Antwoord op alle onderzoeksvragen

killerdome

VWC lid
RIJSWIJK - Altijd al willen weten hoe vuurwerk kleur krijgt ? Enig idee hoe brandbaar gordijnen zijn? Wat is chromatografie? En hoe werkt plasma eigenlijk? Bezoekers van de Dag van de Chemie bij onderzoeksinstituut TNO in Rijswijk kregen zaterdagmiddag op al deze vragen antwoord.

“Wij willen laten zien hoe de chemie achter de schermen werkt”, legt dr. Arij van Berkel (director of Sustainable Chemical Industry) uit. “Vandaar dat wij een keer in de twee jaar een kijkje in de keuken geven.” De Dag van de Chemie bij TNO heeft dit jaar circa driehonderd bezoekers getrokken. TNO zorgt ervoor dat innovatieve chemische technologieën zo veilig mogelijk, duurzaam en met zorg voor het milieu plaatsvinden. Denk hierbij aan schone lucht, oplossingen voor grondstofschaarste, veilig drinkwater, gezonde voeding, betrouwbare medicijnen, vernieuwende materialen, ecologische producten en duurzame energieën. Zo is TNO bezig met het ontwikkelen van een nieuwe vorm van vuurwerk. “De rook- en stankontwikkeling is hierbij verleden tijd”, vertelt een ontwikkelaar van dit rookvrije vuurwerk. “Wij ontwikkelen vuurwerk dat met dezelfde snelheid en hoeveelheid de lucht ingaat, maar dat geen rook veroorzaakt en waarvoor minder metalen nodig zijn.” Van Bakel: “In de tijd dat er alleen grammofoonspelers bestonden, zal niemand hebben gevraagd of er een cd-speler ontwikkeld kon worden. Je kunt niet weten wat er mogelijk is, als je niks hebt onderzocht. Wij willen de bezoekers bewust maken dat het eindproduct niet vanzelfsprekend is en dat het belangrijk is om op het gebied van chemie te blijven ontwikkelen.” Ook de katalysators van auto’s zijn mede door TNO ontwikkeld. “Wij werken aan de toekomst van de chemische industrie. Er wordt naar duurzaamheid gestreefd. TNO ontwikkelt technologieën waardoor dit efficiënter kan.”

bron

Rookvrij vuurwerk.......dit zal wel weer veel geld gaan kosten.

TNO ontwikkeld dit en legt het bij de overheid neer,de overheid stelt dit als eis...wordt het vuurwerk nog duurder

Rook en stankvrij...

Dacht het niet, ik vind de geur van vuurwerk juist heerlijk....
Waarom hebben ze die geur niet in van die spuitbussen luchtverfrissers:bonk:

Nee, ff zonder gekheid.

Ik denk ook, dat rookvrij vuurwerk ect weer duurder is voor de consument, ook al zitten er minder metalen in.
Weet iemand met welke stoffen ze dit willen doen?(weet niet of iemand dat weet of ergens heeft gelezen...)

Achja, kan me van vorig jaar nog wel een bericht herinneren waarin dit ook werd besproken. Heb er verder niks meer over gehoord, hoor het nu toch wel weer. Maar verder hoor ik niks over vorderingen in dit bericht, erg jammer. Want tja, zeg nou zelf, minder rookontwikkeling is wel ideaal voor bijvoorbeeld vuurwerkshows:wink:

Misschien dat het niet eens duurder hoeft te zijn, zal vast wel weer. Maar laten we niet gelijk conclusies trekken.

Ik laat me lekker verrassen, wie weet wordt het nog wat, we will see. Zal wel de 'stankontwikkeling' erg gaan missen, hoe komen ze trouwens bij stank? Ze zouden er een deodorant van moeten ontwikkelen!:D

Rookvrij vuurwerk is idd wel ideaal voor op shows...
Maar om overdag een flink aantal salutes te zien met van die rookwolkjes vindt ik dan ook wel weer prachtig hoor:D

Was dat niet dat topic over "groen vuurwerk"?
Kan ik me wel iets van herinneren..

Rookvrij vuurwerk klinkt leuk, maar een rookvrije show zie ik niet zo snel ontstaan. Wat er aan rookvrij (rookarm) bestaat, is veelel gericht op vonken. Denk aan sterretjes en ijsfonteinen. Dat principe kun je best opschalen naar grote fonteinen, maar een shell gaat niet echt lukken. Om het rookvrij/rookarm te maken zul je namelijk compleet van buskruit af moeten stappen. En laat dat nou nét bijna onmogelijk zijn...
Rookvrije knallers en fonteinen zie ik nog wel ontstaan, maar een siershow met verschillende kleuren en fluiters is vrijwel onmogelijk om te maken, naar mijn idee.
Maar wie weet met wat voor ontwikkelingen ze op de proppen komen :) Hopelijk kosten die ontwikkelingen niet té veel belastingcentjes...

TNO wil wel meer.. TNO onderzoekt wel meer.. maar ondertussen mogen ze ik meen geen CE keuringen meer doen.. En is de hele handel aan de duitse TUV over gedaan. Als er dus een overheidsorgaan is, of voormalig overheids orgaan zo je wil, die ik totaal niet serieus neem aangaande alles wat met vuurwerk te maken heeft is het wel TNO.

leuk voorbeeldje: onderzoekers daar bij TNO, die dus zogezegd experts zijn in vuurwerk. Die weten nog niet eens het verschil tussen een bengaals vuur en een grond knaller.. Vorig jaar mee mogen maken in Knokke-Heist toen er een aantal van die bobos op bezoek waren daar..

Ik heb een aantal jaar geleden weleens tijdens een koninginnedag showtje van Jaco vuurwerk, een paar rookvrije fonteinen mogen aanschouwen. Zag er prachtig uit, maar ik kan me niet voorstellen dat er volledige cakes zonder rookontwikkeling gemaakt kunnen worden. En al zou het, dan zou het onbetaalbaar worden.

Heb laatst ergens een filmpje gezien waar een chinese onderzoeker ook bezig was met "rookvrij" vuurwerk. Kleuren waren zeer helder, de basis was ook niet zwavel, kaliumnitraat, koolstof maar een totaal anders. Minder rook vind ik niet erg maar die typische geur tja die moet blijven.

TNO wil wel meer.. TNO onderzoekt wel meer.. maar ondertussen mogen ze ik meen geen CE keuringen meer doen.. En is de hele handel aan de duitse TUV over gedaan. Als er dus een overheidsorgaan is, of voormalig overheids orgaan zo je wil, die ik totaal niet serieus neem aangaande alles wat met vuurwerk te maken heeft is het wel TNO.

leuk voorbeeldje: onderzoekers daar bij TNO, die dus zogezegd experts zijn in vuurwerk. Die weten nog niet eens het verschil tussen een bengaals vuur en een grond knaller.. Vorig jaar mee mogen maken in Knokke-Heist toen er een aantal van die bobos op bezoek waren daar..

Dat zijn nou de verhalen waar ik om moet lachen.
Is mijn avond toch nog goed. :D

Heb laatst ergens een filmpje gezien waar een chinese onderzoeker ook bezig was met "rookvrij" vuurwerk. Kleuren waren zeer helder, de basis was ook niet zwavel, kaliumnitraat, koolstof maar een totaal anders. Minder rook vind ik niet erg maar die typische geur tja die moet blijven.

Was dit niet in de documantaire waarin vangellabeek naar China afreist om producten te testen? Daar laten ze binnenin een ruimte een fontein zien die totaal geen rook afgeeft:)

Ik weet dat Ricardo Caballer ook al vuurwerk maakt zonder rook ontwikkeling. En zoals sommigen hier al beamen is dat knetter duur.

Back
Bovenaan