Afdekpapier verwijderen of niet?

ummagumma

VWC lid
Wat ik mij nou al een tijdje afvraag, is het beter om het afdekpapier te verwijderen of juist niet.
De één doet het altijd en de ander nooit.

Ik doe het zelf nooit omdat daar nooit over gesproken word bij gebruiksaanwijzingen.

alvast bedankt! :bye:

Goeie vraag. Ik heb het zelf altijd wel gedaan en op sommige cakes staat ook folie verwijderen.Het is niet nodig omdat de bombettes er wel doorheen schieten.

Ik doe dit bijna nooit. Bij grote cakes lijkt het mij niet nodig die hebben zat kracht om door het papier heen te komen. Kleine budget cakes zoals Jet Attack, daarbij doe ik het wel vaak maar denk dat het ook niet nodig is. Bij fluitcakes doe ik het wel altijd, maar dat lijkt me logisch. :wink:

het maakt natuurlijk niet uit of het kleine cakes(budgetcakes) zijn of grote. Het gaat er om welke meer sas per tube heeft. Hoemeer gram sas per tube, hoe sterker de liftcharge neem ik aan, maargoed.
Als er alleen dat rode papier opzit hoef je het zoieso niet te verwijderen. Maar tegenwoordig zit er ook heel vaak eerst dat rode papier op, en daarop nog plasticfolie. Dat plastic zou ik wel verwijderen.
Ik weet niet zeker of dat echt nodig is, denk het niet. Maar dat plastic lijkt me altijd sterker dan alleen dat rode papier.

Gewoon laten zitten het schiet er makkelijk doorheen. Daarnaast heb je dat ook mooi een veiligheidsaspect want als er nog een deel opzit weet je direct dat er nog volle tubes inzetten.

ik haal het er altijd af.
ik snij het in U vorm los en laat 1 kant vastzitten zodat er geen vuil in kan komen ofzo zodra het knallen gaat schiet dat velletje zo opzij

je hindert de schoten toch en het kan zomaar een paar meter in stijghoogte schelen is mijn ervaring.
en kleinere cakes kunnen omvallen

als je het niet allemaal wil verwijderen maak dan kruislings sneedjes over de tube met een hobbymes. dus in een + vorm. je kan dit ook in * vorm doen

folieplastic moet je zowiezo altijd verwijderen

geen idee of je kan zien aan het papier of alles is afgegaan ik denk dat hij gewoon het papier van zijn buurmantube ook losscheurt.:D
alles wat niet af is gegaan links laten liggen en een andere cake pakken,
je kan later aan het eind van je show altijd nog met je zaklamp zien welke tube zwartgeblakert is, bovendien zit zo,n tube al gauw voor de helft gevult met zo,n bombette dus als hij er nog in zit zie je dat gauw genoeg.
maargoed bij de 99 van de 100 cakes gaat gewoon alles leeg.:D

terechte vraag die ik vaak hoor op fora.
ik zeg verwijderen of zorg voor makkelijke doorgang door het te verzwakken.

Wel raar dat dit op niet alle cakes staat dat het er wel of niet afgehaald moet worden...Haha error van de VROM dus xD

als er op een product staat: folie verwijderen of cellofaan verwijderen.. dan bedoelen ze de doorzichtige plastic die er over heen zit;) niet het dunne rode papier boven de tubes;)

ik laat het rode papier er altijd gewoon opzitten, als het nodig was om het te verwijderen stond het er denk ik wel op.

dat klopt helemaal , ze gaan er ook heus wel doorheen alleen wat ik al zei het kan zomaar een paar meter schelen en de cake kan gaan wankelen nou kun je daar natuurlijk stenen tegen aan zetten maar dat doen alleen de mensen die het gevaar goed in kunnen schatten, jan boeren*** met zijn dronken kop om 12 uur snapt dat niet zo goed.

enne met MINES moet je altijd alles verwijderen anders verziek je het effect enorm.:rolleyes:
dat geld ook voor de tripleshots van broekhoff en de whammy cake van beko

Volgens etiket op cake;

Papier verwijderen
ephzr4.jpg

Papier laten zitten
s0xuhf.jpg

dat klopt helemaal , ze gaan er ook heus wel doorheen alleen wat ik al zei het kan zomaar een paar meter schelen en de cake kan gaan wankelen nou kun je daar natuurlijk stenen tegen aan zetten maar dat doen alleen de mensen die het gevaar goed in kunnen schatten, jan boeren*** met zijn dronken kop om 12 uur snapt dat niet zo goed.

ja daar heb je gelijk in, ik zal eens proberen of het iets scheelt.

Super al die reacties :)

En nog een voordeel van het verwijderen van het dekpapier is dat je bewuster met je stukje vuurwerk bezig bent en voegd een extra moment toe aan het afsteken van je vuurwerk!!!
Dus geniet je er nog langer van :wink:

Door het verwijderen van het rode papier, vergroot je de kans dat er gloeiende delen in een tube vallen die nog niet is afgegaan.
Door het verwijderen van het rode papier, zorg je ervoor dat je niet meer goed kunt zien of de hele cake nou wel is afgegaan.
Op de verpakking staat hoogste zelden dat het rode papier moet worden verwijderd. Je moet de gebruiksaanwijzing ALTIJD VOLGEN, dus als het er niet op staat, moet je het papier ook niet weghalen!
Een bombette heeft meer dan genoeg kracht om door het rode folie/cellofaan heen te schieten. Daar moet je je echt geen zorgen over maken.

Conclusie: rode papier altijd laten zitten, tenzij de gebruiksaanwijzing anders voorschrijft!

Gewoon eraf halen. Dan weet je zeker dat hij goed schiet. Ik geloof dat het voor een tail, pearl of mine cake niet zo goed is met papier er boven. En het kan idd nog wel eens een paar meter schelen.

Back
Bovenaan