid.”

Boerdijk pleit voor voorlichting op basisscholen in ‘zorgdorp’ Vught. ,,We hebben ze aangeboden voorlichting te geven over hoe om te gaan met blinden, slechtzienden en mensen met een beperking. Vuurwerk kan er dan een onderdeel van zijn maar de scholen zijn nog niet zo happig. Hun lesprogramma zit vol. ”

Natuurlijke reactie
Ook Joke Smits uit Rosmalen neemt deze dagen geen enkel risico. Haar driejarige labrador Marie is haar alles. De blindengeleidehond geeft haar veel meer bewegingsvrijheid dan alleen de ‘witte stok’. Marie zorgt ervoor dat de Rosmalense zich veilig op straat kan begeven én in goede conditie blijft. Rond de feestdagen blijft ze echter liever binnen. ,,Ik zie het vuurwerk niet aankomen. Het geknal komt heel onverwacht. Je schrikt je je te pletter. Dat is een natuurlijke reactie. Dan denkt Marie ook dat er iets ergs aan de hand is. Gelukkig heb ik nog een ziende man die haar kan uitlaten. Voor alleenstaanden is het helemaal verschrikkelijk.”

Smits gunt iedereen het plezier van vuurwerk maar zou het liefste zien dat het consumentenvuurwerk volledig wordt afgeschaft. ,,Steek het gewoon georganiseerd op vaste tijden af. Het is toch te gek dat wij niet meer zonder risico de straat op kunnen. Mijn hond is voor mij heel belangrijk. Ik ben er erg zuinig op.”

Bekogeld met vuurwerk
Bekogeld met vuurwerk is Smits gelukkig niet maar ze hoort dit soort verhalen wel vaker in haar omgeving. Ze schetst wat er gebeurt als ze op straat loopt en er een harde klap klinkt. ,,Dan heeft Marie de neiging om te vluchten, ze draait om. Ik weet niet wat waar gebeurt en ben volledig mijn oriëntatie kwijt. Ik weet niet meer waar ik ben. Dat is ook de reden waarom je een geleidehond niet mag afleiden. Het blijft een hond hè. Het is wel zo dat hoe rustiger ik blijf, hoe rustiger de hond is. Ze herstelt zich vaak ook wel weer en anders schroom ik niet om iemand om hulp te vragen. Er zijn gelukkig ook een hele hoop behulpzame mensen.”

KNGF Geleidehonden, Robert Coppes Stichting én de blinden en slechtzienden vinden dat er meer aandacht moet komen voor vuurwerk in combinatie met 'werkhonden’. ,,De blindengeleidehonden maar ook de buddy- en assistentiehonden", aldus Lammers. ,,Hoe denk je dat een onverwacht harde klap voor iemand met een posttraumatische-stressstoornis (PTSS) is. Het liefst zien we een verbod en anders: houd je aan de afsteektijden, steek geen vuurwerk af bij dieren en kwetsbare mensen en spreek de afstekers aan op hun gedrag. Ze moeten echt meer rekening houden met anderen.”

https://www.bd.nl/den-bosch-vught/b...afsteken-in-de-buurt-van-hulphonden~a1570a92/

"houd je aan de afsteektijden, steek geen vuurwerk af bij dieren en kwetsbare mensen en spreek de afstekers aan op hun gedrag. Ze moeten echt meer rekening houden met anderen.”

En juist DAT moet er dus op school geleerd worden.

Zo nu hebben we de blinden, bejaarden, bodem, bomen, beestjes, oorlogsslachtoffers en longpatienten allemaal gehad, kunnen er nu dan stukjes getikt worden over gezinnen die met oud en nieuw gezellig wat vuurwerk afsteken?

Graag inderdaad meer sfeerverhogense stukjes mochten die er zijn/komen. Kan me af en toe toch niet inhouden om te reageren. Liefst zou ik een 'reageer zonder bump omhoog' optie hebben zodat die drek wat harder richting de uitgang gaat :rolleyes:.

Snap het we moeten op de hoogte blijven. En ik snap het, het is bloedirritant. Als je het niet wilt lezen gewoon negeren.:wink:

Kan me voorstellen dat het voor deze groep mensen erg vervelend is. Maar als iedereen zich inderdaad gewoon aan de wettelijke regels zou houden, hoeft er ook niets verder verboden te worden.

En juist het goed aanleren van de regels aan kinderen is waar het aan ontbreekt. Nauwelijks voorlichting op scholen en dat wat zich ouders zou moeten noemen moet zich helemaal schamen.

Graag inderdaad meer sfeerverhogense stukjes mochten die er zijn/komen. Kan me af en toe toch niet inhouden om te reageren. Liefst zou ik een 'reageer zonder bump omhoog' optie hebben zodat die drek wat harder richting de uitgang gaat :rolleyes:.

Hier sluit ik me helemaal bij aan.

Back
Bovenaan