'Beperken verkooptijd vuurwerk is levensgevaarlijk'

Torrr

VWC lid
DEN HAAG - Het beperken van de verkooptijd van vuurwerk tot twee dagen is levensgevaarlijk. In winkels dreigen onveilige situaties te ontstaan, schrijven de Raad Nederlandse Detailhandel en tuincentra aan de Tweede Kamer.

De regering wil de overlast van vuurwerk terugdringen door de verkoop aan banden te leggen. De rotjes en vuurpijlen mogen ook pas op 31 december vanaf 18.00 uur 's avonds worden aangestoken.

Volgens de winkeliers gaan die maatregelen averechts werken. 'Het aantal transacties per uur zal met eenderde toenemen.' In de winkel komen dan lange wachtrijen te staan en kunnen klanten agressief worden. Verder zal de import van illegaal vuurwerk in de hand worden gewerkt, vrezen de winkeliers.

De Tweede Kamer zou dinsdag met minister Ivo Opstelten in debat gaan over Oud en Nieuw, maar dat overleg is tot nader order uitgesteld.

BRON

*** media.
Ze moeten elke nieuws site/krant een dikke boete geven voor foutieve informatie te verstrekken, ik vindt dat dat eens ingesteld moet worden. De media is allemaal linkse propaganda.

Dat de media zoals de Telegraaf, Nu.nl, RTL Nieuws etc dit doen komt vaak tegen. Maar dat de Rijksoverheid op hun website foutieve informatie plaatst kan echt niet. Als je de Overheid al niet kan vertrouwen...

Dat kunnen we toch ook niet :p

Maar ik vraag nu steeds meer af wat er nu waar is ?

Ik ook Arjan, maar het vreemde is dat men in de branche gisteren nog nergens van wist.
En in de link die ik vannacht heb gepost in topic men het er over heeft dat het besluit nog niet er door is en dat eerst nog 2e kamer en 1ste kamer etc zich er over moet buigen.

Wat ik denk/hoop is dat het gene wat op de site van de overheid staat een melding had moeten zijn over het mogelijk aan passen van het besluit.

Zoals ik het lees is er feitelijk geen nieuws te melden, ook niet na gisteren...

Een van de argumenten om de vergadering van de vaste Kamercommissie uit te stellen, zo stond in het verslag, was het ontbreken van het bewuste besluit van de regering. Dit besluit dat oorspronkelijk reeds 14-04-2014 naar de kamer zou gaan is inmiddels in de ministerraad genomen en derhalve gepubliceerd op de pagina van de rijksoverheid. Derhalve staat de weg nu open om de evaluatie van de jaarwisseling 2013-2014 te starten en het voorgenomen besluit van de ministerraad te behandelen.

oftewel wordt vervolgd zo lijkt me....al staat de uitkomst wel redelijk vast lijkt me, en kan hooguit zaken als het reces, een gevallen kabinet e.d. invoering in de weg staan. Er is immers een kamermeerderheid in de 2e en zeer waarschijnlijk ook in de 1e kamer....

Ik ook Arjan, maar het vreemde is dat men in de branche gisteren nog nergens van wist.
En in de link die ik vannacht heb gepost in topic men het er over heeft dat het besluit nog niet er door is en dat eerst nog 2e kamer en 1ste kamer etc zich er over moet buigen.

Wat ik denk/hoop is dat het gene wat op de site van de overheid staat een melding had moeten zijn over het mogelijk aan passen van het besluit.

dat ligt er maar net aan hoe de afsteek en verkooptijden in de wet besloten liggen. een complete wet aanpassen vergt idd veel tijd, en daar moet na de 2e kamer de eerste kamer idd goedkeuring voor verlenen. zo een proces kan zomaar 2 jaar in beslag nemen. maar als de afsteek en verkoop tijden in een zogenoemde "algemene maatregel van bestuur" (AMvB) besloten liggen, dan is er niets meer nodig dan een gegrond voorstel van de minister die de verantwoordelijkheid voor de kwestie draagt, en de koning die er vervolgens zijn handtekening onder zet.

nu weet ik alleen niet in welke vorm de regels in de wet omschreven zijn..

Hoe komen we daar achter, heb al ff snel gegoogled maar kon er niks over vinden.
Zijn er hier lezers/leden die daar misschien iets meer van weten hoe dat is vast gelegt ?

dat is de vraag ja. uit de formulering van de link hierboven kun je opmaken dat het een wijziging betreft voor een wet zelf. die is veel omslachtiger. maar stel dat er bij de wet over de afsteektijden en verkooptijden nu staat: "er moet een lijst voor de afsteek- of verkooptijden komen" dan is die lijst opgenomen in een AMvB. ik ga aanstaande woensdag weer naar cursus waar ik momenteel over wetten, het rechtssysteem etc. aan het leren ben. daar zal ik het de leraar eens vragen. die is namelijk ook officier v. justitie. misschien dat hij iets weet over de opbouw van deze wet, en anders waar ik het kan vinden.

ik heb gister met mijn leraar gesproken, en hij dacht dat het hier om een daadwerkelijke wetswijziging moest gaan. hier kun je achter komen door de vuurwerkwet en het vuurwerkbesluit door te spitten, en te kijken of de verkooptijden besloten liggen in de wet of het besluit, daar de wet uiteraard een we is. (die dus veel tijd kost om te wijzigen) en het besluit hoogst waarschijnlijk een AMvB. die dus veel makkelijker te wijzigen is. morgen zal ik er eens door bladeren.

ik ben er al achter! het artikel staat in het vuurwerkbesluit en luid als volgt:

Artikel 2.3.2

1. Het is verboden consumentenvuurwerk ter beschikking te stellen aan een particulier.

2. Het verbod geldt niet op 29, 30 en 31 december met dien verstande dat als een van deze dagen een zondag is het verbod eveneens op die zondag geldt, in welk geval het verbod om vuurwerk ter beschikking te stellen dan niet geldt op 28 december.

Back
Bovenaan