BE: Ezeleigenaar start petitie tegen vuurwerk

ylke

VWC lid

Puiveldenaar Frank Pollet start een petitie tegen vuurwerk. Met de actie wil hij stads- en gemeentebesturen wijzen op de gevaren van het, vaak zonder vergunning, afsteken van vuurwerk. Vorige week donderdag kwamen in Temse twee pony's om het leven toen die, geschrokken van knallend vuurwerk, de sporen oprenden.

Een aanstormende trein kon een aanrijding niet vermijden, met de dood tot gevolg. De eigenares van de dieren was niet op de hoogte van het vuurwerk, anders had ze naar eigen zeggen de dieren veilig achter slot en grendel gestopt.

Frank Pollet, zelf de trotse eigenaar van twee ezels, wil er niet aandenken wat er allemaal kan gebeuren als die dieren zich rot schrikken en uitbreken. Als eigenaar draai je dan ook vaak op voor de kosten. Om dit probleem aan te kaarten, schreef hij het stadsbestuur aan, maar voorlopig zonder veel resultaat. Daarom startte hij deze petitie.

Volgens burgemeester Christel Geerts (sp.a), die instaat voor de openbare veiligheid, is het aan banden leggen van vuurwerk, vooral op oudejaarsnacht, onbegonnen werk. Ze wil wel een strengere aanpak van het probleem. Schepen van Landbouw Ben Van Eynde is voorstander van een sensibiliseringscampagne. "Mensen moeten nog eens extra gewezen worden op de gevaren van vuurwerk. Wie vuurwerk aansteekt en schade veroorzaakt, zou daar ook voor moeten aansprakelijk gesteld worden en niet de eigenaar van de dieren", aldus de schepen. Al meer dan 100 mensen ondertekenden de petitie.

Pollet gaat nu ook dierenrechtenorganisaties, dierenartsen en asiel aanschrijven. Finaal zal de petitie overhandigd worden aan het stadsbestuur

Bron

Vuurwerk verbieden op oudjaar?Gooi die dieren dan lekker in een schuur kunnen ze ook niet uitbreken.Dat er rekening mee moet worden gehouden snap ik met shows bijvoorbeeld,die niet aangekondigd zijn,maar hoezo ook gelijk met oud en nieuw willen verbieden?Je weet dat die dagen vuurwerk word afgestoken,dus hou de dieren dan gewoon binnen en gun een ander ook is wat.

Weetje wat het vaak is.
Er gebeurd iets traumatisch met de mensen.
Dan gaan ze na denken.
Alleen door het trauma kunnen ze niet helemaal helder meer denken.
En dan krijg je van deze dingen.
Kijk dat hij mensen attent wil maken Met betrekking tot vergunningen enzv tot daar aan toe.
Maar oudjaar verbieden>..?
Juist dat is het trauma dat zorcht dat men door draaft..
Ja ik heb ook een trauma.. en trauma van het tegen vuurwerk gebeuren:D

Laatst bewerkt:
Och. Er zijn meer dingen waar super harde knallen vanaf komen. Dan gaan ze zeker mij ook beboeten als ik een keer langs een weiland rijdt en er komt toevallig een knal en een steekvlam uit mijn uitlaat. Ik hoor ze het al roepen: "Laten we alle getunede auto's verbieden! Want daar van raken beesten in de war"

Zo zie je de invloed die de media ook uitoefent op onder andere de anti-vuurwerk berichten.
100 mensen die een petitie ondertekenen, dat is ronduit een lachertje.
Met de zin:
Al meer dan 100 mensen ondertekenden de petitie.
Wordt net gedaan of dit een grote stap is.

Gebeurt niet alleen bij vuurwerk-gerelateerde berichten. Lees krantenstukken maar eens 2 keer en je vind veel van dit soort bijna niet opvallende, maar toch soms denkbeelden bepalende zinnetjes in nieuwsberichten.

Zo zie je de invloed die de media ook uitoefent op onder andere de anti-vuurwerk berichten.
100 mensen die een petitie ondertekenen, dat is ronduit een lachertje.
Met de zin:

Wordt net gedaan of dit een grote stap is.

Gebeurt niet alleen bij vuurwerk-gerelateerde berichten. Lees krantenstukken maar eens 2 keer en je vind veel van dit soort bijna niet opvallende, maar toch soms denkbeelden bepalende zinnetjes in nieuwsberichten.

tis wel gek dat dit nu in belgie gebeurd aangezien ze ten opzichte van nederland een gezondere kijk op vuurwerk hebben,ik had dit eerder in nederland verwacht waar nitraatjes vergeleken word met taliban bommen:bye:

Boeren die niets meemaken zeiken nu eenmaal om alles. Heeft te maken met prikkels/stimuli. Hoe minder er gebeurt, des te angstiger de mens. En angst is nog altijd een slechte raadgever. België loopt in veel gevallen 30 jaar achter op Nederland. Wat betreft de hoeveel prikkels/stimuli is dat zeker het geval. Kwestie van emanciperen en meegaan met de tijd.

Back
Bovenaan