Belgen: De bijzondere relatie van onze noorderburen met vuurwerk

Met alle respect voor mevrouw, maar een onderzoek(st)er die deze hoax niet doorziet;

'...Hoewel er veel mensen te vinden zijn voor zo’n verbod, is het nog niet ingevoerd, behalve in 2020 en 2021 om ziekenhuizen tijdens de coronapandemie te ontlasten'...

Dan doet de rest er voor mij al niet meer toe eigenlijk. Maak gewoon je eigen feestje maar.

Academische bullshit

“Het competitieve is belangrijk. Wie heeft de mooiste, schiet het hoogste en kan het hardste knallen?”

Ja, bij kindertjes met nitraatjes en andere knalletjes mss. Maar de volwassen liefhebber wil gewoon van siervuurwerk genieten om weer een rotjaar weg te blazen, en de gemiddelde burger heeft een potje of pakketje zoals ze een oliebol hebben.

Slaat de plank flink mis met vooroordelen, tunnelvisie, misaannames en gebrek aan kennis van het onderwerp

Academische bullshit

“Het competitieve is belangrijk. Wie heeft de mooiste, schiet het hoogste en kan het hardste knallen?”

Ja, bij kindertjes met nitraatjes en andere knalletjes mss. Maar de volwassen liefhebber wil gewoon van siervuurwerk genieten om weer een rotjaar weg te blazen, en de gemiddelde burger heeft een potje of pakketje zoals ze een oliebol hebben.

Slaat de plank flink mis met vooroordelen, tunnelvisie, misaannames en gebrek aan kennis van het onderwerp

Ik denk dat je het competitieve aspect echt onderschat, uit eigen ondervindingen is dit in een bepaalde laag van de samenleving absoluut waarneembaar. Daar is overigens niet zo veel mis mee en is niet denigrerend bedoeld, zo lang het overigens maar competitief is met legaal spul.

Academische bullshit

Zeker geen "bullshit" wat deze mevrouw schrijft. Het zijn niet de kindertjes die grote ballen de lucht in staan te knallen.
Ze bepleit dat vuurwerk zich bij uitstek leent om met elkaar te concurreren en dat een dergelijke ontwikkeling op een bepaalt moment gaat escaleren.
Wanneer ze uit haar nek zou lullen zou er geen illegale markt voor zwaarder vuurwerk bestaan. Ze heeft het ook over een kleine groep "diehards" en niet de gewone man.
Als je door de jaren heen naar bijvoorbeeld Palau in Valencia kijkt, zie je de tendens waar ze op doelt. Ook "volwassen" mannen.

En dat het niet onze Nederlandse volksaard is om vuurwerk mooi te vinden maar dat dit wereldwijd spectaculair gevonden wordt klinkt mij ook niet dom in de oren.
Ze vind vuurwerk zelf niet zo interessant, maar wel hoe mensen daarmee omgaan. Dat is haar vakgebied en daarover heeft ze vast meer kennis dan gemiddeld.

Zeker geen "bullshit" wat deze mevrouw schrijft. Het zijn niet de kindertjes die grote ballen de lucht in staan te knallen.
Ze bepleit dat vuurwerk zich bij uitstek leent om met elkaar te concurreren en dat een dergelijke ontwikkeling op een bepaalt moment gaat escaleren.
Wanneer ze uit haar nek zou lullen zou er geen illegale markt voor zwaarder vuurwerk bestaan. Ze heeft het ook over een kleine groep "diehards" en niet de gewone man.
Als je door de jaren heen naar bijvoorbeeld Palau in Valencia kijkt, zie je de tendens waar ze op doelt. Ook "volwassen" mannen.

En dat het niet onze Nederlandse volksaard is om vuurwerk mooi te vinden maar dat dit wereldwijd spectaculair gevonden wordt klinkt mij ook niet dom in de oren.
Ze vind vuurwerk zelf niet zo interessant, maar wel hoe mensen daarmee omgaan. Dat is haar vakgebied en daarover heeft ze vast meer kennis dan gemiddeld.

Prima samengevat.
Ik vind het allemaal niet zo negatief klinken.

Elke subcultuur heeft zo zijn eigenaardigheden.
Ik voel mij prima thuis als ik een gabber/hardcore cd/lp opzet.
Maar er zijn er velen die gruwelen van deze muziek soort en de feesten die gehouden wordt.

En dat gruwelen heb ik met zoveel artiesten en de (sub)cultuur die er omheen zit.
Zal ik eens over Anouk beginnen?

Competetief: persoonlijk vind ik het van geen belang het mooiste en of grootste te hebben. Het gaat erom dat je er zelf van kan genieten. Het is wel andere koek als je volledig weggeknald wordt door een buurman met een lading illegaal spul en jouw eigen vuurwerk in het niet valt. Hoewel dat niet snel zal gebeuren als je zelf kwalitatief legaal spul hebt.

Echt jongens? Ik heb dat nooit ergens gemerkt of meegemaakt, behalve met het illegale geknal. OK, dat zijn niet enkel pubers, de (soort van) volwassenen gaan illegaal met shells strooien (nou ja, de tiener ook tegenwoordig). Iets van de grote steden mss meer, dat competitieve? En bepaalde lagen van de bevolking dan idd... Nou ja, 't is maar net wat je tegenkomt waar je leeft, me dunkt. Bizar vind ik, sky is your tapestry, je wilt toch gewoon genieten?! Dat belang van status voor mensen, is me altijd ontgaan...

Inderdaad Richard, status en eigenwaarde meten aan anderen heeft m.i. totaal geen werkelijke waarde in het leven.

Competetief: persoonlijk vind ik het van geen belang het mooiste en of grootste te hebben. Het gaat erom dat je er zelf van kan genieten. Het is wel andere koek als je volledig weggeknald wordt door een buurman met een lading illegaal spul en jouw eigen vuurwerk in het niet valt. Hoewel dat niet snel zal gebeuren als je zelf kwalitatief legaal spul hebt.

Toch hangt er soms ook wel het gevoel dat ze elke jaar weer een betere, grotere dikkere collectie moeten hebben dan vorig jaar. Of de lijstje topic hier.

Het competitieve element zit er denk ik wel hier en daar in.

Academische bullshit

Eens met de overige reacties, haar analyse heeft echt wel voeten in de aarde. Vind het artikel overiges best neutraal ook, zeker in deze tijden…

Toch hangt er soms ook wel het gevoel dat ze elke jaar weer een betere, grotere dikkere collectie moeten hebben dan vorig jaar. Of de lijstje topic hier.

Het competitieve element zit er denk ik wel hier en daar in.
Eens, ik denk dat het competitieve inherent is aan levende wezens. Heeft iets met de voortplanting te maken denk ik zo. Vandaar dat je het meer bij jongeren zal zien dan bij oudjes.

Wat betreft steeds grotere en dikkere collecties en lijstjes topic gaat het er om met welke intentie je iets doet/plaatst. Mijn lijstje staat er ook tussen maar niet met de intentie om te patsen t.o.v. anderen, meer om te delen. Ik vind het zelf ook leuk om te zien welke keuzes anderen maken. Als iemand een gigantische lijst plaatst zou ik graag willen weten wat het plan ermee is, zonder context zegt zoiets mij weinig. Zelf zou ik er niet aan moeten denken, levert me teveel gedoe op en kost mij teveel tijd, bv bij afhalen.

Deze column sluit hier aardig op aan..

'"Vuurwerk maakt me zichtbaar," zegt mijn buurman terwijl hij trots naar de dozen in zijn schuur wijst'

‘Mensen kijken over me heen. Langs me heen. Ik ben niet opzienbarend of meeslepend. Totdat ik op 31 december met een aansteker in mijn handen sta'

James Worthy
25 december 2023 | 10:36

‘4000 euro,’ zegt mijn buurman. Vol trots wijst hij naar de dozen in zijn schuur.

‘Heb je voor 4000 euro aan vuurwerk gekocht? Voor dat geld heb je een prachtige vakantie,’ zeg ik. Ik voel meteen spijt. Wie ben ik om te zeggen hoe mensen hun geld moeten uitgeven? Gisteren kocht ik nog twee skins in Warzone.

‘Ook op vakantie ben ik alleen. En een vakantie duurt maar twee weken of zo. Vuurwerk is anders. Ik weet wat voor mens ik ben. Mensen kijken over me heen. Langs me heen. Ik ben niet opzienbarend of meeslepend. Totdat ik op 31 december met een aansteker in mijn handen sta. Vuurwerk maakt me zichtbaar.’

Ik ben blij voor de buurman. Blij dat hij weet wie hij is. Veel mensen proberen het hele jaar om iemand anders te worden, maar hij probeert het alleen voor één nacht.

‘Hoe kinderen ook naar mij kunnen kijken als ik vuurwerk afsteek. Ze kijken naar me alsof ik een superheld ben. Vol verwondering kijken ze naar hoe ik de lucht met mijn aansteker inkleur. Vorig jaar noemde zo’n kindje mij de nachtregenboogman.’

‘Dat is een puike titel, buurman.’

‘Vind je het niet gek? Dat ik 4000 euro uitgeef om voor een paar uur gezien te worden? Het zijn ook echt alleen de eerste uren van een nieuw jaar. Daarna verdwijn ik weer. Word ik weer onzichtbaar. Ben ik een vuurpijl zonder lontje.’

‘Ik vind het niet gek. Eerder mooi. De helft van wat we kopen, kopen we om gezien te worden. Jij komt er tenminste eerlijk voor uit. Mensen die dure klokjes en onnodig snelle sportwagens kopen, komen er nooit voor uit. Ik vind het niet gek. Ik vind het krachtig.’

‘Het is ook mooi. Mensen steken vaak vuurwerk af om de boze geesten te verjagen, maar ik probeer juist het tegenovergestelde. Wat is het tegenovergestelde van verjagen?’ vraagt hij.

‘Aanlokken?’ zeg ik.

‘Ja, dat is wat ik probeer. Met behulp van vuurwerk spoor ik mensen aan om dichterbij te komen.’

‘Maar ik kom nu toch ook dichtbij?’ vraag ik.

‘Ja, maar zie dit als een soort warming-up voor oud en nieuw. Jouw ogen zijn mijn oefenogen.’

‘Ik voel me vereerd, buurman.’

Hij loopt de schuur in en wrijft over de kartonnen dozen. Op de dozen staan allemaal kleurrijke afbeeldingen en woorden uit talen die ik niet ken. Ik kijk naar mijn buurman. Ik zie mijn buurman. Ik zie hem nu al. Je hebt mensen die altijd gezien willen worden. Of het nou voor macht is of voor status. Of voor likes of voor duimpjes omhoog. De buurman maakt zichzelf heel even zichtbaar met behulp van schoonheid.

In de schuur van mijn buurman staan tien dozen.

Mijn buurman is de nachtregenboogman.

https://revu.nl/artikel/507810/james-worthy-vuurwerk-maakt-me-zichtbaar-zegt-mijn-buurman-terwijl-hij-trots-naar-de-dozen-in-zijn-schuur-wijst

Mooie column Guusje! Vind het weinig met status en competitie te maken hebben. Meer een positieve bijdrage aan het geheel met een goede intentie en ja daardoor kan je gezien en echt gewaardeerd worden.

Mooie column Guusje! Vind het weinig met status en competitie te maken hebben. Meer een positieve bijdrage aan het geheel met een goede intentie en ja daardoor kan je gezien en echt gewaardeerd worden.
Idd, ik geniet enorm van vuurwerk zelf al zou ik er alleen staan.
Maar als er vrienden en familie staat en ik hoor ze oh wauw zeggen, dan voelt het toch extra speciaal, alsof je een show geeft

Back
Bovenaan