Door: Ismay Gossen 10-2-16 - 14:18
De negenjarige Haagse Maika Balm had er schoon genoeg van dat alle dieren tijdens oud en nieuw zo'n last hebben van vuurwerk. Sterker nog, ze kon er niet van slapen en wilde 'de hoogste baas van Nederland' spreken. Ze schreef Mark Rutte een brief en ontving enige tijd later een persoonlijk antwoord.
,,We hebben sinds een half jaar een puppy, Marty McFly, en deze is bang voor vuurwerk," begint moeder Christel Danhof. ,,Mijn dochter is zelf eigenlijk ook bang van vuurwerk en ze kon er gewoon niet van slapen dat alle dieren in Nederland nu zo bang moesten zijn."
In plaats van te hopen dat oud en nieuw snel voorbij zou gaan, besloot Maika dat ze 'de hoogste baas van het land' wilde spreken. ,,Dus ze schreef een brief naar minister-president Mark Rutte. Handgeschreven met haar priegelhandschrift legde ze uit dat vuurwerk eigenlijk verboden zou moeten worden. Als dit niet zou kunnen, dan zouden er aparte plaatsen moeten komen waar het afsteken van vuurwerk toegestaan is."
Enige tijd later ontving de bezorgde Maika per post een uitgebreid antwoord van premier Rutte. ,,Prachtig geschreven in kindertaal." Is de negenjarige activiste nu gerustgesteld? "Ja, ze denkt dat het Nederlandse kabinet nu naar haar geluisterd heeft. Haha."
Lees de brief van Rutte hieronder.
Maika Balm ontving persoonlijk antwoord van de hoogste baas van het land. © Privé.
'Beste Maika,
Hartelijk dank voor je brief. Wat vervelend dat je niet goed kon slapen doordat er vuurwerk werd afgestoken. Het kabinet wil de overlast van vuurwerk ook beperken. En ik vind dat je heel goed hebt nagedacht hoe dit kan.
Wat jij voorstelt gebeurt ook al: gemeenten kunnen het afsteken van vuurwerk op bepaalde plekken al verbieden. Zoals in de buurt van ziekenhuizen, dierenopvangplaatsen en kinderboerderijen. En de gemeente Den Haag heeft afgelopen jaar weer een groot vuurwerk boven de Hofvijver georganiseerd om zo een veilig alternatief te vbieden voor consumentenvuurwerk. Verder heeft het kabinet bijvoorbeeld de tijden veranderd om ervoor te zorgen dat de overlast en onveiligheid door vuurwerk minder wordt.
Nogmaals bedankt voor je brief en ik hoop dat je volgend jaar minder last hebt van vuurwerk.
Met vriendelijke groet,
Mark Rutte
minister-president'
http://www.ad.nl/ad/nl/1040/Den-Haa...9-ontvangt-persoonlijke-brief-van-Rutte.dhtml