Bijval voor vuurwerkverbod

ROTTERDAM - Na de storm van kritiek klinkt nu ook bijval voor het plan van GroenLinks-raadslid Arno Bonte om het afsteken van vuurwerk in Rotterdam te verbieden.
De Rotterdamse afdeling van het Astma Fonds ziet het wel zitten. En volgens de DCMR Milieudienst Rijnmond geeft de recente jaarwisseling genoeg munitie om het voorstel van Bonte te onderbouwen. Daarnaast sprak de burgemeester van Ridderkerk, Jon Hermans, zich gisteren uit voor een vuurwerkvrije gemeente.

Geheel in de lijn van GroenLinks-raadslid Bonte dus, die onlangs pleitte voor een verbod op het afsteken van vuurwerk. Arno Bonte levert morgen zijn initiatiefvoorstel in, getiteld: ‘Meer plezier met minder vuurwerk’.

,,Ik heb veel steunbetuigingen gekregen, maar ben ook verrast door de felheid van de tegenstanders. Ik begrijp dat het niet lukt om dit binnen twee jaar te bewerkstelligen, daarom heb ik nu een tienjarig stappenplan ontwikkeld.’’

De regio Rotterdam heeft tijdens de jaarwisseling te kampen gehad met zware ‘nieuwjaarssmog’. Volgens een woordvoerster van de DCMR Milieudienst Rijnmond zat de hoeveelheid fijnstof in de lucht ‘tegen de maximale grens’ aan. Dit kwam door de weersomstandigheden – mist en weinig wind – en het feit dat er deze keer een recordhoeveelheid vuurwerk de lucht inging.

Al voor middernacht was de kwaliteit van de lucht slecht. ,,Tussen 12 en 1 uur hadden we een piek in de verontreiniging. Dat gold vooral voor Overschie, Schiedam en de Statenweg in Rotterdam.’’ De zegsvrouw stelt dat het aan de politiek is om iets met deze gegevens te doen. Vooral mensen met problemen aan de luchtwegen hebben last van de vervuilde lucht tijdens oud en nieuw. ,,Hoeveel personen betreft het, en kunnen we er wat aan doen? Met auto’s heeft het ook lang geduurd. Maar die schonere wagens komen er uiteindelijk wel.’’

Lia van Halderen van de Rotterdamse afdeling van het Astma Fonds juicht het voorstel toe. ,,Ik ben vanwege de slechte lucht verhuisd van Rotterdam naar Pijnacker. Maar met oud en nieuw kan ik nergens heen.’’

Ridderkerks Burgemeester Hermans wil een verbod in haar gemeente. ,,Met een centraal vuurwerkpunt, dat wel. Maar gezien de economische en milieuschade zijn er onorthodoxe maatregelen nodig.’’

In Pijnacker werd uiteraard niets afgestoken he mvr. Van Halderen? Zeker niet nee. Ook de dagen ervoor al niet he. Ik heb genoeg gezien en gehoord hoor. U misschien niet, wellicht een bril dan wel gehoorapparaat aanschaffen? Of beiden? Of bril gewoon opzetten en de batterijen van het gehoorapparaat vervangen?

En die vent van Ridderkerk moet al helemaal zijn muil houden. Hij is tegen de tram die er gaat komen, vooral omdat ze toch al overal kunnen komen met de auto.

Wat een walgelijke zeikstralen kent dit land zeg. Staat er te veel wind, dan is alles levensgevaarlijk, staat er te weinig wind dan is vuurwerk de grote vervuiler en niet die miljoenen auto's, huishoudens, fabrieken etc die uitstoot hebben.

Wat een walgelijk land is dit bij tijd en wijlen toch.

Laatst bewerkt:
Het slaat gewoon nergens op joh, hetzelfde verhaal als met het vreugdevuur in vlaardingen dat misging waarbij rond de 80 ruiten sneuvelde.
Er wordt gelijk gezegd dat het daar weer elk jaar hetzelfde is. Er hoeft maar 1x iets fouts te gaan ergens en je doet het volgens andere ALTIJD.

Ook hetzelfde met de vuurwerk ongelukken tuurlijk zijn er mensen onverantwoordlijk bezig met vuurwerk en doen ze er domme dingen mee maar dat wilt niet gelijk zeggen dat elke vuurwerk gek dat doet.
En daarbij ken je ook je handen, vingens enz verliezen bij een auto of ander ongeluk.

:bye:

verbieden is gemakkelijker dan handhaven.. hoe willen ze dit ingodsnaam handhaven als ze nu bij de import van vuurwerk uit andere landen zoals zoals Belgie en Duitsland al amper 10 % weten te vangen...

Nogmaals zoals ik al ergens anders zei.. kansloos. Beter toestaan en controleren, als verbieden dat het dan nog veel verder ondergronds en illegaal wordt.

Maar gezien de economische en milieuschade zijn er onorthodoxe maatregelen nodig.’’[/b]

Haha, en ik maar denken dat als er veel productie in een goed is dat goed is voor de economie! Nooit gedacht dat massaal veel geld uitgeven slecht was voor de economie.
Toch maar eens een consumptiequote aannemen van 0.1 !!:bonk::bonk:

verbieden is gemakkelijker dan handhaven.. hoe willen ze dit ingodsnaam handhaven als ze nu bij de import van vuurwerk uit andere landen zoals zoals Belgie en Duitsland al amper 10 % weten te vangen...

Nogmaals zoals ik al ergens anders zei.. kansloos. Beter toestaan en controleren, als verbieden dat het dan nog veel verder ondergronds en illegaal wordt.

Ben ik het helemaal mee eens, iedereen koopt nu dingen die "geheel niet mogen" volgens de regelementen, verander de regelementen en controleer wat mensen doen, dan heb je een betere basis om vanuit voort te werken naar een betere samenleving.

Ben ik het helemaal mee eens, iedereen koopt nu dingen die "geheel niet mogen" volgens de regelementen, verander de regelementen en controleer wat mensen doen, dan heb je een betere basis om vanuit voort te werken naar een betere samenleving.

Ja, maar onthoud wel, het gaat zich er om dat consumenten niet aan een bepaald soort vuurwerk is dat verboden is. De overheid wil dat handhaven. Als men bijvoobeeld nitraten legaal maakt en men er achter komt dat dit te sterk is, is de bevolking wel legaal bezig, en worden er minder boetes uitgeschreven, maar is het vuurwerk wel te gevaarlijk.:wink:
Dus het gaat zich om dat principe waar om gesproken wordt.

vuurwerk

vuurwerk

Wie gaat dat centale vuurwerk dan betalen?

Als de gemeente dit gaat betalen,dan zul je de burgers eens horen over hoe de gemeente met hun belastinggeld om gaat.

Een grote onzin om dit beetje vuurwerk dat we afsteken.

Een verbod op vuurwerk, ik moet alleen maar lachen als ik dit lees. Dat mensen zich hier druk om gaan maken... eerlijk waar wat is dit diep triest. Net of die bushokjes en prullenbakken opgeblazen worden met legale knallers en 500 grams cakes.. kom op zeg.

Dat mens doet ook net of ze maanden lang niet heeft kunnen ademen door het vuurwerk.. kom op zeg fijn was het niet maar overdrijven is ook een vak.

Ik denk dat we ons niet zo druk hoeven te maken om het wetsvoorstel van Groen Links. Er lopen in Nederland zo ontzettend veel vuurwerkfreaks rond, die laten zich echt de les niet lezen. Want stel dat die wet er toch komt met een totaalverbod op vuurwerk, dan zorg ik er wel voor dat ik mijn vuurwerk in huis heb (desnoods uit Belgie/Duitsland) zodat wij toch vuurwerk af kunnen steken.
En als wij dat nu met elkaar afspreken hetzelfde te doen dan is op oudejaarsavond geen leger opgewassen tegen het onzettend grote peloton vuurwerkliefhebbers.
Ik ben absoluut geen anarchist, maar ik laat mij niet alles afpakken door de steeds bemoeiziekere overheid.

C,est sas

Ooit zie ik nog wel een (deels)verbod komen op het vuurwerk voor particulieren.
9 Op de tien winkels leeft niet van de verkoop van vuurwerk en neemt de verkoop er als extraatje bij voor de wintermaanden. Ik snap alleen de reden hier achter niet... Ten eerste valt het hele idee achter oud en nieuw weg... Dit is al een traditie vanaf het jaar 0 net zoals de kerstboom bij kerstmis hoort hoort vuurwerk bij oud en nieuw.
Als het verbod er ooit inderdaad komt ga ik immigreren naar het buitenland, dat is 1 ding wat zeker is... Want als het zo door gaat met die belachelijke en totaal onzinnige regeltjes dan mogen we over 10 jaar ons huis niet eens meer uit! *** regering!

En dan hebben we in dit land ook nog de wijsneuzen die alles beter weten... Een één of andere chippendale van de brandweer (ene heer Brons) die verteld dat je met het (zware) legale vuurwerk dingen kunt opblazen... Het stuk is hier te lezen: http://www.ad.nl/denhaag/stad/article1938174.ece?nscategory=autoSectie
Die gozer maakt zichzelf belachelijk. :bonk:

Laatst bewerkt:
Ik denk dat we ons niet zo druk hoeven te maken om het wetsvoorstel van Groen Links. Er lopen in Nederland zo ontzettend veel vuurwerkfreaks rond, die laten zich echt de les niet lezen. Want stel dat die wet er toch komt met een totaalverbod op vuurwerk, dan zorg ik er wel voor dat ik mijn vuurwerk in huis heb (desnoods uit Belgie/Duitsland) zodat wij toch vuurwerk af kunnen steken.
En als wij dat nu met elkaar afspreken hetzelfde te doen dan is op oudejaarsavond geen leger opgewassen tegen het onzettend grote peloton vuurwerkliefhebbers.
Ik ben absoluut geen anarchist, maar ik laat mij niet alles afpakken door de steeds bemoeiziekere overheid.

C,est sas

Klopt, iedereen gaat dan juist illegaal vuurwerk kopen en dan ben je nog veel verder van huis.
Wat bedoel je met 'C'est sas?' trouwens?
Bedoel je te zeggen, dat is zo?
Je schrijft in dat geval; C'est ça.:wink:

Ooit zie ik nog wel een (deels)verbod komen op het vuurwerk voor particulieren.
9 Op de tien winkels leeft niet van de verkoop van vuurwerk en neemt de verkoop er als extraatje bij voor de wintermaanden. Ik snap alleen de reden hier achter niet... Ten eerste valt het hele idee achter oud en nieuw weg... Dit is al een traditie vanaf het jaar 0 net zoals de kerstboom bij kerstmis hoort hoort vuurwerk bij oud en nieuw.
Als het verbod er ooit inderdaad komt ga ik immigreren naar het buitenland, dat is 1 ding wat zeker is... Want als het zo door gaat met die belachelijke en totaal onzinnige regeltjes dan mogen we over 10 jaar ons huis niet eens meer uit! *** regering!

En dan hebben we in dit land ook nog de wijsneuzen die alles beter weten... Een één of andere chippendale van de brandweer (ene heer Brons) die verteld dat je met het (zware) legale vuurwerk dingen kunt opblazen... Het stuk is hier te lezen: http://www.ad.nl/denhaag/stad/article1938174.ece?nscategory=autoSectie
Die gozer maakt zichzelf belachelijk. :bonk:

Die vent zwetst over legaal vuurwerk, dat is 1 ding.

Maar in Den Haag is erg veel wangedrag geweest met vuurwerk en brandstichtingen. Ik heb zelf opgeblazen prullenbakken, brievenbussen, auto's etc gezien. Veel vuren, dronken mensen, ruiten die ingegooid zijn etc. Dat men roept om maatregelen tegen deze idioterie is niet meer dan normaal als je ziet hoe lijp men in bepaalde gedeeltes heeft gedaan.

Dat schijnt er in Den Haag bij te horen, dat gallen. Nou voor mij hoeft het niet, maar ja, dan krijg je dus gewoon gezeik met die mensen daar. Het kan onwijs gek en gezellig zijn in Den Haag, maar het kan ook té gek worden. En dat is nergens voor nodig.

De Burgermeester van Brummen denkt er ook zo over:

Burgemeester: verbied vuurwerk

BRUMMEN - Burgemeester Joosten van de gemeente Brummen pleit voor een landelijk vuurwerkverbod. Hij deed de oproep in zijn nieuwjaarstoespraak.

De burgemeester ergert zich aan de vele vernielingen die tijdens de jaarwisseling met vuurwerk worden veroorzaakt. Volgens Joosten blijkt uit een eerste inventarisatie in zijn gemeente dat het om zo'n 40.000 euro schade gaat.

Als compensatie stelt Joosten voor om als gemeente één centrale vuurwerkshow aan te bieden.

:bonk:

Lekker makkelijk ook om het vuurwerk de schuld te geven...
Het is de persoon die het doet.

Ik geloof nooit dat het verbieden van vuurwerk er toe zal leiden dat er een rustigere jaarwisseling komt.
Je zal dan eerder bij gebrek aan vermaak krijgen dat mensen het op een zuipen zetten en juist baldadiger zullen worden.
Met als gevolg; meer slopen, meer vechtpartijen etc.

Uiteraard vind ik dat je met het milieu rekening moet houden, maar vind tevens dat er vaak tever wordt gegaan daarmee.
Roken mag straks al nergens meer, autorijden ook al liever niet, geen gloeilampen etc. etc. en nu is het vuurwerk aan de beurt.
Het begint er een beetje op te lijken, dat je straks in Nederland geleefd wordt i.p.v. dat je zelf mag leven.
We moeten dit en we moeten dat, we mogen niets meer, gaan we dan toch nog op de valreep naar het communisme toe?

En die mevrouw in Pijnacker?
Waarom zo dicht onder de rook van de randstad blijven wonen, verhuis dan naar de Veluwe ofzo als je zo graag schone lucht wil in ademen.

---

Back
Bovenaan