Afsteektijden vuurwerk niet verder aan banden

gizmo75

VWC lid
Staatssecretaris Wilma Mansveld van Milieu voelt er niet voor de afsteektijden voor vuurwerk rond de jaarwisseling verder aan banden te leggen.

Vorig jaar zijn de regels rond de afsteektijden al flink aangepast. Het mag nu pas vanaf oudjaarsdag 18.00 uur. De maatregel heeft tot gevolg gehad dat er in elk geval bij de afgelopen jaarwisseling veel minder overlast was. Een motie van de Partij voor de Dieren, die verwijst naar het recente pleidooi van grote steden om de tijden verder in te perken tot een uur voor en een uur na twaalf uur, maakt geen schijn van kans.

Dat geldt ook voor het verzoek aan de regering, gemeenten de bevoegdheid te geven om een gemeentelijk vuurwerkverbod in te stellen. Die motie is technisch niet uitvoerbaar omdat het Rijk geen bevoegdheden kan geven om iets wat legaal is, namelijk het afsteken van vuurwerk binnen bepaalde tijden, vervolgens te verbieden. Gemeenten kunnen wel vuurwerkvrije zones instellen, al ligt er op dit moment een zaak [die van Hilversum, red.] onder de rechter.

Salamitactiek
Kabinet en een meerderheid in de Kamer voelen evenmin voor een verbod op termijn voor consumentenvuurwerk. De VVD is in dit verband beducht voor salamitactiek, waarbij steeds verder beperkende maatregelen uiteindelijk toch resulteren in een algeheel vuurwerkverbod. Zo besloot het kabinet nog onlangs om naast de babypijltjes ook de Romeinse kaars te verbieden. Deze producten voldoen op zich aan alle wettelijke eisen, maar zijn gevaarlijk door oneigenlijk gebruik zoals het uit de hand wegschieten van pijltjes op ooghoogte.

De regering is in een motie gevraagd ná de komende jaarwisseling uit te zoeken of het besluit tot het verbod van deze twee producten werkelijk heeft geleid tot minder letsel. Daarbij is haar gevraagd tot die tijd niet over te gaan tot het verbieden van meer soorten vuurwerk. (KS)

Bron: http://www.vngmagazine.nl/nieuws/18916/afsteektijden-vuurwerk-niet-verder-aan-banden

In iedergeval iets positiefs nieuw. Echter vind ik dat de regering compleet mis zit. De overlast word juist veroorzaak door mensen die zich toch niks van deze regels aantrekken. Tevens word overlast voornamelijk veroorzaakt door illegaal vuurwerk. Het lijkt me dan ook niet logisch om een vuurwerkverbod in te stellen. Dit werkt overlast nog meer in de hand doordat iedereen dan illegaal vuurwerk gaat kopen.

In iedergeval iets positiefs nieuw. Echter vind ik dat de regering compleet mis zit. De overlast word juist veroorzaak door mensen die zich toch niks van deze regels aantrekken. Tevens word overlast voornamelijk veroorzaakt door illegaal vuurwerk. Het lijkt me dan ook niet logisch om een vuurwerkverbod in te stellen. Dit werkt overlast nog meer in de hand doordat iedereen dan illegaal vuurwerk gaat kopen.

De regering wil juist helemaal geen verbod. Als zij dat wel willen, geloof me, dan was het er allang geweest. Het zijn juist enkele politieke partijen en lokale, lees gemeentelijke, poltici die dat lopen te pushen. Denk aan Partij voor de Dieren, Burgemeester Hilversum, Bonte, enz. Maar zolang er geen meerderheid is en de regering er zelf niet achter staat, heeft het geen schijn van kans.

Tegelijkertijd betekent dat ook dat de NL bevolking daar zelf wel een steentje aan bij kan/moet dragen. Want zolang er gesloopt, (extreme) overlast wordt veroorzaakt, enz. zorgt dat alleen maar voor kanonvoer voor de tegenstanders van vuurwerk en grijpen ze dat telkens aan om het onderwerp weer op de agenda te zetten of in de spotlight te plaatsen.

Ach wat moet ik hier over zeggen.
Zoals ik al vaker gezegd heb geen zelf 1 vinger en ze nemen je hele hand.
Let maar op me woorden binnen nu en een aantal jaar is vuurwerk helemaal verboden in Nederland.
Maar ja laat ik me er maar verder stil over houden.

ag nog anderhalf jaartje hb je 2 kamer verkiezingen weer en als meeste ned beetje na denken komt wel goed met mafe rutte en samson :bonk: weg zijn en weer normaal kabinet krijgen zijn deze fabbeltjes weer snel weg aleen dit maffe kabinet verzind dit

Nee de communisten van de SP en de PVV gaan het land redden.....

ag nog anderhalf jaartje hb je 2 kamer verkiezingen weer en als meeste ned beetje na denken komt wel goed met mafe rutte en samson :bonk: weg zijn en weer normaal kabinet krijgen zijn deze fabbeltjes weer snel weg aleen dit maffe kabinet verzind dit

Sorry hoor, maar je weet echt niet wat je zegt...

aanpassen die vuurwerk tijden:D
vanaf 30december 18uur stoken tot 31december 3uur in de nacht ja dat zie ik wel zitten:p

Heb echt staan ***ten in het donker. Werkt voor geen meter. Dit jaar gaan we gewoon weer vanaf 10:00.

Heb vorig jaar alleen maar een ochtendprojectje gedaan en daarna tot 18:00 gewacht. Het was mij te stil in de buurt. Ik had eigenlijk gehoopt dat iedereen massaal schijt zou hebben.
Dit jaar zelf maar het initiatief nemen.

Waar ik woon had gelukkig iedereen schijt aan de nieuwe regels. Ook geen extra controles van de politie ,trouwens de hele dag geen één agent gezien. Er werd wel iets later gestookt dan voorgaande jaren pas rond een uur of 12. Het viel wel op dat men gewoon voor het huis stookte, ook mooi om te zien was dat de ouders hun kinderen in de gaten hielden zoals het hoort. Ikzelf hield me overdag enig sinds rustig, dit jaar ben ik van plan om volgas te stoken in de middag en dan vooral veel klein spul. Dus ja die nieuwe regels hadden in ieder geval hier geen enkel nut, maar ja er werd toch niet gecontroleerd. Gelukkig wordt Vuurwerk in ieder geval voorlopig niet verder in de ban gedaan, was al bang dat ik naar Duitsland had moeten gaan om te stoken #Stookvakantie.

Back
Bovenaan