Beringen handhaaft vuurwerkverbod

moontan

VWC lid
Beringen (Belgie) handhaaft vuurwerkverbod

26/11 Beringen is de enige gemeente in Limburg waar het afsteken van vuurwerk tijdens de jaarwisseling verboden is. “En dat blijft zo”, zegt burgemeester Mondelaers.

“In 1993 werd dat reglement unaniem door de gemeenteraad goedgekeurd. Wie vuurwerk wil afsteken, moet een verzekering hebben. En die krijgen alleen professionele vuurwerkmakers. Amateurs moeten beseffen welke zware gevolgen een ongeval met vuurwerk kan hebben.

Terril
Erg streng wordt wel niet gecontroleerd.
Sinds 2005 worden jaarlijks maximaal drie pv’s opgesteld, terwijl volgens een schatting in Beringen op 250 plaatsen vuurwerk wordt afgestoken tijdens de eindejaarsnacht. Waar de burgemeester wel streng wil ingrijpen, is op de mijnterril waar elk jaar een hele groep mensen de overgang van oud op nieuw viert.

“Als het daar fout loopt, is het een ramp”, aldus de burgemeester. “Bovendien geraken de hulpdiensten op de terril niet tot bij eventuele slachtoffers.”

http://fileclub.hbvl.be/limburg/beringen/beringen-handhaaft-vuurwerkverbod.aspx

"Mwa Gertje, dat vuurwerk is toch te gevaarlijk he."

"ja Samson, dat vuurwerk is zéér gevaarlijk!"

Ik kon het gewoon niet laten...

Zo dat komt dus echt slecht uit!

Het is niet dat het dit jaar pas in gaat ofzo, het is al vanaf 1993 een feit als ik zo lees. Maar waarom ze niet gewoon alleen de terril als verboden plaats voor vuurwerk uitroepen vind ik een beetje vreemd.

Back
Bovenaan