Mooie analyse van hoe media en regering te werk gaan om de publieke opinie te beïnvloeden. Zie bron voor screenshots van de betreffende teletekst-pagina's.
http://verenoflood.nu/arnhem-vuurwerk-en-de-weerzinwekkende-msm/
Arnhem, vuurwerk en de weerzinwekkende MSM
vuurwerk. Arnhem
18
DOOR HANNIBAL · 2 JANUARI 2020
Hoe weerzinwekkend de MSM haar campagnes orkestreert zagen we de laatste dagen met de flatbrand in Arnhem. Doelwit is het afsteken van vuurwerk. Dan blijkt opnieuw da dat men bij de MSM net zo genuanceerd te werk gaat als twee pubers die met messen willen beslechten wie als eerst een baco krijgt van de barvrouw.
Want dat er een campagne tegen het afsteken van vuurwerk werd gevoerd zal niemand ontgaan zijn. Of de overheid hier wordt geactiveerd door de MSM of andersom doet nog weinig ter zake: de minister is aan boord, dus de campagne ging met alle blasters open:
Arnhem
Zodat toen er een ongeval plaatsvond, de staatsmedia zich haastten er vol in te gaan – zonder eerst te controleren wat er echt gaande was. Dat het zo mooi paste in de campagne die men net gestart was, was voldoende. Waar Teletext zich nog een beetje in hield:
Arnhem
Had het gesproken journaal het over niets anders dan over het vuurwerk waardoor dit ongeval was ontstaan en waaraan overduidelijk alles te wijten zou zijn. Twee doden door vuurwerk – de kroon op de campagne. Daar hoorde een mediaspektakel bij:
Arnhem
Inclusief opnames van die twee jongens die met capuchons over hun hoofd werden afgevoerd. Ik noem dat een kroon van weerzinwekkendheid.
Overigens: chapeau voor burgemeester Marcouch, die direct in het journaal zei dat voor dit drama niet exclusief op het vuurwerk mocht worden gefocust, omdat er heel wat belangrijker elementen waren waarop men de aandacht richten moest. Zoals die bank in dat halletje, de paniek over de slechte brandveiligheid van de flat en zo nog het een en ander. Zoals dat die jongens daar aan het zooien waren.
Maar de focus van dit jaar stond al op vuurwerk, en waarover ik hierboven fulmineer is een herkenbaar voorbeeld van een media-exces. Want men was er helemaal klaar voor, zag je ook uit andere Teletext-berichtjes:
50%!!! Belachelijk om bij dergelijke lage aantallen met percentages te gaan gooien. Dan ben je erg dom, te kwader trouw of bezig met een mediacampagne. Of alle drie, inderdaad.
Het oogmerk van deze media-campagne is het wangedrag tegenover hulpb\verleners, en dat is volkomen terecht.
Maar moet je dan echt weer een interview uitzenden met politiechef Eric Akerboom, die zich voor de gelegenheid weer hijst in dat fluorescerende pakkie waarin hij ongetwijfeld ook de Canal Parade bezoekt? Het heeft een stuitende gekunsteldheid die me erg tegen de borst stuit.
De man is niet meer dan een pennenlikkende manager van hoog niveau – hem aankleden in een uniform verandert daar niets aan, en is ook niet functioneel. Dat hij vooral verhult wat het echte probleem is – en wie!! – dat blijft bij de staatsomroep buiten schot en buiten beeld.
In dat verband is ook ergerlijk dat jaar na jaar gejammerd wordt over de records die de vuurwerkbranche breekt.
Wat ik zou willen weten – want dan hebben we het ergens over – hoeveel kilo vuurwerk werd afgestoken? Het spul wordt namelijk jaarlijks ook duurder.
Want om op die brand in Arnhem terug te komen: nu het verstand weer werkt, is de benadering plotseling heel anders. Over vuurwerk hoor je nauwelijks nog iemand. Alle heisa werd nog even kort samengevat, maar steekt dan ineens bleek af:
Het vuur in het pand ontstond rond 01.00 uur door vuurwerk, is te zien op camerabeelden. Door de brand viel de elektriciteit uit. Het gezin dat slachtoffer werd van de brand stond op dat moment in de lift; ze raakten buiten bewustzijn.
Na de brand werden twee jongens van 12 en 13 opgepakt. Zij hebben afgelopen nacht in de cel doorgebracht, of zij langer vast blijven zitten, wordt later op donderdag bekendgemaakt.
Op de keper genomen kan dit allemaal veel en veel beter. Had dit veel beter gemoeten! Opnieuw een bewijs dat de staatsomroep op de schop moet.
http://verenoflood.nu/arnhem-vuurwerk-en-de-weerzinwekkende-msm/
Arnhem, vuurwerk en de weerzinwekkende MSM
vuurwerk. Arnhem
18
DOOR HANNIBAL · 2 JANUARI 2020
Hoe weerzinwekkend de MSM haar campagnes orkestreert zagen we de laatste dagen met de flatbrand in Arnhem. Doelwit is het afsteken van vuurwerk. Dan blijkt opnieuw da dat men bij de MSM net zo genuanceerd te werk gaat als twee pubers die met messen willen beslechten wie als eerst een baco krijgt van de barvrouw.
Want dat er een campagne tegen het afsteken van vuurwerk werd gevoerd zal niemand ontgaan zijn. Of de overheid hier wordt geactiveerd door de MSM of andersom doet nog weinig ter zake: de minister is aan boord, dus de campagne ging met alle blasters open:
Arnhem
Zodat toen er een ongeval plaatsvond, de staatsmedia zich haastten er vol in te gaan – zonder eerst te controleren wat er echt gaande was. Dat het zo mooi paste in de campagne die men net gestart was, was voldoende. Waar Teletext zich nog een beetje in hield:
Arnhem
Had het gesproken journaal het over niets anders dan over het vuurwerk waardoor dit ongeval was ontstaan en waaraan overduidelijk alles te wijten zou zijn. Twee doden door vuurwerk – de kroon op de campagne. Daar hoorde een mediaspektakel bij:
Arnhem
Inclusief opnames van die twee jongens die met capuchons over hun hoofd werden afgevoerd. Ik noem dat een kroon van weerzinwekkendheid.
Overigens: chapeau voor burgemeester Marcouch, die direct in het journaal zei dat voor dit drama niet exclusief op het vuurwerk mocht worden gefocust, omdat er heel wat belangrijker elementen waren waarop men de aandacht richten moest. Zoals die bank in dat halletje, de paniek over de slechte brandveiligheid van de flat en zo nog het een en ander. Zoals dat die jongens daar aan het zooien waren.
Maar de focus van dit jaar stond al op vuurwerk, en waarover ik hierboven fulmineer is een herkenbaar voorbeeld van een media-exces. Want men was er helemaal klaar voor, zag je ook uit andere Teletext-berichtjes:
50%!!! Belachelijk om bij dergelijke lage aantallen met percentages te gaan gooien. Dan ben je erg dom, te kwader trouw of bezig met een mediacampagne. Of alle drie, inderdaad.
Het oogmerk van deze media-campagne is het wangedrag tegenover hulpb\verleners, en dat is volkomen terecht.
Maar moet je dan echt weer een interview uitzenden met politiechef Eric Akerboom, die zich voor de gelegenheid weer hijst in dat fluorescerende pakkie waarin hij ongetwijfeld ook de Canal Parade bezoekt? Het heeft een stuitende gekunsteldheid die me erg tegen de borst stuit.
De man is niet meer dan een pennenlikkende manager van hoog niveau – hem aankleden in een uniform verandert daar niets aan, en is ook niet functioneel. Dat hij vooral verhult wat het echte probleem is – en wie!! – dat blijft bij de staatsomroep buiten schot en buiten beeld.
In dat verband is ook ergerlijk dat jaar na jaar gejammerd wordt over de records die de vuurwerkbranche breekt.
Wat ik zou willen weten – want dan hebben we het ergens over – hoeveel kilo vuurwerk werd afgestoken? Het spul wordt namelijk jaarlijks ook duurder.
Want om op die brand in Arnhem terug te komen: nu het verstand weer werkt, is de benadering plotseling heel anders. Over vuurwerk hoor je nauwelijks nog iemand. Alle heisa werd nog even kort samengevat, maar steekt dan ineens bleek af:
Het vuur in het pand ontstond rond 01.00 uur door vuurwerk, is te zien op camerabeelden. Door de brand viel de elektriciteit uit. Het gezin dat slachtoffer werd van de brand stond op dat moment in de lift; ze raakten buiten bewustzijn.
Na de brand werden twee jongens van 12 en 13 opgepakt. Zij hebben afgelopen nacht in de cel doorgebracht, of zij langer vast blijven zitten, wordt later op donderdag bekendgemaakt.
Op de keper genomen kan dit allemaal veel en veel beter. Had dit veel beter gemoeten! Opnieuw een bewijs dat de staatsomroep op de schop moet.