Afsteekverbod of niet, vuurwerkbranche verwacht goede zaken te doen

Guusje

VWC lid
Afsteekverbod of niet, vuurwerkbranche verwacht goede zaken te doen

Door Ertan Basekin
30 nov 2023 om 12:10
Update: 16 minuten geleden

De vraag naar siervuurwerk in ons land is ondanks allerlei afsteekverboden ook dit jaar groot. Consumenten trekken zich weinig aan van de beperkende maatregelen. De vuurwerkbranche verwacht opnieuw een hoge omzet aangezien winkeliers flink hebben ingekocht.

"Vorig jaar was de omzet extreem hoog en ook voor dit jaar verwachten we rond de 110 miljoen euro uit te komen", zegt voorzitter Leo Groeneveld van Pyrotechniek Nederland. "Dat is hoger dan voor de coronacrisis, toen er voor 77 miljoen euro werd verkocht. De trend zet dus door en dat geldt ook voor de komende jaren."

Verschillende gemeenten in ons land hebben opnieuw lokale afsteekverboden ingesteld rond Oud en Nieuw. In Amsterdam is dat bijvoorbeeld voor het tweede jaar op rij. Het bestuur van de hoofdstad wil zelfs dat het lokale afsteekverbod definitief wordt.

"Zo'n verbod heeft weinig zin aangezien mensen alsnog afsteken", zegt Ira Helsloot, hoogleraar besturen van veiligheid aan de Radboud Universiteit Nijmegen. "We zien dat de overheid zich er de afgelopen jaren steeds meer tegenaan bemoeit. Zonder enig effect. De komende vijf tot tien jaar gaan we dit ook echt niet stoppen."

Volgens Helsloot moet de overheid gaan voor een reële aanpak. "We vinden het afsteken van vuurwerk rond Oud en Nieuw belangrijk in Nederland. Maak dat mogelijk, maar geef bijvoorbeeld aan dat mensen dat niet moeten doen nabij een bejaardentehuis, maar twee straten verderop. Dat werkt prima. Maar aangeven dat het nergens mag, zorgt er juist voor dat mensen overal vuurwerk afsteken."

Verkoop- en afsteekverbod knalvuurwerk
Sinds drie jaar geldt er een verkoop- en afsteekverbod op knalvuurwerk, vuurpijlen, single shots, babypijlen en Romeinse kaarsen. Daardoor zoeken steeds meer Nederlanders hun heil in België, Duitsland en Polen. De sector loopt daarmee niet alleen zo'n 20 miljoen euro aan omzet mis: het leidt ook tot gevaarlijke situaties.

Volgens Groeneveld halen veel mensen knalvuurwerk uit Duitsland en Polen. "En dan hebben we te maken met echt gevaarlijk spul. Al die verboden hebben niks opgelost. Nog steeds is er veel knalvuurwerk te krijgen, zoals de illegale nitraten en cobra's."

Dat blijkt ook uit cijfers van de Vuurwerkbarometer van het Openbaar Ministerie. Vorig jaar werd er voor 684.439 kilo aan illegaal vuurwerk in beslag genomen, waarvan het overgrote deel in de laatste week voor Oud en Nieuw. Dit jaar staat de teller op 23.311 kilo. "We hebben vorig jaar een grote partij illegaal vuurwerk in beslag genomen in een aantal bunkers bij de grens met Duitsland. Vandaar het grote verschil", aldus een woordvoerder.

https://www.nu.nl/economie/6291838/afsteekverbod-of-niet-vuurwerkbranche-verwacht-goede-zaken-te-doen.html

Volgens mij hebben ze vorig jaar veel doorgeschoven orders uit de coronajaren meegeteld. Tel daarbij de prijsstijgingen en inflatie van dit jaar op. Ik betwijfel of we vorig jaar gaan evenaren.

Tja als ik de prijzen zie dan zal de omzet wel hoog zijn...... maar er gaat dit jaar absoluut niet meer vuurwerk verkocht worden.

Ik denk juist van wel dat er meer verkocht gaat worden.
Gek genoeg zie je in de media dat de mensen minder te besteden hebben, maar nog gekker is dat er steeds meer geld wordt uitgegeven aan carnaval, kerst, nieuwjaar o.a.
Mensen snakken na cojona naar ontspanning en geven voor speciale aangelegenheden nu meer geld uit, dan maar ff wat minder op de spaarrekening zetten.
Dus ik denk dat er boven de 110 miljoen in NL verkocht gaat worden dit jaar, record dus.

Back
Bovenaan