Atsma wil Europese aanpak vuurwerk

AMSTERDAM - Staatssecretaris van Milieu Joop Atsma (CDA) wil dat de handel in illegaal vuurwerk Europees wordt aangepakt.

Atsma gaat maandag zijn ambtgenoten in de EU in Brussel vragen scherper hierop te gaan controleren en duidelijker te gaan handhaven.

Dat zei hij donderdagavond in het televisieprogramma Eenvandaag.

Zorgen
De staatssecretaris maakt zich zorgen over de grote hoeveelheid illegaal zwaar vuurwerk die steeds vaker uit Oost-Europa Nederland binnenkomt. Waardoor dat precies komt, weet Atsma niet. " Het zou kunnen zijn omdat wij meer en meer afspraken maken met China over het aanpakken van illegaal vuurwerk", denkt hij.

Volgens de staatssecretaris zit er echter maar één ding op: met andere Europese landen afspreken dat ook zij strenger worden op dit gebied. "Ik zal mijn collega's maandag in Brussel vragen om hun eigen inspecties meer aan te sturen op het controleren van vracht en vuurwerk op illegaliteit."

Betere controles
Hoewel het Atsma in eerste instantie gaat om meer en betere controles, zou één standaardnorm ideaal zijn, zegt de staatssecretaris. "Onveilig vuurwerk mag niet bestaan, illegaal vuurwerk willen we niet, en daar moet je samen afspraken over maken. Als dit uiteindelijk leidt tot een duidelijke norm, daar kan niemand op tegen zijn."

Het opstellen van een standaardnorm vergt volgens de staatssecretaris echter veel tijd. Voor de korte termijn denkt hij daarom dat alle Europese landen het meest gebaat zijn bij een duidelijke handhaving en veel inspecties.

BRON

http://www.nu.nl/politiek/2694754/atsma-wil-europese-aanpak-vuurwerk.html

Is die kerel nou zelf niet op de hoogte van de Europese afspraken over vuurwerk? Gaat hij nou echt vragen om zich door andere landen de les te lezen krijgen? Wil hij opeens alleen voor dit geval de EUafspraken gaan wijzigen en weer grenzen gaan instellen?

Een fraai staaltje gebrek aan dossierkennis en algehele naïviteit op dit vlak. Schaamachtig.

Nog even door'ranten': dus omdat zij hier in NL maar 3% te pakken kunnen krijgen, moeten andere landen tot China aan toe het klusje maar klaren voor de prutsers van OM hier in Nederland? En dan moet de hele Europese wetgeving en controles maar aangepast worden omdat dit kikkerlandje ergens een probleem mee heeft/van maakt? Och man, ik kan me hier zo druk om maken hè, zo'n sterk voorbeeld van de debiliteit van ons overheidsapparaat. Wat een zelfgenoegzame prutsers met een bord van illusies voor hun kop, sjongejonge.

Dat krijg je als je alleen maar floprotjes toestaat. De knalliefhebber gaat op zoek naar iets harders dat logischerwijs steeds extremere vormen aanneemt. De nederlanse overheid denkt dan maar weer even andere landen te wijzen op een probleem dat zij niet hebben. Wat een land.. Eerst zelf een probleem veroorzaken en een ander het op laten lossen. Laat nl de regels maar versoepelen ipv andersom....

Dat krijg je als je alleen maar floprotjes toestaat. De knalliefhebber gaat op zoek naar iets harders dat logischerwijs steeds extremere vormen aanneemt. De nederlanse overheid denkt dan maar weer even andere landen te wijzen op een probleem dat zij niet hebben. Wat een land.. Eerst zelf een probleem veroorzaken en een ander het op laten lossen. Laat nl de regels maar versoepelen ipv andersom....

Precies hoe ik er ook over denk! Goed gesproken

CDA zakt weer verder weg...

Je kunt zoiets niet uitbannen, wie denkt hij wel niet wie hij is.
Even afspreken met andere landen om het maar strenger te maken, alleen maar omdat Nederland het wilt? Denkt hij nou echt dat dat gaat lukken?
En China even de les lezen dat ze scherper moeten zijn op illegaal vuurwerk... laat me niet lachen!
Als ik echter ergens om moet lachen, is het de man van CDA wel, want dit is buiten gewoon triest.

Ze moeten niet zo lopen te janken over vuurwerk, het is een heel klein iets.
Als ze nou gewoon meegaan met de rest van Europa, dan is er niets aan de hand.
Dus:

Cakes 500 gram met 25 gram per tube
Pijlen 75 gram
Knallers 2 gram met flash
Matten 250 gram met flash

En ze zijn van het gezeur af.

Succes Atsma met je zeuren:bye:

Cakes 500 gram met 25 gram per tube
Pijlen 75 gram
Knallers 2 gram met flash
Matten 250 gram met flash

En shellkitjes 1.5''
Echter denk ik niet dat Nederland ooit de wetgeving aan gaat passen. Het geld wat ze opstrijken aan al die boetes spekt de staatskas veel te goed

En shellkitjes 1.5''
Echter denk ik niet dat Nederland ooit de wetgeving aan gaat passen. Het geld wat ze opstrijken aan al die boetes spekt de staatskas veel te goed

Volgens onze taskforce zijn shells nergens in Europa te verkrijgen voor consumenten. De regelmakers zullen dus waarschijnlijk niet eens weten wat shellkitjes zijn. :p werden wij liefhebbers maar eens serieus genomen door de overheid en media. Helaas heeft sensatie en zieltjes winnen hun prioriteit.

Wat ik hier uit opmaak is dat men het volgende verwacht.

Alle landen in europa moeten stoppen met vuurwerk import aangezien eigenlijk alles wat men vanuit andere landen uit europa invoert naar Nederland als illegaal word bestempeld.
In Nederland hebben die pippo's echt een plank voor hun kop.
Wat hier als illegaal benoemd word is in sommige landen legaal verkrijgbaar voor consument,Dus loop niet zo onzinnig te blaten als een hersenloos schaap!!!
Mijn motto is,Verbeter de wereld maar begin bij jezelf.
Versoepeling van de regels en het besluit omspitten,Zolang dat niet gebeurd kun je zeiken en miepen tot je een ons weegd.
Doe gewoon niet zo angstig alsof men de bevolking moet beschermen tegen uitsterven door zwaarder vuurwerk toe te laten.
Zoals ik al vaker zeg.

Kooien weg ermee.
Flash rollen toestaan.
Flash knalwerk toestaan.
Single shots tot 2.5" toestaan
Cakes tot 1 kilo met max 25gr pts per tube toestaan.
Pijlen tot 75gr ex aandrijving toestaan.

gr

laat die man eerst maar eens alle neuzen de zelfde kant op krijgen .
dan ben je over de helft :)

Ik denk dat dat zo 1 2 3 niet gaat lukken.
De euro crisis wordt steeds groter en het enigste wat de EU onderling afspreken zijn pappen en nathouden akkoorden.
En Nederland loopt als braafste jongetje van de klas vooraan, om weer 10 miljard in de crisis pot te gooien.
Maar dat moeten wij als burgers betalen, terwijl wij ons nu en in 2012 helemaal moeten blauw moeten betalen aan verhoogde zorgkosten, verhoogde woz, enz, enz....

Moeten wij eens doen, voor 2000 euro vuurwerk bestellen en de rekening aan de buren geven.
Wat zullen onze buurtjes zeggen, ben je helemaal van de pot gepleurt.

Maar laat ik maar even stoppen want ik dwaal af.

Misschien moet minister Atsma eens verdiepen in de vuurwerk wet en regelgeving van de andere Europese landen.
En daarna mag ie zijn mond open doen.

Ik denk dat dat zo 1 2 3 niet gaat lukken.
De euro crisis wordt steeds groter en het enigste wat de EU onderling afspreken zijn pappen en nathouden akkoorden.
En Nederland loopt als braafste jongetje van de klas vooraan, om weer 10 miljard in de crisis pot te gooien.
Maar dat moeten wij als burgers betalen, terwijl wij ons nu en in 2012 helemaal moeten blauw moeten betalen aan verhoogde zorgkosten, verhoogde woz, enz, enz....

Moeten wij eens doen, voor 2000 euro vuurwerk bestellen en de rekening aan de buren geven.
Wat zullen onze buurtjes zeggen, ben je helemaal van de pot gepleurt.

Maar laat ik maar even stoppen want ik dwaal af.

Misschien moet minister Atsma eens verdiepen in de vuurwerk wet en regelgeving van de andere Europese landen.
En daarna mag ie zijn mond open doen.

dat bedoel ik :wink:

Ik durf te wedden dat als hij naar landen als spanje of italie gaat dat hij dan vierkant uitgelachen word, die man schiet ech niets op met dit soort fratsen. Denkt ie echt dat omdat hij gaat zeuren dat het niet mag en het gevaarlijk is, onze poolse vrienden ineens stoppen met vrachtwagens vol naar Nederland te rijden?

En ja, het klopt wel dat een zelfde regelveving in europa goed zou werken, maar dan niet volgens nederlands dictaat :rolleyes: Zie je het al voor je, dat die spanjaarden ineens met rotjes en babypijltjes zouden rondlopen? :frusty:

Geef ons dan in NL maar waar we om vragen en dat is echt niet veel, met 2 gram flash in grondknallers en gewoon 25gram per tube in cakes zouden veel van ons al blij zijn!

Gaan we niet al te makkelijk voorbij aan een van de grootste reden die deze discussie maar blijft voeden, namelijk het omgaan met dit zwaarder vuurwerk.
Als iedereen die niet Nederlands vuurwerk in het bezit heeft dit op een normale manier afsteekt, dus geen opblaaspraktijken ed, dan zal je veel minder mensen horen over een verbod van ed (een enkele natuurfreak daargelaten).
Mijn mening is dat dit de grootste bron van ergernis is. Al maanden worden er allerlei zaken opgeblazen, hoor je enorme dreunen enz enz.
Kortom: oorzaak en gevolg....

Gaan we niet al te makkelijk voorbij aan een van de grootste reden die deze discussie maar blijft voeden, namelijk het omgaan met dit zwaarder vuurwerk.
Als iedereen die niet Nederlands vuurwerk in het bezit heeft dit op een normale manier afsteekt, dus geen opblaaspraktijken ed, dan zal je veel minder mensen horen over een verbod van ed (een enkele natuurfreak daargelaten).
Mijn mening is dat dit de grootste bron van ergernis is. Al maanden worden er allerlei zaken opgeblazen, hoor je enorme dreunen enz enz.
Kortom: oorzaak en gevolg....

Dit is niet al maanden maar al jaren aan de gang. Het wordt nu enkel uitvergroot in de media. Wij liefhebbers roepen al jaren dat hier iets aan moet gebeuren maar niemand wilde luisteren. Het heeft dus jaren geduurd voordat de overheid echte stappen onderneemt tegen dit fenomeen. Het nadeel is dat alles over een kam gescheerd word. De politie kan niet ruiken dat jij wel normaal omgaat met (in nederland) illegaal vuurwerk dus ook jij krijgt de volle, absurde straf. Kan me echt dood irriteren aan alle onwaarheden die nu de ronde doen in de media over vuurwerk. Iets dat een stel raddraaiers veroorzaakt en waar wij niks aan kunnen doen omdat toch niemand luisterd..

Succes Atsma, om vuurwerk dat in buitenland legaal wordt verkocht te verbieden:bonk: Zoals gezegd is het beter om Nederlands vuurwerk te verbeteren zodat men geen buitenlands vuurwerk hoeft aan te schaffen.:bye:

Hier in Nederland zijn er meer slachtoffers van geweld, misbruik, roof, etc. Even schoffelen een voorwaardelijke straf in hotel gevangenis en je mag de straat weer op. Laten ze dit soort tuig en toestanden aanpakken. Als ze de een niet kunnen pakken en de aandacht van hun eigen wanbeleid willen verlichten dan pakken ze de eerlijke burger. Vuurwerk afsteken is er maar 1 keer in het jaar. Tuurlijk grote levensgevaarlijke vuurwerkbommen zijn te gevaarlijk. Maar een verhoging van de toegestane kruid/gram inhoud kan toch geen kwaad. Ik denk dat de Nederlandse overheid het ook veel erger vind dat ze geen winst kunnen maken op de verkoop van illegaal vuurwerk, ze kunnen er geen marge over krijgen. Als ze je pakken ja, dan heb je een boete maar daarmee houden de inkomsten die de overheid hieruit vangt op. Misschien moet de overheid de burger maar een keer tegemoet komen en niet andersom. Geef ons meer kruidinhoud en flash inhoud voor de knallers en dan komen we een heel eind.

Back
Bovenaan