Belhamels vertragen bomruiming met vuurwerk
ZWOLLE - Zonder noemenswaardige problemen zijn gisterochtend in de IJsseluiterwaarden twee vliegtuigbommen uit de Tweede Wereldoorlog onschadelijk gemaakt. Een stel jongens die de bommenruimers met vuurwerk aan het schrikken wilden maken zorgden voor wat vertraging.
Explosievenexpert John Blokvoort stelt met verbazing vast dat de bengels tussen de afzettingen zijn doorgeglipt. Aan de ene kant vrij onschuldig kwajongenswerk, maar aan de andere kant het kost wel weer de nodige tijd. Net als de striemende regen overigens. Maar tegen twaalf uur konden treinen en schepen volgens schema de diensten hervatten.
De vijfhonderdponders waren gespot door het bedrijf REASeuro, dat het tracé van de Hanzelijn op verzoek van ProRail had verkend op de aanwezigheid van munitie uit de Tweede Wereldoorlog. Enkel bij Zwolle sloegen de metaaldetectoren van de bommenruimers alarm. In de zompige grond van de uiterwaarden tussen Engelse Werk en de IJssel leken drie bommen te liggen.
Eén van de metalen objecten bleek een stuk rails van de in de oorlog verwoeste spoorbrug te zijn, de andere twee verdachte objecten bleken wel degelijk explosieven te zijn. Het bleek te gaan om twee vijfhonderdponders van Britse makelij, vliegtuigbommen die met gemak een complete straat van de kaart kunnen vegen. Om een indruk te geven; jaren geleden had een hobbyist in Glanerbrug een soortgelijke bom gedemonteerd en de explosieven eruit gestoomd. De zevenhalve kilo springstof die overbleef (van de oorspronkelijke honderd kilo) dacht hij risicoloos op een grasveldje te kunnen verbranden, ware het niet dat hij de ontsteking was vergeten te verwijderen. Bij de onverwachte ontploffing werd een kleuterschool naast het veldje compleet weggeblazen. Buiten schooltijd, dat wel.
HetExplosieven Opruimingscommando trof dus geen halve maatregelen. De bommen zouden enkel gedemonteerd worden, het opblazen gebeurt later in de Noordzee. Boven en naast de kuilen die rond de Zwolse bommen waren gegraven waren containers met zand geplaatst, die bij een onverhoopte explosie de grootste kracht moesten opvangen. Daardoor kon de zone die afgesloten moest worden beperkt worden tot een straal van 250 meter. Zonder de containers had 2250 meter in het rond ontvolkt moeten worden, zodat zelfs de A28 afgesloten had moeten worden. Nu trof dat lot enkel de treinen over de spoorbrug en de schepen op de IJssel. Tussen acht en twaalf moesten die het 'Sperrgebiet' mijden. Dat was één schipper, een Zwollenaar nota bene, ontgaan; hij moest urenlang wachten voor hij verder kon varen.
Om half twaalf kon het sein 'bom meester' worden gegeven. De rakkers met hun rotjes waren weggejaagd, de ontstekingen onklaar gemaakt, de slagpennen verwijderd, de bommen waren klaar voor transport naar de Noordzee. Al na twee minuten reed de eerste trein toeterend langs de mannen die de klus hadden geklaard.
http://www.destentor.nl/special/han...lhamels-vertragen-bomruiming-met-vuurwerk.ece
ZWOLLE - Zonder noemenswaardige problemen zijn gisterochtend in de IJsseluiterwaarden twee vliegtuigbommen uit de Tweede Wereldoorlog onschadelijk gemaakt. Een stel jongens die de bommenruimers met vuurwerk aan het schrikken wilden maken zorgden voor wat vertraging.
Explosievenexpert John Blokvoort stelt met verbazing vast dat de bengels tussen de afzettingen zijn doorgeglipt. Aan de ene kant vrij onschuldig kwajongenswerk, maar aan de andere kant het kost wel weer de nodige tijd. Net als de striemende regen overigens. Maar tegen twaalf uur konden treinen en schepen volgens schema de diensten hervatten.
De vijfhonderdponders waren gespot door het bedrijf REASeuro, dat het tracé van de Hanzelijn op verzoek van ProRail had verkend op de aanwezigheid van munitie uit de Tweede Wereldoorlog. Enkel bij Zwolle sloegen de metaaldetectoren van de bommenruimers alarm. In de zompige grond van de uiterwaarden tussen Engelse Werk en de IJssel leken drie bommen te liggen.
Eén van de metalen objecten bleek een stuk rails van de in de oorlog verwoeste spoorbrug te zijn, de andere twee verdachte objecten bleken wel degelijk explosieven te zijn. Het bleek te gaan om twee vijfhonderdponders van Britse makelij, vliegtuigbommen die met gemak een complete straat van de kaart kunnen vegen. Om een indruk te geven; jaren geleden had een hobbyist in Glanerbrug een soortgelijke bom gedemonteerd en de explosieven eruit gestoomd. De zevenhalve kilo springstof die overbleef (van de oorspronkelijke honderd kilo) dacht hij risicoloos op een grasveldje te kunnen verbranden, ware het niet dat hij de ontsteking was vergeten te verwijderen. Bij de onverwachte ontploffing werd een kleuterschool naast het veldje compleet weggeblazen. Buiten schooltijd, dat wel.
HetExplosieven Opruimingscommando trof dus geen halve maatregelen. De bommen zouden enkel gedemonteerd worden, het opblazen gebeurt later in de Noordzee. Boven en naast de kuilen die rond de Zwolse bommen waren gegraven waren containers met zand geplaatst, die bij een onverhoopte explosie de grootste kracht moesten opvangen. Daardoor kon de zone die afgesloten moest worden beperkt worden tot een straal van 250 meter. Zonder de containers had 2250 meter in het rond ontvolkt moeten worden, zodat zelfs de A28 afgesloten had moeten worden. Nu trof dat lot enkel de treinen over de spoorbrug en de schepen op de IJssel. Tussen acht en twaalf moesten die het 'Sperrgebiet' mijden. Dat was één schipper, een Zwollenaar nota bene, ontgaan; hij moest urenlang wachten voor hij verder kon varen.
Om half twaalf kon het sein 'bom meester' worden gegeven. De rakkers met hun rotjes waren weggejaagd, de ontstekingen onklaar gemaakt, de slagpennen verwijderd, de bommen waren klaar voor transport naar de Noordzee. Al na twee minuten reed de eerste trein toeterend langs de mannen die de klus hadden geklaard.
http://www.destentor.nl/special/han...lhamels-vertragen-bomruiming-met-vuurwerk.ece