Baarle bang van vuurwerk

moontan

VWC lid
Baarle bang van vuurwerk

Baarle-Nassau - De VVD in de gemeente Baarle-Nassau trekt opnieuw aan de bel over de veiligheidsrisico's van de vuurwerkverkoop in het centrum van het dorp. Fractievoorzitter Ben Wentink zegt zich grote zorgen te maken over mogelijk explosiegevaar.

De recente grote brand in de Boerenbond in Schijndel toont aan dat die angst niet denkbeeldig is, zegt hij. In die winkel lag ook vuurwerk opgeslagen en daar moesten bewoners in de directe omgeving uit voorzorg worden geëvacueerd. Wentink wil dat het college het probleem opnieuw onder de aandacht brengt van de Belgische buren. In het grensdorp Baarle-Nassau, met zijn vele Belgische enclaves, is de opslag van vuurwerk al jaren een heet hangijzer. In het Belgische Baarle-Hertog zijn vijf winkels die, anders dan in Nederland, het hele jaar door vuurwerk mogen verkopen. Ze mogen echter maar beperkte voorraden in kleine bunkers opslaan, waardoor er constant nieuwe hoeveelheden moeten worden aangevoerd. Vooral vanaf september is het een aan- en afrijden van busjes en vrachtwagens met vuurwerk dwars door het dorp, met alle veiligheidsrisico's van dien, aldus de VVD. De liberalen willen dat het transport strenger wordt gecontroleerd. De gemeenteraad van Nassau wil dat de vuurwerkopslag verhuist naar een bedrijventerrein buiten het centrum. De afgelopen jaren is daarvoor al vaak gepleit bij de raad van Hertog. Die zegt echter machteloos te staan, omdat de verkoopvergunningen worden verstrekt door de Belgische provincie.

Ook onder de inwoners van Baarle-Hertog is de angst voor explosie-gevaar groot, zegt Forum-raadslid Frans de Bont.
Hij wil dat aflopende vergunningen in het centrum niet meer verlengd worden.

http://www.bndestem.nl/regio/breda/6858992/Baarle-bang-van-vuurwerk.ece

Is Forumraadslid Frans soms de broer van Arno? (Is it in the name :D)

Welke verkooppunten zouden er dan getroffen worden als hij dat erdoor krijgt, valt daar iets over te zeggen?

Was de brand in Schijndel juist niet een uitstekend voorbeeld hoe het wél moet? De veilige bunkers hebben het vuurwerk al die tijd van de brand gescheiden kunnen houden. Daarom is er ook gelukkig niets ernstigs gebeurd. Als men op de aangegeven manier gaat redeneren, kunnen we de aanwezige huishoudens maar beter ook afsluiten van aardgas en de schuurtjes ontdoen van brandbare vloeistoffen. Ik denk dat laatstgenoemde objecten eerder voor problemen kunnen zorgen dan de opslag van een paar honderd kilo (netto sas) vuurwerk in een veilige bunker.

Cameo

Idd daar werd weer eens aangetoond dat de bunkers het bij een brand prima volstaan. Hoe het met de bunkers in baarle zit weet ik natuurlijk niet maar hier zijn ook eisen aan gesteld. Ze zijn de mensen allemaal weer aan het bang maken en veel mensen gaan hier in mee.

Tsja wat denk je ervan als het Rijnmond gebied met al die olie en andere dingen in de brand vliegt...Verbied dat dan ook maar so snel mogelijk! :bye:

huh?? Was het in schijndel inderdaad niet zo dat door grote mate van voorzorgsmaatregelen zoals een degelijke bunker, sprinker installatie, enz dat die brand niet bij het vuurwerk kon komen? en dan nog.. explosie gevaar?.

Aan de andere kant kan ik het ook wel begrijpen. vuurwerk winkels zoals die van Harry Loots, Pyroshop, Zena, enz liggen ingeklemd tussen (normale) huizen, winkels en horeca. En dit gelegen aan relatief smalle straten. Dat dit een potentieel gevaar met zich mee brengt is dus niet geheel ondenkbeeldig. Ook de eisen aan bunkers zijn in België anders (lees: soepeler)

mischien is dit punt nu extra aan gewakkerd omdat een pand pal naast onze vriend harry loots is uit gebrand!
mits dat zag ik van de week toen ik er langs af reed:D

Back
Bovenaan