Attractiepark Toverland stopt met knalvuurwerk

YorickT

VWC lid
Toverland gaat stoppen met het afsteken van knalvuurwerk. Om te voorkomen dat koeien in de buurt van schrik op hol slaan, gebruikt het Limburgse attractiepark in het vervolg alleen nog stil vuurwerk. Dat bevestigt een woordvoerster aan Looopings.

In Toverland is tijdens de zomermaanden en tijdens de halloweenperiode traditiegetrouw een grote vuurwerkshow te zien. Een boer klaagt al jaren dat zijn koeien uitbreken als er in het pretpark vuurwerk wordt afgestoken. Toverland nam in het verleden al verschillende maatregelen. Ook volgde er een gang naar de rechter.

In 2017 vertelde een voorlichtster dat er "goede afspraken" waren gemaakt met de boer. "We zorgen bijvoorbeeld voor lichtmasten in de wei bij de koeien, zodat ze rustig blijven." Vorig jaar koos Toverland voor "een combinatie van regulier en stil vuurwerk".

Overlast
Kennelijk waren die maatregelen toch niet helemaal afdoende. "We snappen dat deze boer zich zorgen maakt om de veiligheid", zegt de woordvoerster nu. Daarom wordt er helemaal afgestapt van knalvuurwerk. "We beperken de overlast voor de omwonenden en het vee tot een minimum."

De Midzomeravonden van Toverland - inclusief vuurwerkshow - vinden dit jaar plaats op elke woensdag en zaterdag van 17 juli tot en met 17 augustus.

Bron: https://www.looopings.nl/weblog/12154/Attractiepark-Toverland-stopt-met-knalvuurwerk.html

Show v.d. midzomeravonden 2018

Vind het jammer om dit te horen, hoewel ik Caffero erop vertrouw alsnog een toffe 'stille' show neer te zetten.

Het is verbazingwekkend om te zien hoe op een plek als Toverland (lees midden in de velden) er toch nog zulke problemen jaar naar jaar kunnen ontstaan.

1 keer per jaar, wow die boer kan dan toch die koeien in de stal gooien voor 1 avond. Of hij brengt ze naar de slager :bonk:

Dus geen vuurpijlen en cakes meer in deze shows. Blijven fonteinen en vlam-machines over. Triest en heel jammer, vooral omdat de oude show massa's mensen aantrok vorig jaar. Voor mij aanleiding dit jaar niet meer te gaan.

1 keer per jaar, wow die boer kan dan toch die koeien in de stal gooien voor 1 avond. Of hij brengt ze naar de slager :bonk:

Het gaat om meerdere shows per jaar. Ik geloof soms ook vrij kort achter elkaar.
Dan zijn de kalveren nog niet groot gemoeg voor de slacht :rolleyes:

Dus geen vuurpijlen en cakes meer in deze shows. Blijven fonteinen en vlam-machines over. Triest en heel jammer, vooral omdat de oude show massa's mensen aantrok vorig jaar. Voor mij aanleiding dit jaar niet meer te gaan.

Er zijn best wat stille effecten te krijgen. Ook in consumentenvuurwerk. Met goed uifgewerkte tail/mine, crossette en spinners ook nog best wat leuks neerzetten

Triest om te lezen weer. Uiteraard is er met stil vuurwerk ook een prima show neer te zetten. Maar kom op zeg, consu cake's moet tog prima kunnen. Als ze nou 4'' salute's staan te schieten kan ik er meer in komen, maar dit...

Het gaat om meerdere shows per jaar. Ik geloof soms ook vrij kort achter elkaar.
Dan zijn de kalveren nog niet groot gemoeg voor de slacht :rolleyes:

Klopt gaat inderdaad over 10 shows in de zomervakantie en dit zal ook wel gelden voor de halloween shows die ook ongeveer 10x zullen zijn denk ik.

Dat is natuurlijk niet helemaal waar, zoals gezegd zijn er genoeg cakes met een stil effect;
Crosettes, falling leaves, brocade waterfall, spinners, tails, enz.
Hier is uiteraard in combinatie met een hoop pse en vlammen echt nog wel iets leuk van te maken.

Het is verbazingwekkend om te zien hoe op een plek als Toverland (lees midden in de velden) er toch nog zulke problemen jaar naar jaar kunnen ontstaan.

Vergis je hier niet in, het geluid gaat echt wel ver, zeker omdat alles zo open is. Maar zoals gezegd, waarom kan de boer de koeien niet binnen zetten ten tijde van deze shows?

Toverland wil echt een serieus groot park worden (is al de goede kant op aan t gaan) gaat dat dan betekenen dat het nooit meer cakes met boeketten mag schieten? Dus als het een formaat word kwa Efteling (wat het echt wel word gezien de plannen) mag het ook nooit een serieuze oud en nieuw show schieten.
Dat zou toch echt wel heel jammer zijn voor een park van formaat als Toverland.

Vergis je hier niet in, het geluid gaat echt wel ver, zeker omdat alles zo open is. Maar zoals gezegd, waarom kan de boer de koeien niet binnen zetten ten tijde van deze shows?

Toverland wil echt een serieus groot park worden (is al de goede kant op aan t gaan) gaat dat dan betekenen dat het nooit meer cakes met boeketten mag schieten? Dus als het een formaat word kwa Efteling (wat het echt wel word gezien de plannen) mag het ook nooit een serieuze oud en nieuw show schieten.

Klopt maar het probleem ligt dus ook niet bij de omliggende dorpen maar bij net die ene boer. Een probleem dat zich al jaren voordoet natuurlijk.

Ik denk dat het wel mee zal vallen, die boer ligt er op steenworp afstand van Toverland, ooit zal hij toch uitgekocht gaan worden en dan is het weer vrij spel. Hoe dat dan uiteindelijk afloopt is natuurlijk maar de vraag. Ik gun het ze van harte, maar dat wist je natuurlijk al ;)

Dus alweer word vuurwerk het slachtoffer van een of andere zuurzeikende debiel die t bestaan niet waardig is. Zucht, wanneer sterft dit volk nou eindelijk eens uit, ze vermoorden echt alles om zich heen. In dit geval letterlijk...

Dat is natuurlijk niet helemaal waar, zoals gezegd zijn er genoeg cakes met een stil effect;
Crosettes, falling leaves, brocade waterfall, spinners, tails, enz.
Hier is uiteraard in combinatie met een hoop pse en vlammen echt nog wel iets leuk van te maken.

Natuurlijk heb je gelijk.
Maar net zoals het grote gros van de liefhebbers, wil ik knalluhh horen, die natuurlijk ook een groter effect teweegbrengen.
Die stille effecten boeien mij persoonlijk niet; ik zal er zelf mbt cakes geen cent aan uitgeven. Maw persoonlijke keuze dus van mijzelf om niet meer naar hun shows te gaan.
Cat2 knallen moeten kunnen bij zo'n show vind ik. Haalt die ene boer zijn vee maar paar minuten binnen met de radio aan :-)
Doet hij als dierenvriend bij onweer natuurlijk ook...?

Nu vraag ik me af of ze voortaan dan ook geen muziek erbij mogen draaien?
De vuurwerkshows in Toverland zijn namelijk altijd pyromusicals...

Grote onzin weer allemaal.
Mensen kunnen tegenwoordig niets meer verdragen.

Waarom geen oorstoppen uitvinden voor koeien?
Voor paarden heb je ze wel,voor zover ik weet...

Back
Bovenaan