bonzo26
VWC lid
Ik ben erg benieuwd hoe andere freaks over het onderstaande denken:
Ik werd met name getriggerd door het draadje over alle artikelen, die zijn afgekeurd en hoe winkeliers daar ieder op hun eigen manier (en over het algemeen met de beste bedoelingen) mee om gaan. Feit is wel dat winkeliers anders omgaan met het compenseren van een klant, als een artikel niet uitgeleverd kan worden, omdat het niet op voorraad is, is afgekeurd, etc, varierend van geld terug tot een vervangend artikel, dan wel verplicht of in overleg.
Al meer dan 30 jaar lees ik in vuurwerkfolders en op websites ook stelselmatig de 'clausule': indien een artikel niet leverbaar is, zorgen wij voor een gelijkwaardig of duurder artikel.
Laat ik aftrappen met mijn eigen mening.
Het kan wat mij betreft niet dat je als consument per definitie wordt afgescheept met een vervangend artikel. Nette winkels informeren de klant daarover en bieden hen in overleg alternatieven aan. Er zijn ook winkels die helemaal niets vooraf melden, waarbij je tijdens het controleren van je bestelling ter plekke voor verrassingen komt te staan midden in de hectiek.
Met geen van beide opties hoef je echter akkoord te gaan en volgens mij heb ik Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek aan mijn zijde (tot 'dekkingskoop' aan toe). Je hebt als koper in ieder geval het recht om in dergelijke situaties om de koop ongedaan te maken en ten alle tijden je geld terug te vragen.
Volgens mij is dit buiten vuurwerk om ook heel logisch. Ik kan me niet voorstellen dat als men een wasmachine via een webwinkel koopt en deze blijkt niet leverbaar te zijn, dat men dan genoegen moet/mag nemen met een andere wasmachine (of nog erger, een magnetron) die toevallig wel in het magazijn staat.
Dus ook wat betreft vuurwerk, nee ik wil in principe geen vervangend artikel en al helemaal niet zonder overleg. Als ik dat vervangende artikel zelf erg interessant vond, had ik het zelf al wel besteld. Ik wil als consument niet met een B keuze worden opgezadeld. Voor freaks geldt ook regelmatig dat de voordelige prijs dat vervalt en het ontbrekende artikel wordt gewogen tegen een ander artikel tegen de dan geldende december prijzen, waardoor je er per saldo ook financieel nog op inlevert.
Zijn jullie net zo 'veeleisend' of accepteren jullie een alternatief wat makkelijker?
p.s. ik ken overigens ook genoeg winkels (ook hier op het forum) waar dergelijke issues in prima overleg worden opgelost tot wederzijdse tevredenheid
Ik werd met name getriggerd door het draadje over alle artikelen, die zijn afgekeurd en hoe winkeliers daar ieder op hun eigen manier (en over het algemeen met de beste bedoelingen) mee om gaan. Feit is wel dat winkeliers anders omgaan met het compenseren van een klant, als een artikel niet uitgeleverd kan worden, omdat het niet op voorraad is, is afgekeurd, etc, varierend van geld terug tot een vervangend artikel, dan wel verplicht of in overleg.
Al meer dan 30 jaar lees ik in vuurwerkfolders en op websites ook stelselmatig de 'clausule': indien een artikel niet leverbaar is, zorgen wij voor een gelijkwaardig of duurder artikel.
Laat ik aftrappen met mijn eigen mening.
Het kan wat mij betreft niet dat je als consument per definitie wordt afgescheept met een vervangend artikel. Nette winkels informeren de klant daarover en bieden hen in overleg alternatieven aan. Er zijn ook winkels die helemaal niets vooraf melden, waarbij je tijdens het controleren van je bestelling ter plekke voor verrassingen komt te staan midden in de hectiek.
Met geen van beide opties hoef je echter akkoord te gaan en volgens mij heb ik Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek aan mijn zijde (tot 'dekkingskoop' aan toe). Je hebt als koper in ieder geval het recht om in dergelijke situaties om de koop ongedaan te maken en ten alle tijden je geld terug te vragen.
Volgens mij is dit buiten vuurwerk om ook heel logisch. Ik kan me niet voorstellen dat als men een wasmachine via een webwinkel koopt en deze blijkt niet leverbaar te zijn, dat men dan genoegen moet/mag nemen met een andere wasmachine (of nog erger, een magnetron) die toevallig wel in het magazijn staat.
Dus ook wat betreft vuurwerk, nee ik wil in principe geen vervangend artikel en al helemaal niet zonder overleg. Als ik dat vervangende artikel zelf erg interessant vond, had ik het zelf al wel besteld. Ik wil als consument niet met een B keuze worden opgezadeld. Voor freaks geldt ook regelmatig dat de voordelige prijs dat vervalt en het ontbrekende artikel wordt gewogen tegen een ander artikel tegen de dan geldende december prijzen, waardoor je er per saldo ook financieel nog op inlevert.
Zijn jullie net zo 'veeleisend' of accepteren jullie een alternatief wat makkelijker?
p.s. ik ken overigens ook genoeg winkels (ook hier op het forum) waar dergelijke issues in prima overleg worden opgelost tot wederzijdse tevredenheid
Laatst bewerkt: