Akerboom: maatregelen vuurwerk onvoldoende

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
De maatregelen die het kabinet in de zomer heeft afgekondigd tegen het afsteken van het zwaarste vuurwerk, zijn onvoldoende om agenten en hulpdiensten in de nieuwjaarsnacht te beschermen. Korpschef Erik Akerboom schrijft dat samen met voorzitters van de centrale ondernemingsraad en de politiebonden in een brief aan de Tweede Kamer.

De politie pleitte eerder al net als de Onderzoeksraad voor Veiligheid voor een algeheel verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen, maar het kabinet koos ervoor gemeenten alleen de mogelijkheid te geven om in bepaalde gebieden een vuurwerkverbod in te stellen.

Maar dat leidt volgens Akerboom tot een ‘lappendeken’ die juist voor onoverzichtelijke situaties zorgt. ,,Ik voorzie dat een willekeur aan lokale verboden de handhaving van de openbare orde een stuk complexer maakt’’, schrijft de korpschef.

Akerboom hield in mei een pleidooi voor een verbod op knalvuurwerk en pijlen voor consumenten. Het kabinet ging daar echter niet in mee: er komt alleen een verbod op de zwaarste categorie consumentenvuurwerk, zoals 100.000-knallers.

Oordoppen
Daardoor zag de politie zich genoodzaakt om 21.000 politieagenten die tijdens de jaarwisseling moeten werken uit te rusten met op maat gemaakte oordoppen. Die moeten hun oren beschermen tegen de knallen van het vuurwerk. De politie gaat mokkend over tot die aankoop, omdat het kabinet niet wil overgaan tot een vuurwerkverbod.

Het verbod op het zwaarste vuurwerk haalt het risico voor hulpverleners niet weg dat er knalvuurwerk naar ze wordt gegooid, stelt Akerboom. Het gaat bij dat verbod bijvoorbeeld om Chinese rollen. ,,Dat is nu juist het type vuurwerk dat niet naar politiemensen en hulpverleners wordt gegooid of geschoten.’’

https://www.ad.nl/politiek/akerboom...de~a0f8610e3/?referrer=https://www.google.nl/

Ligt het aan mij of heeft de overheid noch de politie geen flauw idee dat het verbieden van legaal knalvuurwerk geen zin heeft. Er word gegooid met illegaal vuurwerk nitraten vlinders etc . Je moet op europees nivo dit proberen te verbieden zowel in polen als belgie probleem opgelost

Ik heb het idee dat een aantal mensen vrij goed weten waar ze het over hebben maar dat het grootste deel geen flauw benul heeft en ook niet de tijd/moeite gaat nemen om zich er zodanig in te verdiepen dat ze de verschillende soorten vuurwerk uit elkaar kunnen houden. De meeste politici zullen klakkeloos het rapport van de veiligheidsraad overnemen of F3 willen verbieden als er niemand opstaat die ze uitlegt dat het een zinloze maatregel is.

Ik hoop dan ook dat uit het verder onderzoek van de staatssecretaris die conclusie komt en we volgend jaar gewoon nog matten en grote singleshots kunnen kopen.
Ik zie echter ook moties voorbij komen van een paar drammers van SGP en PvdD die het liefst ook de vuurpijlen en de rest van het knalvuurwerk weg willen. Mocht F3 weggestemd worden dan zie ik het somber in want ik zie echt 0 reden om matten en zware singleshots te verbieden. Dit is zoals al aangegeven niet het type vuurwerk waar mee gestunt wordt.

Ligt het aan mij of heeft de overheid noch de politie geen flauw idee dat het verbieden van legaal knalvuurwerk geen zin heeft. Er word gegooid met illegaal vuurwerk nitraten vlinders etc . Je moet op europees nivo dit proberen te verbieden zowel in polen als belgie probleem opgelost

Dat heet een plaat voor je harses hebben.
En niet verder kijken dan je bureaublad. (Lees plaat)

Geen lieve opmerking, maar de beste man komt niet meer op straat.
Bedenkt alles op zijn kantoor en dat moet iedereen maar mee eens zijn.
Praat eens met de agenten die met de jaarwisseling moesten werken.
En dan op 2 januari doen, niet 27 december.

Waarom iets algeheel verbieden op Europees niveau terwijl alleen Nederland histerisch is omtrent zelf afsteken van vuurwerk?

Vuurwerk is in vele Europese landen een groot onderdeel van cultuur en geloofsuiting. Gewoon met je poten vanaf blijven. Moeten ze ook hier doen :)

Waarom iets algeheel verbieden op Europees niveau terwijl alleen Nederland histerisch is omtrent zelf afsteken van vuurwerk?

Vuurwerk is in vele Europese landen een groot onderdeel van cultuur en geloofsuiting. Gewoon met je poten vanaf blijven. Moeten ze ook hier doen :)
Het gaat om geweld met vuurwerk . Vuurwerk wat je in andere landen legaal kan kopen ik pleit voor een verbod op flash knallers

Toch verschrikkelijk dat het al zo gesteld is, dat wij met ze alle hier aan het roepen zijn dat de flash knaller(tjes) verboden moeten worden..

Ja helaas als dat de heksen jacht stopt op normaal vuurwerk wel . Dat wij als enigste land zoveel leeghoofden hebben die zich niet met vuurwerk kunnenn gedragen is al triest genoeg

Zijn hier nu serieus mensen aan het meedenken met de anti-vuurwerk droefjes? :no:
Ga je eens ergens in een hoekje diep schamen.

Back
Bovenaan