Blaricum 14-08-2010

moontan

VWC lid
plaats : Blaricum
provincie : Noord Holland
wie : nog niet bekend
wat : nog niet bekend
waar : Rust Wat
tijdstip: 22.00 uur
wanneer: 14-08-2010

GRANDIOOS VUURWERK
op RUST WAT, omstreeks 22.00 uur

Als de lucht donker wordt zal in Blaricum deze eerste Kermisavond weer hel verlicht worden met mooi siervuurwerk, om tenslotte na enkele harde knallen daverend af te sluiten. Het toegangshek wordt voor aanvang van het vuurwerk gesloten. U kunt het terrein dan niet meer betreden.
De grote lichten op de tribune gaan uit, zodat u volledig van het vuurwerk kunt genieten. Ouders zorg ervoor dat de spelende kinderen, voordat de lichten uitgaan, weer in uw nabijheid zijn. En mocht u met de auto gekomen zijn, dan bent u vaak sneller weg - en zonder kans op krassen op de auto - als u na de stroom wandelaars en fietsers het evenement verlaat.

Bij een extreem lange periode van droogte, kan het afsluitende vuurwerk worden afgelast.

http://www.oranjeverenigingblaricum.nl/main/kermisweek.html

Is het op dat eilandje in het water achter cafe rest. :'Rust wat' ?
Daar ga ik m'n geluk in ieder geval beproeven. Die band hoef ik niet te zien.

Gisteren naar deze show toe gefietst. Het was prima weer, en ene gezellig sfeertje rondom het terrein. Ik was gewaarschuwd voor de €8,- entree, dus daar had ik me op voorbereid. Ik weet eigenlijk niet meer wie daar mee kwam, want van dat toeganggeld Ik had m'n Mar1jn vuurwerk trui aan, camera op m'n nek en hoofdlamp op. Ik loop zelfverzekerd naar de toegangspoortjes toe en geef een vrouw een hand. Daarmee had ik haar al meteen overrompeld :p "Hallo, ik ben [***]. Ik ben hier voor het vuurwerk, om het te filmen en fotograferen." Wijzend naar mijn bedrijfslogo en camera. En ik loop rustig het terrein op. De vrouw was verbouwereerd, maar ondernam geen actie :p Zo. Die €8,- zit nog in m'n zak.
Waarom er geld werd gevraagd aan niet-leden van de oranjevereniging is mij wel duidelijk geworden. Blaricum ligt midden in het Gooi. Het was een soort besloten feest voor buurtbewoners. Het was een beetje elitair en het was waarschijnlijk niet de wens van de organisatie om Jan en alleman op het terrein te laten.

De sfeer op het terrein was prima :) Iedereen leek elkaar te kennen. Er was live muziek van een band genaamd JeWelste. De setting was ook erg mooi. De band stond op een klein eilandje, omsloten door bomen. Er was een soort tribune waar veel mensen op zaten met een glaasje wijn, en de kinderen renden rond met een gekleurde 'lightsabre'. Ik stelde mijn camera op op een rustig plekje. Ik herkende opeens een man, maar moest even denken wie het ook alweer was. Na enige minuten viel het kwartje: het was Jochem Uytdehaage :p
In het laatste beetje schemer (ik was er rond 21:45) zag ik het vuurwerk staan. Ik schatte de afstand tot het publiek op zo'n 175 meter. Ik zag grote dozen staan, en veronderstel dan ook dat er hoofdzakelijk klein kaliber prof blokken werden geschoten. De band speelde (door onbekende redenen) aardig wat langer door. Uiteindelijk begon de show rond 22:30 uur pas. De muziek ging uit, de lampen doofden.
Het begon met wat rode Bengaalse fakkels. Daarna was het eigenlijke een blokkenparade. Er werden met de hand om de beurt blokken aangestoken. Het is mij nog altijd niet duidelijk welk bedrijf het vuurwerk verzorgde. Echt een show was het niet. De lucht was meestal gevuld met diverse soorten vuurwerk. Soms erg slechte effecten, maar ik heb ook zeker leuke dingen voorbij zien komen :) Mooie glitter willows, goeie harde salutecakes, crossettes, en ook de gouden mines met tegelijk in W-shape blauwe peonies met enorme bursts. Kwalitatief niet altijd geweldig, maar de diversiteit was prima, en de lucht meestal gevuld. Ik denk toch dat er zeker zo'n 30 tot 40 blokken zijn afgestoken. Het einde was een prima finale, met direct daar achteraan een letterbord. Helaas werd na dat letterbord nog een cake afgestoken, wat een beetje afbreuk deed aan het geheel.

Na de show meteen m'n spullen gepakt en richting fiets gegaan. Het stroomde snel leeg, hoewel het goed druk was op het terrein. Helaas geen bekende tegengekomen, maar ik heb toch een prima show gezien :) grappig dat er zo weinig forummers op af waren gekomen, want ik denk dat het toch echte de moeite waard is geweest!

Hier de film van mij! Ik heb alles gefilmd (maar ik twee delen, omdat YouTube het anders niet accepteert):

+ YouTube Video
ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

+ YouTube Video
ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

(Duizendmaal sorry voor dat wijf wat naast me constant stond te lachen. Volgens mij heeft ze zich compleet doorweekt gelachen, want er kon geen Tena Lady tegenop. Ze was ladderzat, en vuurwerk blijkbaar nogal lachwekkend :sad:)

Leuke ervaring DarkSoul! Zo zie je maar he, de brutalen hebben de halve wereld!
(Alleen als het om vuurwerk gaat kan ik ook zo brutaal zijn ghehehe, maar dat heb je in Düren wel met mij meegemaakt hahaha) Ik kon er niet bij zijn, maar toch ook leuk inderdaad zo'n blokken parade. Bedankt voor je verslag en film.

Ik heb zelf aan de achterkunt van het vuurwerk gestaan.
Net achter de bomen.
DarkSoul, ik weet wel dat ik met jou nooit moet pokeren. wat een bluf zeg.
Ik had 15 minuten voor tijd het hele terrein verkend, en kwam erachter dat het vuurwerk aan de kant van de eemnesserweg stond.
blaricum.jpg

Ik ben maar bij een afzetting gaan staan (met zwarte balken aangegeven)
Daar stond ook brandweer die de rieten daken nat hield die in de veiligheidszone stonden.
Veiligheidszone was 80 meter (2 inch), maar ik kon het er niet aan af zien. Misschien dat er een paar 2" tubes in blokken zaten.
Het vuurwerk was mooi (goede blokken), maar de show werd erg rommelig geschoten. Lange pauzes, en een cake nog na het bedankbord.
Daardoor wel een lange show (dik kwartier) die ik volgend weer wel weer meepak.
Nog even met een afgevaardigde van de provincie gesproken. Hij was erg relaxed.
Huizen mogen gewoon binnen de veiligheidsafstand staan mits de eigenaar toestemming geeft. De Eemnesserweg was trouwens afgezet, maar het fietspad was nauwelijks af te zetten. Er kwamen gewoon fietsers voorbij tijdens de show. Afstand was daar zo'n 30 meter tot het vuurwerk, maar met blokken kan dat nauwelijks misgaan.
Ook niet omdat achter het vuurwerk een soort aarden wal stond.
Al het vuurwerk kwam met gemak boven de bomen uit dus ik heb niets hoeven missen gelukkig.

DarkSoul: Had je niet die giecheldoos naast je een muilkorf (of peer) kunnen geven. Wat een irritant schaap zegh!
Wel goede film!

Laatst bewerkt:
DarkSoul: Had je niet die giecheldoos naast je een muilkorf (of peer) kunnen geven. Wat een irritant schaap zegh!

Hahaha, of gewoon nog meer wijn erin gieten! :D dan stopt het ook wel vanzelf. Wel altijd leuk om te horen dat ook bij niet-reguliere-freaks dit soort emoties kunnen worden opgewekt door een lekker stukje vuurwerk!

Back
Bovenaan