Besluit van 8 september 2015 tot wijziging van het Vuurwerkbesluit ter implementatie

ylke

VWC lid
Besluit van 8 september 2015 tot wijziging van het Vuurwerkbesluit ter implementatie van richtlijn nr. 2013/29/EU van het Europees Parlement en de Raad van 12 juni 2013 betreffende de harmonisatie van de wetgevingen van de lidstaten inzake het op de markt aanbieden van pyrotechnische artikelen (herschikking) (PbEU L178) en uitvoeringsrichtlijn 2014/58/EU van 16 april 2014 van de Commissie betreffende het opzetten van een traceerbaarheidssysteem voor pyrotechnische artikelen overeenkomstig Richtlijn 2007/23/EG (PbEU L115)

Wij Willem-Alexander, bij de gratie Gods, Koning der Nederlanden, Prins van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.

Op de voordracht van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu van 22 juni 2015, nr. IenM/BSK-2015/114525, Hoofddirectie Bestuurlijke en Juridische Zaken, gedaan in overeenstemming met Onze Minister van Veiligheid en Justitie;

Gelet op Richtlijn 2013/29/EU van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 12 juni 2013 betreffende de harmonisatie van de wetgevingen van de lidstaten inzake het op de markt aanbieden van pyrotechnische artikelen (herschikking) (PbEU L 178) en uitvoeringsrichtlijn 2014/58/EU van de Commissie betreffende het opzetten van een traceerbaarheidssysteem voor pyrotechnische artikelen overeenkomstig Richtlijn 2007/23/EG (PbEU L 115)

Klik hier voor meer tekst

Belangrijkste wijziging voor zover ik kan zien, de categorieën worden hernoemd, er wordt een "F" voor de nummers geplaatst.

Categorie 1 = Categorie F1, etc.

Wel mooi dat er gekeken wordt naar de Europese richtlijnen, deze specificeert namelijk ook flash kruit in cat F2 ;)

staat niet zoveel in over tijden etc. Meer over hoe importeurs etc alles moeten gaan labelen en hoe de uitvoering in zijn werk gaat van controle en de gevolgen van niet voldoen aan die eisen. Maar ik heb niet alles naar de letter gelezen dus kan gemakkelijk iets gemist hebben. Hele lap tekst namelijk en niet de leukste tekst om te lezen.
greetzz

Van 10 uur stoken zl nooitmeer komen zal eerder verkort of verboden worden.
Dit is geloof ik. Om te voorkomen dat vuurwerk zoek raakt en traveerbaar moet zijn.

De regels kunnen door Nederland altijd naar beneden worden bij gesteld als het in het algemeen belang is, daarom bestaat de ract en die is voor Nederland leidend.

F1,F2 en F3.
dit zou moeten betekenen dat als er op buitenlands siervuurwerk (polen,duitsland,spanje etc) een nederlandse gebruiksaanwijzing op staat en max 500gr is, en je dit de laatste 3 dagen van het jaar koopt, dat het dan gewoon legaal is.

Ho, wacht even. Degene die hierboven begon over 10.00u en 75gr. SAS in pijlen maakte natuurlijk maar een grapje hoor! Meer zo van: wat is dit voor juridisch langdradig gewauwel en wat heb ik eraan? Nou, welkom in de wereld van het Binnenhof, Ministeries en Wet- en Regelgeving. Dit staat er dus zoal in het Vuurwerkbesluit en dit is dus maar een klein stukje.

Is het Vuurwerknieuws? Ja, het gaat immers over het Vuurwerkbesluit.

Is het voor ons Vuurwerkliefhebbers belangrijk? In zekere zin wel, het gaat o.a. over de aanpassing van de aanduidingen van verschillende vuurwerkclassificaties en het verder rechttrekken van Wet- en Regelgeving op Europees niveau. Voor velen van ons is het leuk en goed om te weten.

Gaat er iets voor mij veranderen vergeleken met vorig jaar? Wat in deze aanpassing staat niet echt.

Waar is dan het verbod op Babypijlen en Romeinse Kaarsen voor consumenten? Ik kan er overheen hebben gelezen maar ik heb het zo snel niet zien staan. Het kan zijn dat ze nu in een andere klasse vallen en dat ze het zo oplossen, maar ik heb mij laten vertellen dat er een aparte aanpassing zal worden ingediend die net als vorig jaar vóór 1 december rond zal zijn.

Back
Bovenaan