Bijna 700 organisaties willen verbod op vuurwerk.

Torrr

VWC lid
Meer en meer steun voor een verbod op consumentenvuurwerk. Het aantal organisaties dat voor een vuurwerkverbod pleit, is bijna verzevenvoudigd sinds de jaarwisseling.

Bij het zogeheten Vuurwerkmanifest hebben zich inmiddels 680 organisaties aangesloten. Eind vorig jaar stond de teller nog op honderd clubs. Nieuw zijn onder andere het Longfonds, een aantal GGD’s en de Dierenbescherming.

Einde aan slachtoffers, schade en overlast
Na GroenLinks, de Partij voor de Dieren en 50Plus heeft nu ook de SGP zich achter het manifest geschaard. Tweede Kamerlid Roelof Bisschop: "De SGP wil dat er een einde komt aan de slachtoffers, schade, overlast en luchtvervuiling die het vele vuurwerk jaar in jaar uit oplevert. Het manifest laat duidelijk zien dat we deze gevolgen niet normaal moeten vinden en verdient daarom steun."

Ook steeds meer particulieren steunen het manifest. 27.000 mensen hebben online hun handtekening gezet. Eind december waren dat nog 4.500 ondertekenaars.

alternatief
Het Vuurwerkmanifest is in 2014 gelanceerd door het Nederlands Oogheelkundig Gezelschap. Oogarts Tjeerd de Faber noemt de groeiende steun 'geheel boven verwachting'. "Naar ons idee kan politiek Den Haag nu niet anders dan luisteren naar de stem van het volk en naar de stem van al deze organisaties."

De ondertekenaars wijzen op 'de ernstige en vaak blijvende letsels, de materiële en immateriële schade, de veiligheids- en handhavingsproblemen en de maatschappelijke overlast die vuurwerk tot gevolg heeft'. Als alternatief voor consumentenvuurwerk zouden er meer professioneel georganiseerde vuurwerkshows moeten komen.

Vuurwerk afsteken met Oud en Nieuw is een traditie die vorig jaar op de Nederlandse lijst van Immaterieel Cultureel Erfgoed is geplaatst.

Bron : http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/bijna-700-organisaties-willen-verbod-op-vuurwerk

Als de vuurwerkimporteurs nu eens actie ondernemen.
Er zijn 1500 vuurwerkwinkels.

Wanneer al dat personeel digitaal tekent geef je wat tegengas.

en twee mensen samen zijn ook al een organisatie btw....Als je daadwerkelijk koppen gaat tellen, valt het denk ik wel mee ook....

Maar het nadeel hiervan is: zij krijgen wel alle aandacht...geef je tegengas, dan wordt het al een stuk lastiger en krijg je lang niet zoveel aandacht.

Inderdaad het wordt tijd voor één provuurwerkmanifest.
Als de dierenbescherming of het longfonds aan de deur komt collecteren krijgen ze van mij in ieder geval niets meer en zal ze ook uitleggen waarom, arme collectant(e) :)
De argumentatie 'de ernstige en vaak blijvende letsels, de materiële en immateriële schade, de veiligheids- en handhavingsproblemen en de maatschappelijke overlast die vuurwerk tot gevolg heeft' slaat nergens op want voor bijna alles wat een mens doet geldt dit. Nederland klaag-, verbods- en regeltjesland. Er zijn hier teveel apen in een kooi.

begint dat gezeik nu alweer , zijn er geen ergere dingen op de wereld om zich druk om te maken stelletje azijnzeikers

Tja, het gezeur begint steeds vroeg en meer helaas.
700 klinkt veel, maar ben dan ook direct benieuwd hoeveel er voor zijn.

Het houd niet op niet vanzelf...
Nee er is een hand toe gerijkt.
Nu ze iets hebben gekregen gaan ze net zo lang door tot het verbode is.
Nog meer geven en aanpassen...
Gaat het vast beter door worden.

De komende tijd zal er veel vrijheid, onafhankelijkheid, eigen verantwoordelijkheid en plezier ingeleverd worden in ruil voor 'veiligheid' en 'gezondheid'. Dit betreft niet alleen vuurwerk.
Dit gebeurt steeds via dezelfde lijnen: in kwaad daglicht stellen in de media, daarmee draagvlak creëren onder bevolking/domme massa, aanpakken/repressie/verbieden. Inderdaad gebeurt dit vaak stukje bij beetje, volgens de salamitactiek, maar soms sneller i.g.v. "urgentere" zaken...
Voordeel van deze aanpak met draagvlak creëren is dat het volk elkaar er op controleert.

Alleen jammer dat het merendeel van de bevolking het niet doorheeft.
Ze worden bedonderd waar ze zelf bijstaan.

Je geeft een vinger en ze nemen de hele hand.
De vuurwerkbranche had nooit die pijltjes en kaarsen moeten weggeven.

Als Tjeerd de Faber pleit voor een vuurwerkverbod "omdat 27000 mensen het willen", dan pleit ie eigenlijk voor het installeren van een dictatuur.

Het Vuurwerkmanifest is in 2014 gelanceerd door het Nederlands Oogheelkundig Gezelschap

Schade aan de ogen door vuurwerk dus: simpele oplossing vuurwerkbril. Ze zijn helaas soms zo kortzichtig die oogartsen :frusty:. Iedere toeschouwer bij mij in de straat moet een bril op zo simpel is het anders kijken ze maar niet, beter voorkomen dan genezen. Denk dat meerdere liefhebbers gewoon het goede voorbeeld moeten geven.

27000 op de zoveel miljoen!! Reëel gezien is dat gewoon kansloos... Een ieder moet gewoon zijn eigen verantwoording dragen en z'n verstand gebruiken, en zoals een post hierboven vermeld verplicht een bril. Illegaal vw zwaar en zwaar aanpakken....

Ik denk dat Nederland over 20 jaar echt een land word waar het verboden is om naar buiten te gaan zonder een helm op. Nederland slaat echt door in het willen beschermen van randdebielen. Als je je ogen verliest door vuurwerk dan had je maar een bril van 1 euro op moeten doen, en als je je handen er af knalt met een cobra dan had je die dingen maar niet moeten kopen.

Maar nee hoor, omdat een groepje mensen niet om kan gaan met vuurwerk moet het maar verboden worden. Dan word het dus een beslissing die een minderheid neemt voor de meerderheid.

Alles wat een gevaar met zich mee brengt of waar iemand last van kan hebben staat meteen ter discussie in Nederland. Zwarte piet, vuurwerk, roken in je eigen tuin, ga zo maar door.
Elke domme zeikmening moet maar gehoord worden :frusty:

Ik krijg echt steeds meer zin om dit kutland achter me te laten, en ik denk dat ik niet lang na zal denken mocht ik die mogelijkheid ooit krijgen.

Einde aan slachtoffers, schade en overlast....

En waar komt dat door niet door het legaal vuurwerk maar door dat illegaal spul daar moeten meer mee bezig houden.. want daar krijg je juist slachtoffers en schade van elke jaar weer..:bonk:

Ja daar ben ik het wel mee eens, je mag zo niet denken maar ik zeg het toch, draaid het dan alleen puur om geld?

Ik had van de branche ook al veel meer tegenspraak verwacht, en het is zo wie vraagt word overgeslagen , maar wie zwijgt loopt de kans niets te krijgen.
De vuurwerk branche heeft al jarenlang zijn kop in het zand.

De vuurwerk branche heeft al jarenlang zijn kop in het zand.

helemaal mee eens......ze doen niks maar wat ik nog erger vind je ziet ze niet.
faber en bonte komen met hun smoel op tv zo vaak ze de kans krijgen en vanuit de branche? helemaal niks.....
is niet zo moeilijk dat dit binnenkort verleden tijd is....
het word echt tijd dat ze eens wat gaan doen...wij hebben ons van onze beste kant laten zien met de jaarwisseling.....minder gesloopt, minder overlast.....laat nu de elite maar eens zien waar ze voor staan.

helemaal mee eens......ze doen niks maar wat ik nog erger vind je ziet ze niet.
faber en bonte komen met hun smoel op tv zo vaak ze de kans krijgen en vanuit de branche? helemaal niks.....
is niet zo moeilijk dat dit binnenkort verleden tijd is....
het word echt tijd dat ze eens wat gaan doen...wij hebben ons van onze beste kant laten zien met de jaarwisseling.....minder gesloopt, minder overlast.....laat nu de elite maar eens zien waar ze voor staan.

Weetje wat gaat gebeuren...
Overheid stelt een verbod in..
Dan komt de brange dat hun inkomen vernietigt is.
Krijgen ze een vergoeding. En dan hoor je er niets meer van. En voor ons dag hobby en traditie.

Back
Bovenaan