Beboet voor afsteken vuurwerk: 'Behoorlijk zuur, maar ik kende het risico'

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Voor Jaimy uit het Limburgse Geleen begint 2021 met een kater. Hij werd vannacht - vlak na 12.00 uur - op de bon geslingerd voor het afsteken van vuurwerk. Als gevolg van de coronacrisis gold er deze jaarwisseling een vuurwerkverbod. "Ik kende het risico, dus ik accepteerde de boete meteen", zegt hij. "Maar het is een slecht begin van het nieuwe jaar."

Behoorlijk zuur, noemt Jaimy zijn straf. Al weet hij nog niet voor welk bedrag hij wordt beboet: de specificatie wordt op een later moment naar hem toegestuurd. "Toen de politie om de hoek kwam rijden, wist ik al hoe laat het was. Het is een slecht begin van het nieuwe jaar, maar wel een beetje mijn eigen schuld."

Politie: drukke jaarwisseling

Niet alleen in Geleen, de politie heeft in heel Nederland meldingen gehad van overlast door met name branden en vuurwerk. Mogelijk komt dat doordat mensen vanwege het vuurwerkverbod eerder melding van overlast deden. Toch spreekt de politie van een 'drukke jaarwisseling met veel overlast'. Hoeveel boetes er in totaal zijn uitgedeeld voor het overtreden van het vuurwerkverbod is nog niet bekend.

Bij de ziekenhuizen kwamen afgelopen nacht veel minder vuurwerkslachtoffers binnen dan andere jaren. Minister Ferd Grapperhaus (Justitie) reageerde daar vanmiddag tevreden op. "Het is een nacht geweest met nog wel incidenten door het land heen, maar de ziekenhuizen geven aan dat er minder belasting is geweest. Daar is het ons in eerste plaats om te doen." Hij gaf Nederland een compliment voor de rustige jaarwisseling.

Voor Jaimy is vuurwerk afsteken een traditie. "Ik had mijn vuurwerk gekocht in België, nog voordat werd besloten tot een landelijk vuurwerkverbod. Als ik het niet had afgestoken, zou het een jaar lang zijn blijven liggen. Dat vond ik zonde. Ik vind het leuk om ieder jaar wat af te steken."

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/ned...rwerk-verbod-oud-nieuw-jaarwisseling-overlast

Dat is zeker zuur. Maar...
Als je half oktober je vuurwerk al klaar hebt liggen, je het een zonde vindt om je vuurwerk een jaar te bewaren, je gewoon door een verbod heen stookt, je blijft staan voor de politie en je boete accepteert dan ben je gewoon een held.

Hij is dan denk ik in Geleen helaas een van diegene die pech heeft gehad. Ik heb heel veel mensen in geleen gesproken die weinig tot geen politie heeft gezien of alleen een waarschuwing kregen. Respect voor je verhaal en zeker dat je gewoon bent gaan knallen net als de meesten in Geleen!! Dit jaar nieuwe kansen!

Back
Bovenaan