Anderhalf jaar cel geëist tegen verdachte vuurwerkhandel

moontan

VWC lid

Het Functioneel Parket heeft vandaag voor de rechtbank Roermond een celstraf van anderhalf jaar -waarvan een half jaar voorwaardelijk- geëist tegen een 29-jarige verdachte uit de regio Venlo. Hij wordt verdacht van handel in gevaarlijk vuurwerk, zoals mortierbommen en lawinepijlen, van juni 2007 tot december 2008.

De officier van justitie heeft aangekondigd het crimineel verkregen vermogen te willen ontnemen door de zogenoemde 'plukze' methode. De verdachte zou meer dan 16.000 euro verdiend hebben aan de illegale vuurwerkhandel. De handel in vuurwerk vond vermoedelijk via internet plaats. tegen een 25-jarige medeverdachte eiste het OM een werkstraf van 160 uur. Het vermoeden is dat hij als vriendendienst een hoeveelheid gevaarlijk vuurwerk voor de hoofdverdachte had opgeslagen.

Het onderzoek door het Regionaal Milieuteam Politie Limburg-Noord startte eind 2008. Bij een doorzoeking van de woningen van beide verdachten in de regio Venlo werden toen onder andere nitraatklappers, signaalraketten, flowerbeds, Chinese rollen, mortierbommen, cobra’s en shells in beslag genomen. Een deel van het vuurwerk is massa-explosief, dat wil zeggen dat de hele partij in één keer tegelijk kan ontploffen.

De officier van justitie vindt een gevangenisstraf van anderhalf jaar voor de 29-jarige verdachte op de plaats, omdat hij opzettelijk heeft gehandeld. Zijn grote deskundigheid en kennis met betrekking tot vuurwerk -inclusief de grote gevaaraspecten voor de omgeving en wellicht minder deskundige afnemers- hebben hem er niet van weerhouden over een langere periode deze feiten te plegen, aldus de officier van justitie.

Gepubliceerd op: 28.04.10 18:00

http://www.limburger.nl/article/20100428/REGIONIEUWS01/100429555/1001

Het onderzoek door het Regionaal Milieuteam Politie Limburg-Noord startte eind 2008. Bij een doorzoeking van de woningen van beide verdachten in de regio Venlo werden toen onder andere nitraatklappers, signaalraketten, flowerbeds, Chinese rollen, mortierbommen, cobra’s en shells in beslag genomen.

http://www.limburger.nl/article/20100428/REGIONIEUWS01/100429555/1001

Wat is nou het verschil tussen mortierbommen en shells? (is naar mijn weten precies hetzelfde) Ben ik nou totaal de weg kwijt, of hebben ze zomaar weer met termen rond gegooid?

Ik vind het met dit bericht wel meevallen hoor! De producten zijn redelijk juist vernoemd, ik vind het een lange straf. Maarja, hoe zit het met je verantwoordelijkheidsgevoel als je bij je vriend spullen neer gaat leggen..

Back
Bovenaan